Friday, December 3, 2010

Dia Maha Mendengar dan Maha Mengetahui



Aku tau hanya Dia yang memahami hati ini. Dia mendengar rintihan hambaNya yang lemah. Dia dapat rasa kepayahan yang aku lalui dan Dia juga memudahkan perjalanan hidup ku untuk aku terus hidup di jalan Nya... dan dia juga sangat tau siapa dan mengapa hambaNya sangat memerlukan..... hanya Dia... aku sembah dan syukur kepada Mu Ya Allah....

Wednesday, December 1, 2010

Negatif + Positif



Hari ini aku ada rasa kesedihan, sedih sangat mengusik jiwa yang lemah ni... tetapi Tiba2 Tuhan berikan keceriaan yang aku sendiri pun tak terjangka... Itu la Kuasa Allah SWT... Dia berikan dugaan dan dia juga hadiahkan kegembiraan... Syukur ya Allah..

Tuesday, November 30, 2010

S.A.B.A.R



Ya ... ALLAH Engkau beri kesabaran buat Nabi Ibrahim semasa di dalam unggun api yg besar selama 40 hari ... Engkau beri kesabaran bt Siti Hajar di tinggal kan di tengah2 lautan padang pasir... Engkau beri kesabaran buat Nabi Ismail yg sedia untuk di sembelih oleh ayahnya atas Perintah mu Ya ALLAH... tapi YA ALLAH beri kan lah kami ini kesabaran walau hanya secebis buat kami pelindung di zaman fasakh dan mungkar ini agar kami semua ini tergolong dlm org2 yang bersabar di atas kehendak Mu Ya Rabb...... Amin Amin Amin Ya Rabbal Alamin


"Orang-orang percaya, mencari kekuatan dalam kesabaran dan doa. Allah berserta orang-orang yang sabar "(Quran 2:153).

Kesabaran adalah perkataan yang sering disebutkan dalam al-Quran. Tuhan menyedari bahawa kesabaran merupakan unsur penting dalam mempertahankan ketetapan dan seimbang dalam menghadapi penderitaan yang tak dapat dielakkan dan kemalangan hidup. Ini merupakan keperluan utama bagi komuniti Muslim dalam tanggungjawab universal untuk mendirikan perintah Allah di bumi.

Kesabaran diperlukan pada peringkat peribadi untuk mengamalkan tugas-tugas keagamaan seseorang, untuk menolak godaan, kemalangan, kemiskinan, penindasan dan ketidakadilan, dan untuk melaksanakan tanggung jawab seseorang terhadap pembentukan cara hidup Islam dalam masyarakat. Kesabaran dan ketekunan yang diperlukan untuk tetap selalu waspada, siap untuk memberikan apa pun pengorbanan mungkin diperlukan.

Apabila mereka yang jahat menyebabkan Allah memegang kuasaNya, ketika kepalsuan tampaknya terlalu kuat, ketika membantu tampaknya tanpa henti dan tujuan terlalu jauh kesabaran dan ketekunan adalah kualiti yang paling penting untuk dimiliki.
Mereka juga diperlukan untuk menghadapi orang-orang yang menyimpang, berdosa, keras dan gigih dalam membangkang mereka terhadap kebenaran.


Ketika kemenangan tampaknya jauh dan akan jadi sangat sulit, orang cenderung kehilangan
jiwa dan menyerah.
Untuk mengelakkan keadaan putus asa, Allah menyeru umatnya besabar dan berdoa, tak habis-habisnya sebagai sumber kekuatan dan tenaga. Kedua-dua bergabung untuk menanamkan hati dengan keyakinan tak terbatas dan ketabahan dan untuk memberikan kepada ketenangan total percaya, kebahagiaan dan ketenangan batin.


Ketika manusia, yang lemah, menghadapi tugas yang tampaknya melebihi sumber yang terhad, ketika ia menghadapi kekuatan jahat, ketika ia menemukan godaan dan daya pikat sangat sulit untuk menolak, ketika kezaliman dan rasuah terlalu kuat, mencari sokongan dari Allah swt satu-satunya jalan ke depan. Sebagai tujuan dari usaha seseorang tampaknya surut dan hidup menjadi lebih pendek dan lebih pendek, putus asa mulai menyusup ke hati dan fikiran.

Sebagai pendekatan kehidupan seseorang dan semua prestasi nampak tidak bererti orang menyedari nilai dan pentingnya doa.
Ini adalah musim yang tidak pernah berhenti mengalir dengan kekuatan spiritual dan kasih sayang tender.


Bersabar dan berdoa adalah kepentingan dalam kehidupan. Nilai dan peranan berdoa dalam menjadi link yang langsung antara Allah dan manusia. Ini adalah cara di mana manusia, seorang fana tidak signifikan, menarik kekuatan, jaminan dan bantuan dari kuasa yang tak terbatas dan kemurahan Allah kekal. Ini adalah sumber dari mana manusia, makhluk lemah, mengisi semula tenaga dan memperbaharui kekuasaan dan kekuatan untuk menghadapi dan menahan godaan sendiri dalam dan prasangka, serta godaan dan tekanan dari dunia di sekelilingnya. Ini adalah kunci harta kasih karunia Allah, dan air mancur cahaya yang menerangi hati manusia dengan kedamaian batin dan ketenangan dan memimpin dia melalui kegelapan keraguan dan kebingungan dengan kepastian iman dan kepercayaan kepada Tuhan Yang Maha Esa.

Ini adalah kesempatan untuk berehat, ketenangan dan kedamaian fikiran.
Tidak menghairankan, kerana itu, bahawa Nabi Muhammad (saw) menggunakan doa untuk mengatasi hal - hal yang sulit.


