S.A.B.A.R



Ya ... ALLAH Engkau beri kesabaran buat Nabi Ibrahim semasa di dalam unggun api yg besar selama 40 hari ... Engkau beri kesabaran bt Siti Hajar di tinggal kan di tengah2 lautan padang pasir... Engkau beri kesabaran buat Nabi Ismail yg sedia untuk di sembelih oleh ayahnya atas Perintah mu Ya ALLAH... tapi YA ALLAH beri kan lah kami ini kesabaran walau hanya secebis buat kami pelindung di zaman fasakh dan mungkar ini agar kami semua ini tergolong dlm org2 yang bersabar di atas kehendak Mu Ya Rabb...... Amin Amin Amin Ya Rabbal Alamin


"Orang-orang percaya, mencari kekuatan dalam kesabaran dan doa. Allah berserta orang-orang yang sabar "(Quran 2:153).

Kesabaran adalah perkataan yang sering disebutkan dalam al-Quran. Tuhan menyedari bahawa kesabaran merupakan unsur penting dalam mempertahankan ketetapan dan seimbang dalam menghadapi penderitaan yang tak dapat dielakkan dan kemalangan hidup. Ini merupakan keperluan utama bagi komuniti Muslim dalam tanggungjawab universal untuk mendirikan perintah Allah di bumi.

Kesabaran diperlukan pada peringkat peribadi untuk mengamalkan tugas-tugas keagamaan seseorang, untuk menolak godaan, kemalangan, kemiskinan, penindasan dan ketidakadilan, dan untuk melaksanakan tanggung jawab seseorang terhadap pembentukan cara hidup Islam dalam masyarakat. Kesabaran dan ketekunan yang diperlukan untuk tetap selalu waspada, siap untuk memberikan apa pun pengorbanan mungkin diperlukan.

Apabila mereka yang jahat menyebabkan Allah memegang kuasaNya, ketika kepalsuan tampaknya terlalu kuat, ketika membantu tampaknya tanpa henti dan tujuan terlalu jauh kesabaran dan ketekunan adalah kualiti yang paling penting untuk dimiliki.
Mereka juga diperlukan untuk menghadapi orang-orang yang menyimpang, berdosa, keras dan gigih dalam membangkang mereka terhadap kebenaran.


Ketika kemenangan tampaknya jauh dan akan jadi sangat sulit, orang cenderung kehilangan
jiwa dan menyerah.
Untuk mengelakkan keadaan putus asa, Allah menyeru umatnya besabar dan berdoa, tak habis-habisnya sebagai sumber kekuatan dan tenaga. Kedua-dua bergabung untuk menanamkan hati dengan keyakinan tak terbatas dan ketabahan dan untuk memberikan kepada ketenangan total percaya, kebahagiaan dan ketenangan batin.


Ketika manusia, yang lemah, menghadapi tugas yang tampaknya melebihi sumber yang terhad, ketika ia menghadapi kekuatan jahat, ketika ia menemukan godaan dan daya pikat sangat sulit untuk menolak, ketika kezaliman dan rasuah terlalu kuat, mencari sokongan dari Allah swt satu-satunya jalan ke depan. Sebagai tujuan dari usaha seseorang tampaknya surut dan hidup menjadi lebih pendek dan lebih pendek, putus asa mulai menyusup ke hati dan fikiran.

Sebagai pendekatan kehidupan seseorang dan semua prestasi nampak tidak bererti orang menyedari nilai dan pentingnya doa.
Ini adalah musim yang tidak pernah berhenti mengalir dengan kekuatan spiritual dan kasih sayang tender.


Bersabar dan berdoa adalah kepentingan dalam kehidupan. Nilai dan peranan berdoa dalam menjadi link yang langsung antara Allah dan manusia. Ini adalah cara di mana manusia, seorang fana tidak signifikan, menarik kekuatan, jaminan dan bantuan dari kuasa yang tak terbatas dan kemurahan Allah kekal. Ini adalah sumber dari mana manusia, makhluk lemah, mengisi semula tenaga dan memperbaharui kekuasaan dan kekuatan untuk menghadapi dan menahan godaan sendiri dalam dan prasangka, serta godaan dan tekanan dari dunia di sekelilingnya. Ini adalah kunci harta kasih karunia Allah, dan air mancur cahaya yang menerangi hati manusia dengan kedamaian batin dan ketenangan dan memimpin dia melalui kegelapan keraguan dan kebingungan dengan kepastian iman dan kepercayaan kepada Tuhan Yang Maha Esa.

