Friday, April 30, 2010

Pembunuh Wanita No. 2 Di Malaysia..

Alhamdulilah... hari ini aku berjaya mendapatkan vaksin untuk mencegah Kanser Serviks. Sudah lama aku mencari - cari penawar untuk kanser ini. Aku tak tahu pun selama ini Kancer Rahim ini ada vaksin... jadi inilah peluang aku. Walaupun kena keluar duit lebih sikit tapi bila melibatkan kesihatan aku tidak akan berkira.

Rm 550 untuk 3 dos, 1st dos aku dah kena cucuk ari ni. Second dos, bulan 6 n dos ketiga 6 bulan selepas itu. Vaksin ini untuk melindungi diri dari virus HPV iaitu Human Papiloma Virus @ Virus Papiloma Manusia. Ia sejenis sekumpulan lebih 100 virus yang sangat umum. Ia disebarkan menerusi sentuhan kulit antara kulit kemaluan. Senang cite, bila sekali dah buat seks, wanita ada risiko untuk dijangkiti virus ini. Virus ni pulak boleh di periksa tapi melalui Pap Smear... so, kalu nak pegi cek pastikan memang dah pernah buat seks...

Kenapa aku obses sangat... sebab virus ini lah yang telah meragut nyawa ibu ku.... masa tu aku Form 6, tengah bergelut dgn STPM tapi aku harungi bersama dia melawan penyakit ini. Aku lihat dengan mata aku sendiri bagaimana virus ini 'memakan' diri ibu ku... bayangkan, dari diri dia yang berat 70kg dalam masa 3 bulan berat dia hilang 30kg kerana virus ini. Terus jadi cekeding, ... sangat.Kerana penyakit ini jugak aku melihat tumpah darah yang paling banyak dalam hidup aku... semuanya kerana virus ini. Tapi aku kagum dengan ibu ku sebab dia lawan betul- betul penyakit ni. Dia boleh bertahan 6 bulan selepas doktor kat Malaysia ni cakap dia dah 50/50... 6 bulan ibu ku melawan penyakit ni. Dia tekad.. adus, ingat saat ni, menitik air mata aku... besarnya pengorbanan dia untuk kami sekeluarga.

Kerana itu, aku berazam untuk menjaga diri aku setakat termampu untuk melindungi diri aku dari penyakit ini....InsyaAllah.

Thursday, April 29, 2010

Aku sayang Tanah Air...



"Jangan tanya apa yang telah negara berikan kepada aku tapi tanya apa yang telah aku berikan untuk negara aku..."

Already Gone lyrics



Songwriters: Clarkson, Kelly Brianne; Tedder, Ryan;

Remember all the things we wanted
Now all our memories they're haunted
We were always meant to say goodbye

Even with our fists held high
It never would've worked out right
We were never meant for do or die

I didn't want us to burn out
I didn't come here to hold you, now I can't stop

I want you to know that it doesn't matter
Where we take this road someone's gotta go
And I want you to know you couldn't have loved me better
But I want you to move on so I'm already gone

Looking at you makes it harder
But I know that you'll find another
That doesn't always make you want to cry

Started with a perfect kiss then we could feel the poison set in
Perfect couldn't keep this love alive
You know that I love you so, I love you enough to let you go

I want you to know that it doesn't matter
Where we take this road someone's gotta go
And I want you to know you couldn't have loved me better
But I want you to move on so I'm already gone

I'm already gone, already gone
You can't make it feel right when you know that it's wrong
I'm already gone, already gone
There's no moving on so I'm already gone

Already gone, already gone, already gone
Already gone, already gone, already gone, yeah

Remember all the things we wanted
Now all our memories they're haunted
We were always meant to say goodbye

I want you to know that it doesn't matter
Where we take this road someone's gotta go
And I want you to know you couldn't have loved me better
But I want you to move on so I'm already gone

I'm already gone, already gone
You can't make it feel right when you know that it's wrong
I'm already gone, already gone
There's no moving on so I'm already gone

Tuesday, April 27, 2010

Aku dan Cinta

Aku suka Warna




aku suka dengan warna...
suka dengan kombinasi warna...
suka menghayati warna...
warna banyak mempengaruhi hidup aku...

Aku suka Langit...