Ia digunakan oleh Bilal, untuk membuat panggilan untuk solat, berkata: ". Datangkanlah kepada kami kemudahan"

Ibadah adalah inti dari cara hidup Islam, yang berkisar sekitar misteri dan high tersembunyi. Ini adalah sumber rezeki dalam perjalanan panjang kehidupan; itu memurnikan hati dan memberikan kekuatan jiwa manusia dalamnya. Hal ini selaras dengan tanggung jawab dan kewajipan, kerana itu merupakan kunci untuk apresiasi kami tanggung jawab kita dan kewajipan dalam hidup dan terhadap kepuasan dan manfaat yang kita ambil dari memenuhi mereka.

Ketika Allah Maha Kuasa Muhammad ditugaskan untuk tugas-Nya yang besar dan bersejarah, Dia berkata kepadanya: "Berdirilah dalam doa di malam hari, semua kecuali sebahagian kecil dari itu, atau seperdua malam atau sedikit kurang, atau sedikit lebih, dan membaca Qur'an secara tenang dan berbeza. Kami adalah tentang ke alamat anda dengan kata-kata melebihi graviti "(73: 2-5)

Doa pada malam hari dan cerita dari Qur'an adalah saranan penting mempersiapkan Muhammad untuk tugas luar biasa untuk menyampaikan mesej Tuhan kepada manusia. Doa membuka hati manusia untuk harapan dan pencerahan, menghidupkan kembali hubungan seseorang dengan Allah, memperkecil perjuangan untuk hidup, dan menyediakan satu dengan inspirasi dan keyakinan.

Untuk percaya bahawa masyarakat muda muslim kecil, bersedia untuk memulakan tugas penting mereka, surat yang menguatkan keyakinan bahawa dengan berkata: Allah selalu ada untuk memberikan percaya dengan bantuan dan kemudahan, untuk "Allah berserta orang-orang yang sabar." memberi mereka sokongan-Nya dan mengisi kembali semangat mereka melemahnya dan antusiasme memudar. Perhatikan bahawa ayat tersebut bermula dengan membuat alamat eksklusif orang yang beriman, dan menyimpulkan dengan meyakinkan mereka bahawa kesabaran memastikan bantuan Tuhan.

Sejumlah laporan telah diwariskan yang memberitahu kita bagaimana Nabi sendiri sangat memandang tinggi kesabaran dan ketekunan, dan seberapa dalam dia berfikir tentang mereka. Beberapa dari mereka yang cukup relevan dengan perbincangan kita.

Nabi pernah bersabda, Khabbab ibn al-Aratt, berkata: "Sekumpulan kita sekali menarik Rasul Allah ketika ia sedang berehat di bawah naungan Ka` bah. Kami berkata, 'Tolong banding kepada Allah untuk membantu kita? Adakah anda baik berdoa untuk kita? "Jawab Dia, 'Di masa lalu, orang percaya seperti dirimu digunakan untuk diletakkan di longkang dan kepala mereka digergaji di bahagian, dan daging mereka dikerok dari tulang dengan sikat besi.

Mereka bertahan semua bahawa penyeksaan, yang diadakan pada iman mereka, dan tidak pernah ragu-ragu.
Saya bersumpah bahawa Allah SWT akan mendirikan agama ini sehingga manusia dapat melakukan perjalanan dari 'ā' San [di Yaman barat] ke Hadramawt [di Yaman timur] takut tidak tetapi Allah, dan serigala bagi domba-dombanya. Tapi anda tidak sabar "
[Istimewa oleh al-Bukhari, Abu Dawud dan al-Nasa'i]!


Menurut `Abdullah bin Mas` ud, Nabi pernah berkata: "Saya hampir dapat melihat Utusan Tuhan dalam kedudukan yang sama sebagai nabi sebelumnya yang dipukul oleh orang-orang sampai ia berdarah. Tetapi bahkan ketika dia sedang menyeka darah dari wajahnya ia berkata: ". Tuhan, ampunilah umat-Ku, kerana mereka tidak tahu kebenaran '"
[Istimewa oleh al-Bukhārīand Muslim]


Nabi juga pernah berkata: "Seorang Muslim yang bercampur dengan orang dan meletakkan dengan penganiayaan mereka lebih baik daripada orang yang tidak bercampur dengan orang atau mengalami gangguan mereka."
[Istimewa oleh al-Tirmidzi]


perkongsian ilmu dari laman web : Quran dan Sains

Monday, November 22, 2010

Hati Ini




Mengapa dia selalu salah faham...? Mengapa dia selalu buat begitu..... ada masa aku tak tahan, ada masa aku akan sabar. Aku ingin berkongsi tetapi disalah erti.... Mungkin ini cabaran Nya... Ya Allah kuatkan hati ku...

Monday, November 15, 2010

10.10.2010

10.10.10 adalah hari ke seratus aku bergelar isteri. aku leka sampai tidak sedar betapa cepat masa berlalu... hari ni hari ke 135 aku bersamanya... Really LoVE YOU!!!

Friday, November 12, 2010

Aku bingung..

Tiada Kata...
Tiada Semangat...
Tiada Tenaga...
Tiada Ceria...
Tiada Jiwa...
aku rasa sangat kosong....
aku rasa aku sedang sakit....
aku sedang di uji...
oleh Pencipta ku...

Thursday, November 11, 2010

Kemenangan



" ........Tidak salah jika kita Kalah untuk Menang kerana tidak guna kita Menang tapi sebenarnya kita Kalah.."

