pepijat alaf baru





Pada suatu petang aku sedang membaca akhbar New Strait Times (nak improve kan English), terbacalah tentang pelancaran gadget baru keluaran Syarikat terkemuka dunia, Apple. Kali ini Apple melancarkan dua model baru Mac Book Air 13 inci dan 11 inci yang sangat nipis, ringan dan ‘kurus’. Sangat Mengagumkan aku! Lebih tipis dari iPhone. Dilengkapi dua USB jack, headphone jack, video output dan (pada yang 13 inci) dan sebuah slot SD untuk kad memori kamera . Ia juga digabungkan bersama speaker stereo yang terdengar jauh lebih baik dari yang mono, model sebelum ini. Yang menakjubkan aku adalah bahawa ia tidak memiliki hard drive di dalamnya. Sebaliknya, menggunakan flash memory, seperti iPad dan kerana itu ia menjadi ekslusif. Itu bererti aku tidak berisiko kehilangan data jika ia terjatuh atau tersentak kerana tidak ada ‘pinggan-pinggan berputar’. Ini juga membuatkan bateri hidup lebih lama: Baterinya boleh bertahan ini lebih kurang 5 hingga 7 jam. Ia juga diprogramkan terus hidup apabila dibuka monitornya kerana ia tidak tidur tetapi hanya ‘berhibernasi’ pada PC Windows… ini membuatkan aku semakin teruja untuk memilikinya satu…




aku sangat kagum dengan teknologi Apple ni... dan aku ada merancang untuk membelinya... tetapi bila aku fikir dengan sebetul - betulnya... mungkin laptop vaio Sony lebih sesuai untuk aku... lebih mampu untuk aku memilikinya... Vaio juga mempunyai teknologi yang canggih dan harganya lebih sesuai untuk aku pada masa ini..... harga Mac book Air bermula dengan rm 3299 untuk notebook syang 11 inci sahaja tak termasuk sofware dan lain2 lagi... berbanding dengan vaio E - series dengan harga rm 2299 dan siap dengan sofware dan Microsoft window yang sangat friendly yang aku sangat perlu gunakan...

Comments

Popular Posts