Monday, April 26, 2010

Pengakuan Lelaki Terhadap Wanita





Kami sulit menahan pandangan mata kami
ketika melihat kalian,
apalagi jika kalian diamanahkan Allah
kecantikan dan postur yand ideal,
kami semakin susah untuk menolak agar tidak melihat kalian,
kerana itu lebarkanlah serta longgarkanlah pakaian kalian
dan tutupilah rambut hingga ke dada kalian dengan kerudung yang membentang.
Kami sulit menahan pendengaran kami
ketika berbicara dengan kalian,
apalagi jika kalian diamanahkan oleh Allah
suara yang merdu dengan irama yang mendayu
kerana itu tegaskanlah suara kalian
tatkala berbicara di berhadapan dengan kami
dan berbicaralah seperlunya sahaja.
Kami juga sulit menahan
bayangan-bayangan hati kalian,
ketika kalian dapat menjadi
tempat untuk dicurahkan segala isi hati kami,
waktu luang kami kadangkala akan sering terisi
oleh bayangan-bayangan kalian,
kerana itu janganlah kalian membiarkan kami
menjadi curahan hati bagi kalia
Kami tahu kami insan lemah
bila harus berhadapan dengan kalian,
kekerasan hati kami dengan mudah bisa luluh
hanya dengan senyum kalian,
hati kami akan bergetar
ketika mendengar dan melihat kalian menangis.
Sungguh ALLAH telah memberikan amanah terindah kepada kalian,
maka jagalah amanah itu
jangan sampai ALLAH murka dan memberikan keputusan-Nya.
Maha Besar dan Maha Suci Allah yang tahu
akan kelemahan hati kami ini,
hanya dengan ikatan yang suci dan yang diredhai-NYA,
kalian akan menjadi halal bagi kami.
“Lalu apa yang telah aku lakukan selama ini..YA Rabb, ampunilah daku.
Untuk setiap pandangan yang tak terjaga,
untuk iman yang tak dipelihara,
lisan yang merayu dan hati yang tak terhijab,
Ya Rabb, Engkaulah mengawasi kami setiap detik,
kerana kasih sayangMu ya Allah kepada kami,
Engkau perintahkanlah malaikan silih berganti
menemani kami siang dan malam
agar iman kami dapat dijaga…
July 29, 2008 by ashboi aka acap

ini adalah sajak yang aku terjumpa masa searching2 dalam internet... aku sangat kagumi ape maksud yang cuba disampaikan oleh penyajak ini...
tapi masih adakah lelaki sebegini... di alaf ini
InsyaAllah... masih ada di luar sana...

Aku dan Kucing...

Kucing suka bermanja

Kucing suka dibelai

Kucing juga suka mengigit

Kucing suka dimanjai...

Petikan dari blog 'sebelah'
Sisa makanan kucing hukumnya suci. Hadis Kabsyah binti Ka’b bin Malik menceritakan bahwa Abu Qatadah, mertua Kabsyah, masuk ke rumahnya lalu ia menuangkan air untuk wudhu. Pada saat itu, datang seekor kucing yang ingin minum. Lantas ia menuangkan air di bejana sampai kucing itu minum. Kabsyah berkata, “Perhatikanlah.” Abu Qatadah berkata, “Apakah kamu heran?' Ia menjawab, ''Ya.'' Lalu, Abu Qatadah berkata bahwa Nabi SAW prnh bersabda, 'Kucing itu tidak najis. Ia binatang yang suka berkeliling di rumah (binatang rumahan),' (HR At-Tirmidzi, An-Nasa’i, Abu Dawud, dan Ibnu Majah).

Diriwayatkan dan Ali bin Al- Hasan, dan Anas yang menceritakan bahwa Nabi Saw pergi ke Bathhan suatu daerah di Madinah. Lalu, beliau berkata, 'Ya Anas, tuangkan air wudhu untukku ke dalam bejana.' Lalu, Anas menuangkan air. Ketika sudah selesai, Nabi menuju bejana. Namun, seekor kucing datang dan menjilati bejana. Melihat itu, Nabi berhenti sampai kucing tersebut berhenti minum lalu berwudhu. Nabi ditanya mengenai kejadian tersebut, beliau menjawab, 'Ya Anas, kucing termasuk perhiasan rumah tangga, ia tidak dikotori sesuatu, bahkan tidak ada najis.' Diriwayatkan dari Dawud bin Shalih At-Tammar dan ibunya yang menerangkan bahwa budaknya memberikan Aisyah
semangkuk bubur. Namun, ketika ia sampai di rumah Aisyah, tenyata Aisyah sedang shalat. Lalu, ia memberikan isyarat untuk menaruhnya. Sayangnya, setelah Aisyah menyelesaikan shalat, ia lupa ada bubur. Datanglah seekor kucing, lalu memakan sedikit bubur tersebut.