Wednesday, September 8, 2010

Malam LailatuQadar


Hari ini Rabu, aku masih bekerja di ofis. Ada 1 hari lagi menjelang 1 Syawal... aku menghitung detik untuk bersama keluarga tersayang. Rasa sunyi di ofis sebab ramai orang dah balik.. aku merenung ke luar tingkap dan aku lihat langit yang tak berapa cerah dan tak berapa gelap.. redup jer, tenang rasa hati.

Sedetik, menyelinap satu perasaan dalam hati hati aku... Adakah semalam adalah malam LailatuQadar.. kerana keadaan nya seperti yang digambarkan untuk kita mengecam malam itu...Jadi aku sangat yakin, semalam adalah malam LailatuQadar seperti yang diramalkan oleh ahli ulamak islam....

Aku rasa sangat bersyukur kerana setiap malam aku berdoa kepada Nya untuk aku mampu beribadat dan sujud kepada Nya di malam yang penuh keberkatan itu. Aku berharap doa aku didengari dan segala dosa ku yang seperti pasir dipantai banyaknya itu dapat diampunkan...

"Ya Allah... ampunkan lah dosa hamba mu ini... hanya ini yang ku minta dari mu.. Aku hamba yang lemah tidak dapat lari dari melakukan kesalahan.... Ampun kan aku.. terima la doa ku...amin amin ya rabbbalalamin..."

Monday, September 6, 2010

Mimpi


Hari ini aku bermimpi yang pelik dan lucu... sejurus aku bangun dari tido aku terus tergelak...
aku bemimpi berjumpa dengan seorang kawan baik si M aku... dalam mimpi tu di bulan puasa,... dia datang amik aku dari rumah dan bawa aku ke sebuah tempat ... rumah lama aku. kami menaiki motor.. dan bila sampai dirumah itu.. time aku nak turun dia minta aku tunggu sekejap... katanya da benda dia nak cakap.. agak lama aku tunggu tapi dia tak cakap2 jugak.. so aku pun malas layan lah,.. aku masuk rumah dan aku terkejut kerana dalam rumah tu dihias cantik (dalam mimpi macam2 boleh jadi sekelip mata) ... dan banyak hadiah... oh, rupanya harijadi ku... aku terlupa besday sendiri...rupanya si M tu yang sediakan majlis untuk aku... tetiba kawan2 sekolah menengah perempuan aku datang... dengan suami masing2... dah lama aku tak jumpa kawan2 sekolah menengah aku tu... ramai la orang datang..ok la ,meriah jugak majlis aku ni..kata aku dalam hati... tetiba si M datang... dia masih berusaha untuk mengatakan sesuatu kepada aku... aku tanya dia apa yang rahsia sangat tu... orang pun tengah ramai... nak cakap.. cakap je lah... je nak cakap sesuatu tapi mulut dia semacam sangat berat... aku pun pelik... dia tiba2 tarik tangan aku dan ke satu sudut... dan tiba2 dengan sangat cepat dia cium aku... aku terkejut beruk. (Oh... rupanya dia nak cium aku.. tu yang susah sangat dia nak buka mulut... eh, tapi aku kan isteri orang.. macam mana ni.. dia dah cium aku... abis la aku....aku dah tak keruan... aku rasa bersalah sangat...) jerit aku dalam hati... tetiba aku tersedar sebab aku sangat takut ... aku dah dicium orang.... aku isteri orang... terbuka je mata baru aku sedar aku bermimpi.. dan sejurus itu aku terus tergelak seorang diri... then terus bangun dan mandi serta solat subuh... siap2 g keje.. ^_^ Mimpi rupenya...Mimpi ni macam2...

Thursday, September 2, 2010

She want to know about Ramadhan


Hari ni aku ada pengalaman indah dalam bulan puasa. Peristiwa ini berlaku tadi, semasa aku dalam perjalanan balik setelah penat bertugas diluar. Aku menaiki LRT Putra dari KL Sentral. Seperti biasa orang ramai. Mulanya aku berdiri tapi stesen kedua ada tempat kosong dapat la aku menghilangkan penat. Masa itu juga ada sekumpulan mat saleh.Tiga orang semuanya, 2 lelaki dan seorang perempuan. Aku pandang mereka dengan pandangan biasa la. Ye lah, Malaysia kan memang ramai pelancong. So, its normal. Mereka seperti pelancong biasa dan mereka sedang berbicara sesuatu.


The one n only wanita mat saleh tu dapat duduk. Aku perhati kan dia sebab dia cantik... aku memang suka tengok wanita cantik.. Jadi, aku pelik la tetiba dia berdiri..rupanya ada seorang perempuan yang sedang memegang baby, jadi dia bagi tempat duduk dia untuk wanita tu. Um, aku lagi la suka tengok dia.. dah la cantik.. baik hati pulak.. aku tengok lelaki melayu yang duduk sebelah dia tak der pun nak baik hati macam tu.. Ini lah orang kita kurang budi bahasa.. aku kagum dengan minah saleh ni.. dia berdiri depan aku tapi membelakangi aku... aku rasa nak ajer tanya nama dia kerana bagi aku tak rugi kalau aku mengenali orang yang baik macam tu.. tapi aku segan la pulak.. aku kan pemalu orangnya... jadi aku duduk dan memerhatikan ajer gelagat dia... Dia asyik bersembang..


Tetiba dia dia berpaling ke arah aku dan aku pun bagi lah senyuman kat dia.. dia balas semula kat aku.. so aku fikir setakat itu je lah.. tapi tidak.. dia berpaling sekali lagi... dan dia bertanya sesuatu...kepada ku


" are you muslim?" dia tetiba tanya aku. Terkejut beruk aku...

" Yes i'm..." aku jawab.

