"Ada masa rasa cepat berlalu.. ada masa rasa perlahan sangat...."

Anak ibu dah sebesar ini....... dah boleh hisap ibu jari dia dan bergerak- gerak sesuka hati dia dalam perut ibu... ^_^
Hari ini genap kandungan ku berusia 15 minggu.... masih ada 25 minggu lagi aku harus lalui.... betul lah tu... tak kan baby dalam perut ku ini tetiba membesar macam tu aja...  keajaiban ini memerlukan masa... masa itu yang akan mengajar kita. Berkeadaan seperti ini sekarang, walaupun baru 3 bulan lebih tapi banyak menguji kesabaran aku. Ramai orang berkata, bila dah lepas trimester pertama segala alahan dan morning sickness akan hilang tetapi tidak bagi diri ini. malah alahan aku makin teruk.

Aku cuba sedaya upaya untuk menahan supaya tidak muntah dengan teruk tetapi itu juga yang terjadi. Keperitanya hanya Tuhan saja yang rasa... jadi betul lah juga kata kakak - kakak senior ku,  setiap ibu yang mengandung tidak semestinya mengalami simpton yang sama. Ia bergantung pada badan setiap individu.... aku berusaha sekuat mungkin untuk hilangkan semua ketidakselesaan yang aku alami... mengawalnya.. ada masa aku berjaya.. ada masa aku terpaksa mengalah. Jika aku muntah teruk sangat, aku dah tak tahan.. aku akan gosok perut ku dan berkata dalam perit.... " baby, jangan lah macam ni... ibu dah tak tahan ni..." lepas aku cakap macam tu baru lah rasa nak muntah tu akan berhenti... begitu juga jika ingin tidur... susah sangat mata nak tutup... dah tutup pun tak lena..... kemudian aku akan gosok perut dan cakap... " baby, jom kita tidur, ibu dah penat ni.. baby pun kena tidur jugak nanti esok pagi nak ikut ibu ke ofis........" lepas cakap macam tu baru la aku akan lena. aku tak tahu secara saintifiknya...... tapi aku percaya mungkin bila aku bercakap dengan kandungan ku.. ia membuat aku tenang dan ia akan memudahkan perkara yang sukar aku alami.....tak pun, memang baby aku ni dengar rintihan ibu dia yang dah penat seharian......

Nak dibuat cerita, time ini juga la perasaan membuak - buak ingin makan sesuatu yang aku tak boleh makan ketika mengandung ni. Pernah aku kena sound dengan member2 sebab aku minum air manisan yang ada buah nenas...... ada masa ku lupa yang aku tak boleh makan benda tu. Tapi aku memang perasan, time aku macam ni la, tetiba je aku rasa nak makan benda yang pantang dimakan... contoh, buah nenas, asam jeruk, snek, air berkarbonat, nescafe... macam2 la yang tidak elok untuk kandungan.. yang itu la yang buat aku kecur air liur.... bila g pasar malam... berkelip - kelip aku tengok air kelapa.... nak minum sangat rasanya..... tapi tak boleh...adoyai!

Ada masa aku rasa sangat penat... bukan ada buat apa pun tapi penat tu mengalahkan orang kerja buruh binaan .. sampai berbaring jer yang aku mampu. Nak melawan rasa tak bermaya dan tak larat ni pun, dugaan yang besar jugak... tapi aku lawan juga... dengan sekeras hati dan buat - buat tak ada apa..... sbb kalau tak, macam ner aku na pergi keje....kalau lembik sebegitu...... itu la antara dugaan yang harus aku tempuhi sepanjang aku mengandung ni. Sweetnya aku rasa.... Inilah pengalaman pertama yang aku rasa dalam hidup aku.... semoga aku dapat melaluinya dengan selamat selama 5 bulan lebih lagi..... InsyaAllah...

Comments

Popular Posts