Ketika ia melihat bubur tersebut dimakan kucing, Aisyah lalu membersihkan bahagian yang disentuh kucing, dan Aisyah memakannya. Rasulullah Saw bersabda, 'Ia tidak najis. Ia binatang yang berkeliling.' Aisyah pernah melihat Rasulullah Saw berwudhu dari sisa jilatan kucing,(HR AlBaihaqi, Abd Al-Razzaq,dan Al-Daruquthni). Hadis ini diriwayatkari Malik, Ahmad, dan imam hadis yang lain. Oleh karena itu, kucing adalah binatang, yang badan, keringat, bekas dari sisa makanannya suci.

Dan aku dapati ada satu kajian yang dibuat merndapati bahawa kucing dapat mengurangkan stress dengancara membelainya... "Zaman dahulu kucing dipakai untuk terapi dengkuran kucing yang 50Hz baik buat kesehatan selain itu mengelus kucing juga bisa mengurangkan tahap stress"

Dari kecil ayah telah mengajar untuk menyayangi kucing... aku tak pernah jauh dari kucing... pada zaman kecik2 aku tak suka kucing sebab ia suka bermanja.... tapi kata ayah kucing pembawa rezeki dan kata ayah lagi binatang yang kita pelihara akan mendoakan kebaikan untuk tuan nya yang memberi makan dan perlindungan.... aku pula sangat suka melayan kucing... aku suka belai dan bermain2 dengannya....malah aku juga suka binatang2 comel disekeliling ku seperti tupai dan burung yang selalu membuat bunyi di tepi tingkap rumah ku... hahaha... inilah aku..

Manusia punya akal..


Perasaan Iri hati dan benci memang kuat dalam hati manusia. Tetapi manusia juga dikurniakan dengan akal dan fikiran, tahu apa itu keadilan, tahu menimbang di antara sesuatu dengan yang lain walaupun dengan perkara yang tidak boleh ditimbang dan diukur secara fizikal....

Thursday, April 22, 2010

Melakar Kehidupan ku... dalam tulisan


Perhatian kepada semua kawan - kawan ku yang disayangi...
aku semakin seronok untuk menulis... kerana itu lah minat aku dari dulu juz minat itu hilang untuk 3 tahun kerana aku sibuk untuk membentuk pelapis negara di ceruk terpencil di Perak..... aku pun tak sedar aku sudah lupa akan minat aku ini... untuk blog aku yang lepas2 korang boleh tgk kat FB URL nyer... bacalah corak pemikiran aku dari dulu hingga kini...
P/S: aku ada letak rating untuk penulisan aku... sudah korang baca... tanda je dalam petak tu... intresting ke.. cool ke...... jgn luper untuk bagi komen sekali... ^_^ aku sangat menghargai pandangan korang.. aku tau semua kawan - kawan aku yang disayangi ini da blog masing2... jadi mai la kita pakat2 sokong blog kengkawan kita ni... ek...

Wednesday, April 21, 2010

Macam - macam

Aku suka akan sesuatu yang unik...


Lanskap Kolam yang kreatif.....


Lampu yang digubah dari sudu.....


Yang ini aku tak tau betul ke tak... Paip tak tau punca dari mana.... tp still unik


Ini sangat mengagumkan aku..... bangunan Unik di Dubai.... sangat Marvelous la... tapi aku sendiri tak pasti... bangunan ini wujud atau tidak...

Tuesday, April 20, 2010

Permata dunia

“Wanita yang cantik tanpa peribadi yang mulia, umpama kaca mata yang bersinar-‎bersinar, tetapi tidak melihat apa-apa”

Monday, April 19, 2010

Jujur lah dengan diri sendiri..