" Are you fasting... not eat anything... not drink..at all?" dia tanya lagi... time dia tanya ni semua orang tengok kami berdua.. dia dan rakan dia macam berminat nak tahu tentang orang muslim berpuasa.. yang aku tak tahan tu.. time dia tanya.. semua orang kita atas train tu tengok kat aku seolah - olah diorang menanti kan apa yang akan aku jawab nanti.. aku jawab la...

" i'm ok... o'm doing this for my religion... my trust..." dengan yakin aku jawab... dia angguk dan dia sembang semula dengan geng dia yang lain.. n then dia tanya lagi...

" dont you hungry...? Dont you thirsthy? " dia tanya dengan penuh minat dan mimik muka dia yang nak sangat tahu...


" no.. i'm hungry but this is my sacrifice...."

"yeah... i know this is your sacrifice... for your religion.... but can you do it without eat and drink? Dont you feel its so hard?... for me it's so hard...its so hot... in Malaysia." katanya lagi dengan bersungguh - sungguh...

" for muslim its normal..... i'm used to it... yes, it hard but we muslim are used to it...." kata aku pulak... ntah betul ntah tak....english aku bukan proper sangat... hahhaha

" when muslim start fasting... age? dia tanya lagi... aku pun kena fikir... um, aku jawab...

" normally at ten years old..." aku hentam jer.. aku nak jelaskan banyak2 kang takut tak cukup masa.. jadi aku rumuskan.. 10 tahun la budak2 start pose...

"Wow... its really hard... how they can survive...its really hot here... in Malaysia. Its really hot.." dia bercakap dengan geng dia... n then dia tnya lagi...


" how about pregnent woman... are they fasting ? dengan tunjuk2 perut sekali... dengan kesungguhan dia bertanya kat aku.. aku perasan semua org dalam train dok tengok dia dengan aku jer.... mata2 orang kita bersungguh tengok aku... nak dengar aku jawab apa... aku pun jawab la...


" it's depends on their ability.... if she can.. she fasting.. if not... not la..." aku jawab macam tu la...hahha.. aku pun tergelak dengan jawapan aku.... aku dapat lihat dia kagum dengan jawapan aku tu... maksudnya kemampuan orang muslim berpuasa...dia tanya lagi...


"how long you fasting?

" 1 month " aku jawab...

"when this fasting will end...? dia tanya lagi... aku jawab

"7 days more..." dia angguk2 tanda faham....


" How long you fasting in one day...?" dia tanya lagi... aku pun jawab la...

"we eat at 5 am.. we fasting n then after 7 pm we will eat.... breakfast...." dengan penuh yakin aku jawab....pas tu baru aku perasan suara aku dan geng mat saleh tu jer yang bunyi... dan suara aku yang menjawap persoalan dia tu seakan sangat jelas butir bicara dalam train Putra tu....


Tetiba lokasi geng mat saleh tu pun sampai.. dia pun berlalu sebelum itu dia sempat say thanks you n smile kat aku... tanpa aku sempat bertanya nama dan asal dia. tak puas rasanya aku beri penjelasan tentang ibadah puasa kat diorang..... aku rasa sangat rugi.. tapi perbualan dalam train lama mana lah sangat boleh bersembang. Tapi yang pasti... Minah saleh yang cantik tu dan geng dia kagum dengan ketahanan umat islam berpuasa.. itu yang aku pasti dari riak wajah mereka....Pas diorang turun aku tengok orang di sekeliling senyum2 kat aku... aku tak faham senyuman diorang tu.... tanda terima kasih kerana penjelasan aku kat geng mat saleh ke or senyuman sindiran kerana english aku... hahahhahahaaaaaaaaaaaaa....

Thursday, August 26, 2010

Ramadhan Tiba Lagi..



Hari ni hari ke -16 umat islam berpuasa. Ya, sudah agak lama aku tak menulis di sini. Semuanya kerana kesibukan kerja dan diri aku yang tak berapa stabil kerana masih dalam mood untuk membiasakan diri dengan environment baru di Bulan Ramadhan pada kali ini.

Ini kali pertama aku berpuasa di Kuala Lumpur dan berada dalam persekitaran baru iaitu pejabat dan dalam bangunan tertutup dan ber air - cond. Sebelum ini aku hanya mengajar di kelas tentang kenegaraan tetapi kini aku berada dipejabat dan melakukan kerja - kerja seumpamanya. Aku sedaya - upaya membiasakan diri tapi kelainan suasana sangat - sangat terasa.

Permulaan puasa badan aku amat lemah dan sangat mengantuk. Bila aku tengok rakan - rakan sepejabat yang lain juga seperti itu baru la aku rasa tenang.. ia adalah normal... ^_^. Tapi hari ini dah ke 16 Ramadhan maka badan aku juga makin serasi. Malah bersembahyang Terawih 23 rakaat sekali dengan solat sunat witir berjemaah membuatkan diri ini makin bertenaga dan cergas. Kalau tidak sebelum ini diri ini amat lemah dan tidak bertenaga... Alhamdulilah. Melakukan solat terawih membuatkan hati aku semakin tenang dan aku rasa sangat bahagia kerana masih diberi peluang dan masa untuk aku melakukanya... Alhamdullillah.

Bulan ini adalah bulan yang amat aku cintai dan aku sangat sedih bila ia akan berlalu. Aku dapat rasakan kedamaian apabila aku berada di bulan ini. Di bulan ini aku banyak memohon keampunan dan berdoa apa yang aku hajati.. InsyaAllah jika berdoa dengan hati yang suci an ikhlas.. Allah swt akan memakbulkan doa itu. Aku telah merasai setiap doa aku itu dimakbulkan oleh Tuhan yang Satu. Aku rasa sangat dekat denganya aku aku akan sentiasa berdoa dan terus berdoa memohon keampuanan dari Nya yang Maha Esa.