Ini adalah kesempatan untuk berehat, ketenangan dan kedamaian fikiran.
Tidak menghairankan, kerana itu, bahawa Nabi Muhammad (saw) menggunakan doa untuk mengatasi hal - hal yang sulit.


Ia digunakan oleh Bilal, untuk membuat panggilan untuk solat, berkata: ". Datangkanlah kepada kami kemudahan"

Ibadah adalah inti dari cara hidup Islam, yang berkisar sekitar misteri dan high tersembunyi. Ini adalah sumber rezeki dalam perjalanan panjang kehidupan; itu memurnikan hati dan memberikan kekuatan jiwa manusia dalamnya. Hal ini selaras dengan tanggung jawab dan kewajipan, kerana itu merupakan kunci untuk apresiasi kami tanggung jawab kita dan kewajipan dalam hidup dan terhadap kepuasan dan manfaat yang kita ambil dari memenuhi mereka.

Ketika Allah Maha Kuasa Muhammad ditugaskan untuk tugas-Nya yang besar dan bersejarah, Dia berkata kepadanya: "Berdirilah dalam doa di malam hari, semua kecuali sebahagian kecil dari itu, atau seperdua malam atau sedikit kurang, atau sedikit lebih, dan membaca Qur'an secara tenang dan berbeza. Kami adalah tentang ke alamat anda dengan kata-kata melebihi graviti "(73: 2-5)

Doa pada malam hari dan cerita dari Qur'an adalah saranan penting mempersiapkan Muhammad untuk tugas luar biasa untuk menyampaikan mesej Tuhan kepada manusia. Doa membuka hati manusia untuk harapan dan pencerahan, menghidupkan kembali hubungan seseorang dengan Allah, memperkecil perjuangan untuk hidup, dan menyediakan satu dengan inspirasi dan keyakinan.

Untuk percaya bahawa masyarakat muda muslim kecil, bersedia untuk memulakan tugas penting mereka, surat yang menguatkan keyakinan bahawa dengan berkata: Allah selalu ada untuk memberikan percaya dengan bantuan dan kemudahan, untuk "Allah berserta orang-orang yang sabar." memberi mereka sokongan-Nya dan mengisi kembali semangat mereka melemahnya dan antusiasme memudar. Perhatikan bahawa ayat tersebut bermula dengan membuat alamat eksklusif orang yang beriman, dan menyimpulkan dengan meyakinkan mereka bahawa kesabaran memastikan bantuan Tuhan.

Sejumlah laporan telah diwariskan yang memberitahu kita bagaimana Nabi sendiri sangat memandang tinggi kesabaran dan ketekunan, dan seberapa dalam dia berfikir tentang mereka. Beberapa dari mereka yang cukup relevan dengan perbincangan kita.

Nabi pernah bersabda, Khabbab ibn al-Aratt, berkata: "Sekumpulan kita sekali menarik Rasul Allah ketika ia sedang berehat di bawah naungan Ka` bah. Kami berkata, 'Tolong banding kepada Allah untuk membantu kita? Adakah anda baik berdoa untuk kita? "Jawab Dia, 'Di masa lalu, orang percaya seperti dirimu digunakan untuk diletakkan di longkang dan kepala mereka digergaji di bahagian, dan daging mereka dikerok dari tulang dengan sikat besi.

Mereka bertahan semua bahawa penyeksaan, yang diadakan pada iman mereka, dan tidak pernah ragu-ragu.
Saya bersumpah bahawa Allah SWT akan mendirikan agama ini sehingga manusia dapat melakukan perjalanan dari 'ā' San [di Yaman barat] ke Hadramawt [di Yaman timur] takut tidak tetapi Allah, dan serigala bagi domba-dombanya. Tapi anda tidak sabar "
[Istimewa oleh al-Bukhari, Abu Dawud dan al-Nasa'i]!


Menurut `Abdullah bin Mas` ud, Nabi pernah berkata: "Saya hampir dapat melihat Utusan Tuhan dalam kedudukan yang sama sebagai nabi sebelumnya yang dipukul oleh orang-orang sampai ia berdarah. Tetapi bahkan ketika dia sedang menyeka darah dari wajahnya ia berkata: ". Tuhan, ampunilah umat-Ku, kerana mereka tidak tahu kebenaran '"
[Istimewa oleh al-Bukhārīand Muslim]


Nabi juga pernah berkata: "Seorang Muslim yang bercampur dengan orang dan meletakkan dengan penganiayaan mereka lebih baik daripada orang yang tidak bercampur dengan orang atau mengalami gangguan mereka."
[Istimewa oleh al-Tirmidzi]


perkongsian ilmu dari laman web : Quran dan Sains

Comments

Popular Posts