Dalam kehidupan ini... aku harus jujur...
jujur dengan diri aku sendiri..... membawa kepada kejujuran kepada semua orang di sekeliling ku....Dunia sekarang.. kejujuran dianggap membawa padah pada diri sendiri....
namun ini adalah Prinsip hidup aku... JUJUR...
aku benci kepada orang yang tidak jujur dengan aku...dan orang-orang disekeliling nya......
Jika dia tidak jujur...Tuhan akan tunjukkan KebenaranNya....tetapi...
aku juga kasihan....
kerana dalam kehidupan ini... ada orang yang tidak sedar bahawa dia tidak jujur dengan diri sendiri dan orang disekitarnya... "dia tidak sedar".... dia lena dan leka.. dan dia rasa apa yang dibuatnya itu adalah betul...... hal ini lebih kesian daripada orang yang tahu bahawa dirinya memang tidak jujur.....

Wednesday, April 14, 2010

HARAPAN TANPA SUARA


Di dalam kandungan ibuku tersayang
Amannya kurasakan
Degupan jantungmu, jantungku
Irama penuh syahdu

Kuingin rasai kehangatan pelukan
Belaian kasih sayang
Kujagai kau di hari tuamu
Andai panjang usiaku

Chorus

Namun hanya harapan tanpa suara
Di dunia cuma seketika
Jasad kaku dibaluti kertas usang
Terbiar bagai sampah terbuang

Di manakah ibu di manakah ayah
Bonekakah atau manusia
Anak tidak berdosa menjadi mangsa
Oleh hawa nafsu yang serakah.

Lagu : S. Atan Lirik : Habsah Hassan

Pesanan kepada yang Terlena....

Ramai yang menyangka sekali terlanjur mustahil dia boleh patah balik.........
Ini lah kesilapan yang Paling Besar dibuat oleh insan2 yang terlanjur....
Sebenarnya... sekiranya kita sedar kita sudah berada di luarbatasan...kita masih boleh kembali ke pangkal jalan....
Allah sentiasa menerima doa - doa hambanya yang bertaubat.. dan menginsafi kesalahannya...
kembali lah ke pangkal jalan....
aku masih dalam perasaan sangat hiba dengan perlakuan manusia terhadap 'insan yang lahir tanpa dirancang'.....
Dan..
ingat lah... kesalahan yang ingin kita tutup itu lah yang akan Allah swt tunjukkan...
Sesungguhnya Dia Maha Berkuasa.....

Friday, April 9, 2010

Salam dari Palestine

Salaam buat para ibu dan ayah di rantau sana
Rantau yang aman dan damai
Kalian bertanya tentang kami
Inilah cerita kami
Kami bangun di malam gelap pekat
Terkejut dari tidur yang tidak pernah lena
Memeluk tubuh-tubuh kecil di keliling kami
Yang menangis dan berteriak
Mereka tidak mengenal erti peperangan ini
Bingit peluru berpandu
Yang hanya mengenal musuh
Bersimpang siur di atas kepala kami
Anak-anak kami terus menangis
Bagai meminta kepada kami,
“Ayah! Ibu! Hentikan bunyi yang menakutkan itu!!!”
Namun apa daya kami



Salaam buat para remaja di rantau sana
Rantau yang aman dan damai
Kalian bertanya tentang kami
Inilah cerita kami
Sekolah hanya sebuah memori yang kami rindukan
Pena dan kertas sudah menjadi debu berterbangan
Terpaksa kami tukarkan dengan senjata-senjata
Senjata yang kami pikul di bahu ini
Buat memerangi musuh kami, musuh Nabi SAW, musuh Allah
Doakan kami dari rantaumu yang aman itu
Untuk sebuah kemenangan
Bebas Palestine satu kemenangan
Namun syahid kami juga satu kemenangan

Salaam buat anak-anak kecil di rantau sana
Rantau yang aman dan damai
Adakah kalian bertanya tentang kami?
Inilah cerita kami
Kami memeluk tubuh ibu yang kaku
Kami memeluk tubuh ayah yang beku
Darah pekat merah mengalir di mana-mana
Tidak ada yang menyapu airmata kami
Melainkan kami sendiri
Pilu, sepilu-pilunya
Mengenang kasih yang pergi buat selamanya
Mengenang diri yang sebatang kara

Salaam buat zuriat yang lahir di rantau sana
Rantau yang aman dan damai
Tentunya cerita kita berbeda
Kami zuriat yang lahir dalam simpang siur peluru
Tangisan kami berbeda dengan tangisanmu
Tangisan kami adalah teriakan janji
Janji kami kepada mereka yang telah syahid
Tanah ambia’ ini akan jadi milik kita
Atau kami yang akan syahid
Seperti ayah, ibu, abang dan kakak kami

Ya Allah lindungilah umat Mu yang berjuang di jalan Mu...