Monday, August 2, 2010

Walimatul Urus 030710 + 100710

































































































Friday, July 30, 2010

Seorang Isteri..

hargai lah Ia sblm terlewat..."

Jika seorang istri menangis dihadapanmu, itu berarti dia tidak dapat menahannya lagi...Jika kau memegang tangannya saat dia menangis, dia akan tinggal bersamamu sepanjang hidupmu..Jika kau membiarkannya pergi, dia tidak akan kembali menjadi dirinya yang dulu, selamanya! Seorang istri tidak akan menangis dengan mudah, kacuali didepan orang yang sangat dia sayangi, dia akan menjadi lemah!Seorang istri tidak akan menangis dengan mudah, hanya jika dia sangat menyayangimu. Dia akan menurunkan rasa EGOnya. Wahai suami2, jika seorang istri pernah menangis karenamu, tolong pegang tangannya dengan penuh pengertian. Karena dia adalah orang yang akan tetap bersamamu sepanjang hidupmu disaat kau terpuruk terlalu dalam ... Wahai suami2, jika seorang istri menangis karenamu, tolong jangan menyia-nyiakannya. Mungkin, karena keputusanmu, kau merusak kehidupannya. Saat dia menangis didepanmu, saat dia menangis karenamu. Lihatlah jauh kedalam matanya. Dapatkah kau lihat dan kau rasakan SAKIT yang dirasakannya karenamu ?

Pada hari penciptaan PEREMPUAN. MALAIKAT bertanya kepada TUHAN

" Apakah keistimewaan dari ciptaanMU ini ? "

Lalu TUHAN menjawab

" Ada banyak KEISTIMEWAAN yang dimiliki oleh ciptaanKU ini"..

Dibalik KELEMBUTANYA dia memiliki kekuatan yang begitu dahsyat..

TUTUR katanya merupakan KEBENARAN..

SENYUMAN'nya adalah SEMANGAT bagi orang yang dicintainya. .

PELUKAN & CIUMAN'nya bisa memberi KEHANGATAN bagi anak2nya..

Dia TERSENYUM bila melihat temannya tertawa..

Dia TERHARU Dia MENANGIS bila melihat KESENGSARAAN pd org2 yg dikasihinya. ..

Dia mampu TERSENYUM dibalik KESEDIHAN'nya. .

Dia sangat GEMBIRA melihat KELAHIRAN..

Dia begitu sedih melihat KEMATIAN..

TETESAN air matanya bisa membawa PERDAMAIAN.

Tapi dia sering dilupakan oleh SUAMI krn 1 hal

"...Apa itu Yaa TUHAN ??

Bahwa "Betapa BERHARGAnya dia"...

Wednesday, July 28, 2010

Ayat Kursi


SEJARAH AYAT KURSI

Ayat ini diturunkan setelah hijrah. Semasa penurunannya ia telah diiringi oleh beribu-ribu malaikat kerana kehebatan dan kemuliaannya. Syaitan dan iblis juga menjadi gempar kerana adanya satu perintang dalam perjuangan mereka. Rasullah s. a. w. dengan segera memerintahkan Zaid bt sabit menulis serta menyebarkannya. Sesiapa yang membaca ayat Kursi dengan khusyuk setiap kali selepas sembahyang fardhu, setiap pagi dan petang, setiap kali keluar masuk rumah atau hendak musafir, InsyaAllah akan terpeliharalah dirinya dari godaan syaitan, kejahatan manusia, binatang buas yang akan memudaratkan dirinya bahkan keluarga, anak-anak, harta bendabnya juga akan terpelihara dengan izin Allah s. w. t.

Mengikut keterangan dari kitab"Asraarul Mufidah" sesiapa mengamalkan membacanya setiap hari sebanyak 18 kali maka akan dibukakan dadanya dengan berbagai hikmah, dimurahkan rezekinya, dinaikkan darjatnya dan diberikannya pengaruh sehingga semua orang akan menghormatinya serta terpelihara ia dari segala bencana dengan izin Allah.
Syeikh Abu Abbas ada menerangkan, siapa yang membacanya sebanyak 50 kali lalu ditiupkannya pada air hujan kemudian diminumnya, InsyaAllah Allah akan mencerdaskan akal fikirannya serta Fadhilat Ayat Al-Kursi mengikut Hadis-Hadis Rasullullah s. a. w. bersabda bermaksud: "Sesiapa pulang ke rumahnya serta membaca ayat Kursi, Allah hilangkan segala kefakiran di depan matanya." Sabda baginda lagi; "Umatku yang membaca ayat Kursi 12 kali pada pagi Jumaat, kemudian berwuduk dan sembahyang sunat dua rakaat, Allah memeliharanya daripada kejahatan syaitan dan kejahatan pembesar." Orang yang selalu membaca ayat Kursi dicintai dan dipelihara Allah sebagaimana DIA memelihara Nabi Muhammad. Mereka yang beramal dengan bacaan ayat Kursi akan mendapat pertolongan serta perlindungan Allah daripada gangguan serta hasutan syaitan.
Pengamal ayat Kursi juga, dengan izin Allah, akan terhindar daripada pencerobohan pencuri. Ayat Kursi menjadi benteng yang kuat menyekat pencuri daripada memasuki rumah. Mengamalkan bacaan ayat Kursi juga akan memberikan keselamatan ketika dalam perjalanannya. Ayat Kursi yang dibaca dengan penuh khusyuk, Insya-Allah, boleh menyebabkan syaitan dan jin terbakar. Jika anda berpindah ke rumah baru maka pada malam pertama anda menduduki rumah itu eloklah anda membaca ayat Kursi 100 kali, insya-Allah mudah-mudahan anda sekeluarga terhindar daripada gangguan lahir dan batin..
Barang siapa membaca ayat Al-Kursi apabila berbaring di tempat tidurnya, Allah mewakilkan 2 orang Malaikat memeliharanya hingga subuh. Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir setiap sembahyang Fardhu, ia akan berada dalam lindungan Allah hingga sembahyang yang lain. Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, tidak menegah akan dia daripada masuk syurga kecuali maut, dan barang siapa membacanya ketika hendak tidur, Allah memelihara akan dia ke atas rumahnya, rumah jirannya & ahli rumah2 di sekitarnya.
Barang siapa membaca ayat Al-Kursi diakhir tiap-tiap sembahyang Fardhu, Allah menganugerahkan dia hati-hati orang yang bersyukur perbuatan2 orang yang benar, pahala nabi2 juga Allah melimpahkan padanya rahmat. Barang siapa membaca ayat Al-Kursi sebelum keluar rumahnya, maka Allah mengutuskan 70,000 Malaikat kepadanya, mereka semua memohon keampunan dan mendoakan baginya. Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir sembahyang Allah azza wajalla akan mengendalikan pengambilan rohnya dan ia adalah seperti orang yang berperang bersama nabi Allah sehingga mati syahid. Barang siapa yang membaca ayat al-Kursi ketika dalam kesempitan nescaya Allah berkenan memberi pertolongan kepadanya Dari Abdullah bin 'Amr r. a. , Rasullullah s. a. w. bersabda,
" SAMPAIKANLAH PESANKU BIARPUN SATU AYAT...."
SINAR CAHAYA AYAT KURSI
Dlm sebuah hadis, ada menyebut perihal seekor syaitan yg duduk di atas pintu rumah. Tugasnya ialah untuk menanam keraguan di hati suami terhadap kesetiaan isteri di rumah dan keraguan di hati isteri terhadap kejujuran suami di luar rumah. Sebab itulah Rasulullah tidak akan masuk rumah sehinggalah Baginda mendengar jawapan salam daripada isterinya. Di saat itu syaitan akan lari bersama-sama dengan salam itu. Hikmat Ayat Al-Kursi mengikut Hadis-hadis:
1) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi apabila berbaring di tempat tidurnya, Allah SWT mewakilkan dua orang Malaikat memeliharanya hingga subuh.
2) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir setiap sembahyang Fardhu, dia akan berada dlm lindungan Allah SWT hingga sembahyang yang lain.
3) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, tidak ada halangan untuk dia daripada masuk syurga kecuali maut dan barang siapa membacanya ketika hendak tidur, Allah SWT memelihara dia ke atas rumah jirannya dan ahli rumah-rumah di sekitarnya.
4) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap - tiap sembahyang fardhu, Allah SWT menganugerahkan dia setiap hati orang yg bersyukur, setiap perbuatan orang yang benar, pahala nabi- nabi serta Allah melimpahkan padanya rahmat.
5) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi sebelum keluar rumahnya, maka Allah SWT mengutuskan 70,000 Malaikat kepadanya untuk mereka semua memohon keampunan dan mendoakan baginya.
6) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir sembahyang Allah SWT akan mengendalikan pengambilan rohnya dan dia adalah seperti orang yang berperang bersama Nabi Allah sehingga mati syahid.
7) Barang siapa yang membaca ayat Al-Kursi ketika dalam kesempitan nescaya Allah SWT berkenan memberi pertolongan kepadanya.
Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah S.A.W. bersabda, Sampaikanlah pesan ku biarpun satu ayat..."
"Utamakan SELAMAT dan SiHAT untuk Dunia Mu, Utamakan SOLAT dan ZAKAT untuk Akhirat Mu"
Tujuh kalimat Sabda Rasulullah S.A.W " Barang siapa hafal tujuh kalimat, ia terpandang mulia di sisi Allah dan Malaikat serta diampuni dosa-dosanya walau sebanyak buih laut "
1.Mengucap Bismillah pada tiap-tiap hendak melakukan sesuatu.
2. Mengucap Alhamdulillah pada tiap-tiap selesai melakukan sesuatu.
3. Mengucap Astagfirullah jika lidah tersilap perkataan yang tidak patut
4. Mengucap Insya Allah jika merencanakan berbuat sesuatu di hari esok.
5. Mengucap La haula wala kuwwata illa billah jika menghadapi sesuatu tak disukai dan tak diingini.
6. Mengucap inna lillahi wa inna ilaihi rajiun jika menghadapi dan menerima musibah.
7. Mengucap La ilaha illa Allah Muhammad Rasulullah sepanjang siang malam sehingga tak terpisah dari lidahnya dari tafsir Hanafi.
Mudah- mudahan ingat, walau lambat-lambat mudah- mudahan selalu, walau sambil lalu mudah- mudahan jadi biasa, sebab dah biasa!

Nisfu Syaaban

Aku suka bulan Syaaban sebab dari sekolah menengah lagi aku dilatih oleh cikgu di sekolah untuk berpuasa sunat pada hari Nisfu Syaaban... aku cari sedikit maklumat tentang malam Nisfu Syaaban

Nisfu Syaaban (Nisf bermaksud separuh) adalah peristiwa hari ke-15 dalam bulan Syaaban tahun Hijrah. Umat Islam mempercayai yang pada malam Nisfu Syaaban, amalan akan dibawa naik oleh malaikat untuk ditukar dengan lembaran amalan yang baru setelah setahun berlalu.