Tuesday, April 6, 2010

Mesti Komen

komen la blog aku ni...
baru ada respon... baru best...
sila komen yer kawan2...

Modal insan yang Tersungkur

Aku ada terbaca satu artikel di surat khabar dan aku suka untuk berkongsi dengan kamu semua.... mengenai remaja masa kini.... bagi aku modal insan negara yang telah tersungkur...

"BARU-BARU ini saya ke Lembah Klang atas urusan perniagaan dan menetap di sebuah hotel terkemuka di kawasan Subang.

Pada malamnya, selepas jamuan makan bersama rakan-rakan perniagaan, mereka telah mengajak saya ke kelab malam yang juga berada di dalam hotel yang saya diami.

Pada mulanya saya menolak kerana saya jarang berhibur dan tidak minum minuman keras, tetapi diberitahu cuma untuk berehat dan disediakan minuman ringan jadi saya pergi bersama rakan-rakan.

Setelah setengah jam saya duduk, kami didatangi pelayan dan juga saya lihat ramai gadis Melayu yang masih muda bekerja di situ. Kebetulan rakan saya agak ramah dan memanggil gadis untuk berbual. Alangkah terkejutnya saya apabila diberitahu bahawa anak gadis tersebut merupakan pelajar IPTA dan bekerja part time sebagai pelayan dan mereka tanpa segan-silu berbual dan berpegang-pegangan.

Saya ambil peluang untuk berbual dengan gadis tersebut dan diberitahu, pada siang hari dia adalah pelajar dan sering ponteng kuliah kerana tidak cukup tidur pada malam hari.

Ditanya kenapa lakukan kerja itu, dengan selamba dia menjawab mahu mencari wang untuk hidup mewah, kerja macam ini senang dapat duit.

Saya tersentak kerana anak gadis saya juga masih menuntut di IPTA di Lembah Klang. Apabila ditanya, bagaimana boleh keluar bekerja pada malam hari, mereka memberitahu bahawa mereka tidak duduk di kolej kediaman tetapi menyewa bersama teman-teman di luar, sekitar kawasan tersebut.

Saya terkejut kerana kurangnya penguatkuasaan daripada Majlis Agama Islam Selangor sehingga anak-anak gadis Melayu boleh bekerja dengan pakaian yang menjolok mata dan melayan lelaki hidung belang hanya kerana diumpan dengan wang ringgit.

Mereka juga tanpa segan silu untuk minum minuman keras apabila diminta untuk minum bersama dengan pelanggan yang datang.

Saya menyeru kepada golongan ibu bapa, selalulah mengawasi pergerakan anak gadis kita supaya tidak terjerumus kepada perkara yang tidak bermoral."
------------------------------------------------------------------------------------------------

petikan diatas adalah dari salah satu blog yang dikenali ramai dan mempunyai ramai pengikut...
tapi apa yang ingin aku luahkan di sini ialah inilah Trend paling Glamor gaya hidup pelajar IPTA... atau IPTS... dua2 sama.

Rasa kesal dan marah sangat mendalam dalam hati ini kerana gaya hidup pelajar masa kini...
Subhanallah..... visual akhir zaman menapak satu persatu.

Memang tidak dinafikan..remaja zaman sekarang cerdik dan maju...tapi jelas zaman sekarang remaja menunjukkan mereka meletakkan akal di kaki dan nafsu di atas kepala.... dunia duit...dunia jenama... dunia hidup tanpa sempadan... maruah tiada nilai yang penting duit semata - mata.

Falsafah pendidikan negara yang ingin melahirkan insan seimbang rohani dan jasmani hanya termaktub di dalam naskhah sahaja.......... aku masih mencari di mana kandungan Falsafah itu terlaksana......

jika betul ini adalah petunjuk akhir zaman.... jelas la...
kepada siapa harus kita sandarkan gejala maksiat remaja pada zaman sekarang....?
kepada siapa yang nak kita tundingkan jari.......?
tepuk dada tanya selera......

*

#

$

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...