Nabi Muhammad s.a.w menggalakkan umatnya untuk bangun malam dan berjaga serta beriktikaf sepanjang malam kerana tidak mahu amalan diangkat dalam keadaan tidur atau lalai.

Fadhilat Nisfu Syaaban
• Membaca Surah Yasin sebanyak tiga kali pada malamnya.
• Mengadakan Qiamullail.
• Berpuasa pada siang harinya.

Jumaat Penghulu segala hari....


RENUNGKAN bersama... sedang asyik melayari internet..aku terjumpa info ni...
um.. menarik jugak..
27-11-2009 Jumaat Hari Raya AidilAdha,
18-12-2009 Jumaat Tahun Baru Hijrah,
25-12-2009 Jumaat Sambutan Krismas,
01-01-2010 Jumaat Tahun Baru Masihi,
26-02-2010 Jumaat Sambutan Maulud NABI SAW,
02-04-2010 Jumaat Matinya Yesus Kristus,
28-06-2010 Jumaat Hari Wesak,
05-11-2010 Jumaat Sambutan Depavali,
10-09-20. 10 Jumaat Hari Raya AidilFitri,
01-01-2010 Jumaat Gerhana Bulan,
15-01-2010 Jumaat Gerhana Matahari
dan 
pada hari jumaat jugalah berlakunya kiamat.

Monday, July 19, 2010

Aku selepas kawen..

Hari ini hari ke - 17 aku menjadi isteri kepada suami tercinta. Aku telah kembali bekerja di ofis dan meneruskan rutin hidupku seperti biasa. Dia tidak berada disamping ku kerana dia ada komitmen keje di Pekan Pahang dan aku di Kuala Lumpur. Begini lah hidup kami buat sementara waktu ini dan mungkin ada hikmah disebalik semua ini.

Friday, June 25, 2010

Cerita dari Syurga


Aku baca sebuah lagi buku tentang perkahwinan hari ini dan aku syukur kerana aku terjumpa sebuah cerita dan aku gelarkanya Cerita dari Syurga yang aku pernah terdengar tetapi masih samar sebelum ini...yang menjadi jawapan kepada segala persoalan dalam minda aku tentang perkahwinan. Aku kagum dengan penemuan aku ini... aku tuliskan semula dengan mengaitkan cerita itu dengan realiti sekarang. Ceritanya bermula dari Adam yang diciptakan di dalam Syurga seorang diri....

Ketika Nabi Adam as. telah diciptakan Allah SWT, ia melihat ke bawah dan ke atas, maka baginda tidak melihat seorang pun dari jenisnya untuk dijadikan sahabat di dalam kesunyian. seperti diungkapkan bahawa burung terbang bersama jenisnya maka adam pun sunyi dan rindu pada jenisnya.

Pada waktu itu Adam sedang duduk, kerana sunyi Adam tiba - tiba merasa sangat mengantuk dan akhirnya tertidur. ketika itulah Allah memerintah kepada Malaikat Jibril as agar mengeluarkan tulang rusuk kirinya, sedang Nabi Adam tidak merasakan kesakitanya. Kemudian Allah menciptakan dari tulang rusuk kiri Adam itu seorang wanita yang diberi nama dengan Hawa.

Segala kecantikan dan keindahan diletakkan oleh Allah SWT kepada Siti Hawa hingga pada hari kiamat. Begitu juga segala kesucian dan budi pekerti diletakkan pada Siti Hawa.

Sedangkan, kerinduan, kecintaan dan kasih sayang diletakkan di dalam hati Adam. Siti Hawa dijadikan seorang wanita yang paling cantik di seluruh langit dan bumi. Adam pula menjadi seorang lelaki yang paling tinggi rasa cintanya di seluruh langit dan bumi.

Kemudian, Allah SWT memakaikan kepada Siti Hawa tujuh puluh Perhiasan Syurga dan diberi pula sebuah mahkota. Akhirnya, didudukan Siti Hawa di atas singgahsana dari emas.

Setelah itu, Allah SWT membangunkan Adam as dari tidurnya sambil dilihatkan Siti Hawa kepadanya.

Adam bertanya " siapakah engkau?"

Siti Hawa menjawab " aku diciptakan Allah untuk diri mu"

Adam berkata "Dekatlah engkau kepada ku.."

Siti Hawa menjawab " Sebaiknya engkaulah yang mendekati ku.."

Adam lalu berdiri dan berjalan mendekati Siti Hawa. (semenjak itulah menjadi kebiasaan bagi umat manusia sebagai keturunan Adam, pihak lelaki menemui atau meminang wanita)

Di saat Adam as ingin mendekati Siti Hawa, beliau ingin menyentuh Siti hawa, tiba - tiba terdengar suara.

" Wahai Adam, bersabarlah! sebab pergaulan mu dengan Siti Hawa tidak dihalalkan kecuali dengan mahar dan nikah"

Kemudian Allah SWT memerintahkan kepada seluruh penghuni Syurga, menghiasi Syurga dengan seindah - indahnya. Setelah itu, Allah memerintahkan kepada semua Malaikat di langit berkumpul dibawah pohon bernama Thuubaa. Semua berkumpul di sana.

Kemudian Allah berkhutbah...
" Allhamdulilah pujian untuk Ku dan keagungan adalah selimut Ku, kesombongan adalah selendang Ku, seluruh mahkluk adalah hamba - hamba Ku. Aku menjadikan malaikat- malaikat dan penghuni langit Ku sebagai saksi. Aku kahwinkan Hawa dengan Adam dengan mas kahwinya tasbih serta tahlil atas Ku..."

Kemudian pelayan - pelayan Syurga dan para malaikat menaburkan mutiara dan delima, lalu Siti Hawa mereka serahkan kepada Adam as. Siti Hawa kemudiannya meminta mas kahwinnya daripada Adam. Maka, Adam as berkata....

" Ya Allah, apakah yang harus aku berikan padanya, emas, perak, atau permata?'

Allah berfirman "Bukan wahai Adam"

Adam bertanya lagi " Ya Allah, apakah aku harus berpuasa, solat atau mengucapkan tasbih untuk Mu?"

Allah berfirman "Bukan wahai Adam"

Adam bertanya lagi " Ya Allah, apakah yang harus aku lakukan?"

Allah berfirman " Mas kahwin Siti Hawa iaitu engkau membaca selawat sepuluh kali untuk Nabi dan kekasih Ku Muhammad penghulu seluruh Rasul.." ( mas kahwin adalah 'sesuatu' yang mesti diberikan oleh pihak lelaki kepada pasanganya yang ingin dikahwini..)

Allah SWT berfirman kepada Adam as. " Berilah selawat kepada Muhammad supaya Aku halalkan Hawa bagi mu. Kepada umat Muhammad Allah berfirman , 'Shollu Alaihi Wasallimu' berilah selawat dan salam untuknya. Berilah selawat kepada Muhammad agar Aku haramkan neraka bagi kamu dan berilah salam kepadanya agar Aku halalkan Syurga untuk kamu"..

Itu lah sebuah kisah dari Syurga yang memberi satu pengalaman dan ilmu yang berharga pada diri aku.. dengan cerita ini aku faham tentang erti proses sebuah perkahwinan.. dari pertunangan, mas kahwin dan majlis perkahwinan.. sesungguhnya semua itu bermula dari Syurga.. Amin. Aku dapat merasakan kemanisan dan keindahan Islam dalam sebuah perkahwinan... Alhamdulilah.


P/s: Aku menulis kembali cerita ini dari buku Suami Teladan - Mohd Isa Selamat.

Thursday, June 24, 2010

Seorang Isteri..


Aku ingin berkongsi ilmu tentang wanita yang berkahwin menurut islam.. aku terbaca dari sebuah buku ilmiah yang baru aku pinjam. Kelebihan wanita yang berkahwin ini tidak aku ketahui sebelum ini dan selepas aku baca buku ilmiah ini baru la aku mendapat kesedaran.
  • Pertama, kelebihan wanita yang berkahwin, jika ia mengandung ia akan memperolehi pahala seperti jihad fisabilillah.
  • Apabila ia menyusukan anak maka setiap titik air susu akan diberi satu kebajikan.
  • Apabila berjaga malam kerana mengurus anak akan diberi pahala seperti membebaskan 70 orang hamba.
  • Wanita yang berpeluh kerana terkena bahang ketika membakar roti untuk keluarganya akan dibebaskan daripada neraka.
  • Bagi wanita yang mencuci pakaian suaminya akan diberi 1000 pahala dan diampuni 2000 dosa.
  • Lebih istimewa ialah bagi wanita yang tinggal di rumah kerana mengurus anak2 akan dapat tinggal bersama - sama Rasullah saw di syurga kelak.
Betapa besarnya pahala yang diberikan oleh Allah swt kepada wanita yang berkahwin.. yang juga menyedarkan aku bahawa berkahwin kerana Allah akan membawa seribu hikmah kepada umatnya...




aku siapa aku....


aku dan Tuhan ku...
aku, ilmu dan amal ku...
aku dan dirinya...
aku dan keluarga ku...
aku dan kawan ku...
aku dan pekerjaan ku...
aku dan tanggungjawab ku...
aku dan amanah ku...
aku dan negara ku....
aku dan harta ku...
aku dan kenangan ku
aku dan keghairahan ku...
aku dan semangat ku
aku dan sakitku...
aku dan senyum ku...
aku dan marah ku...
aku dan langit..
aku dan warna...
aku dan perancangan ku...
aku dan hampa ku...
aku dan sedih ku...
aku dan alam ku...
aku dan dunia ku..
aku dan mahkluk semesta...
aku dan hidup ini...


Wednesday, June 23, 2010

Dugaan makin kuat


Aku akan berkahwin pada bulan Julai ini...
aku tak menulis apa - apa tentang persiapan perkahwinan ku..
mungkin aku belum bersedia lagi untuk menulis tentang itu..
tetapi bila aku dah sedia aku akan berkongsi semua tentang persiapan perkahwinan ku..
dari perancangan awal.. hinggalah yang terjadi yang sebenarnya..
tetapi ...
Ketika aku sedang melakukan persiapan..
dan hari makin lama makin dekat...
macam - macam yang berlaku...
mungkin inilah yang orang selalu sebut....
" kita hanya mampu merancang hanya Allah yang menentukan"
sekarang aku benar - benar sabar dan terasa sangat dekat dengan kata - kata ini..
dan aku sedang merasa perasaan Redha dengan ketentuanNya..
Namun, jauh di dasar hati aku ingin Majlis perkahwinan ku ini berjalan dengan lancar dan aku akan lakukan setakat termampu...
Ya Allah Ya Tuhan ku... berkatilah dunia baru ku ini...

Aku ingin marah


Pernah...
Aku terasa ingin marah pada pada satu ketika
tapi... sedang perasaan membuak - buak marah itu
aku terfikir...
kalau aku marah pun apa yang aku dapat...
Jadi yang terbaik.. perasaan ini terbakar saja dalam hati..
Aku mengucap dua kalimah syahadah.. perasaan itu berlalu pergi
tetapi mengambil masa juga... itu lah aku..
walau marah macam mana pun aku akan fikir rasional..
mungkin kerana aku telah terdidik sebegitu...
inilah diri aku...

*

#

$

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...