Monday, October 10, 2011

Mengesan Jantina Bayi dalam Kandungan (Tanpa ujian ultrasound)


Cerita kali ni, sebenarnya aku dan suami masih belum mengetahui jantina bayi kami walaupun usia kandungan telah mencecah 30 minggu. Al kisahnya, sudah banyak kali aku dan suami membuat ujian Ultrasound tetapi memang tak nampak jantinanya.... so, bila kami tanya doktor, dia pun tak yakin untuk bagitahu samada lelaki atau perempuan kerana banyak kes - kes sebelum ini yang tersilap jangkaan. Ada masa kedudukan bayi dalam rahim boleh mengelirukan doktor dan juga kita. Contohnya, setiap kali kami pergi ultrasound, doktor boleh tunjuk uri, jantung, perut dll tapi aku tak nampak pun.... jadi bila doktor sendiri yang tak nampak jantina, apatah lagi kami suami isteri. So, aku rasa aku perlu lakukan sesuatu untuk mengetahui mengenai jantina bayi kami.

Sebenarnya, aku dan suami tak kisah lelaki atau perempuan tapi keinginan nak tahu tu sangat kuat.... yelah.. anak pertama la katakan..... Bukan itu aja, malah keadaan sekeliling yang asyik sangat bertanya......" lelaki ke perempuan? " Kami pun tak dah penat menjawab... namun, mana ada yang benar dan sebenarnya... melainkan dah sah bayi kami dah keluar dari rahim baru lah dapat diketahui jantinanya... tapi ada 10 minggu lagi.. Jadi aku buat sedikit study, bukan untuk menerima seratus peratus tapi hanya ingin mengetahui cara mengetahui jantina bayi dalam kandungan mengikut petua orang dulu - dulu.... So, aku google dan terjumpa beberapa artikel yang boleh dikongsi bersama.... bukan untuk percaya cuma ingin berkongsi sahaja... Rupanya perwatakan ibu semasa mengandung boleh menunjukkan kandungan itu lelaki atau perempuan. Tapi ini pandangan orang dulu - dulu yang banyak makan garam berbanding aku..... so, jom kita baca bersama - sama.

Kata mereka iaitu dari pengalaman mereka mengandung dulu -dulu dalam dunia perubatan, ujian ultrasound digunakan untuk mengesan jantina bayi yang dikandung ibunya, walaupun begitu cara-cara tradisional atau naluri seorang ibu telah banyak terbukti tepat biarpun sekadar meneka buah hati yang dikandungnya. Hasilnya memang tidak dijamin 100 peratus, tetapi ramai wanita hamil yang telah membuktikannya selama beratus-ratus tahun. Beberapa cara yang boleh dilakukan untuk meneka jantina tersebut adalah:

1. Mengalami mual-mual yang agak teruk selama trimester pertama itu pertanda akan mendapat bayi perempuan. Sebaliknya jika tidak mengalami mual-mual teruk atau tahap mualnya rendah petanda anak laki-laki.
- Pengalaman aku : mengalami alahan yg teruk ketika mengandung 1-5 bulan… tak tahu lagi lelaki ke perempuan

2. Tonjolan perut tinggi (runcing) petanda anak lelaki. Sebaliknya jika tonjolan perut rendah petanda anak perempuan.
- Pengalaman aku : x reti nak gambarkan..tp ramai yg teka aku dpt anak lelaki.... makcik - makcik sebelah ayah semua cakap anak lelaki... tapi tak tahu lagi......

3. Tubuh terasa lebih bengkak terutama pada peha dan punggung dipercayai sebagai tanda anak perempuan yang sedang mengambil kecantikan ibunya. Tapi jika kelebihan berat badan cenderung ke depan itu pertanda anak lelaki.
- Pengalaman aku : haha..berat aku memang semakin meningkat selepas 5 bulan.....

4. Lebih suka makanan yang mengandungi protein seperti daging serta suka makanan yang masin dan asam itu pertanda anak lelaki. Sebaliknya jika suka makanan manis dan buah-buahan petanda anak perempuan.
- Pengalaman aku : Alahan aku teruk jadi aku suka makan buah - buahan masam macam epal hijau dan oren untuk hilangkan mual ..... aku juga sangat suka makan buah - buahan yang manis.. pendek kata aku memang sangat suka makan buah.

5. Posisi tidur jika lebih suka arah utara dipercayai petanda anak laki-laki, tapi sebaliknya jika lebih senang tidur ke arah selatan petanda anak perempuan.
- Pengalaman aku : sejak 5 bulan ke atas aku  suka tido mengiring ke kanan…walaupun menurut buku panduan mengandung, wanita hamil mestilah tidur mengiring ke kiri namun aku memang tak boleh. Aku hanya boleh lelap jika mengiring ke kiri......mmg ramai yg ckp kalau tidur ngiring kanan dpt anak lelaki.. macam mana?

Memang belum ada bukti ilmiahnya, tapi dari pengalaman perempuan-perempuan hamil ciri-ciri tersebut terjadi ketika mereka mengandung anak lelaki atau perempuan.

 Yang mana aku tanda warna merah.... itulah yang aku alami.... so jom kita tengok....

Tanda Anda Akan mendapat Bayi Lelaki

  • Anda tidak mengalami morning sickness yang teruk pada awal kehamilan atau mungkin tiada langsung
  • Degupan jantung bayi kurang dari 140 kali seminit
  • Anda rasakan beban berat pada bahagian hadapan tubuh
  • Perut anda kelihatan bulat sempurna
  • Bahagian aerola (daerah hitam disekitar puting) akan menjadi lebih gelap
  • Bentuk perut condong ke arah bawah
  • Sukakan makanan yang masam dan masin
  • Suka makan daging dan keju
  • Tapak kaki selalu berasa sejuk
  • Tangan selalu kekeringan
  • Suka menghadapkan wajah kearah utara semasa tidur
  • Bukan hanya anda, tetapi suami juga mengalami pertambahan berat badan
  • Anda akan kelihatan lebih berseri semasa hamil
  • Hidung tampak lebih mekar
  • Selalu sakit kepala

Tanda Anda Akan mendapat Bayi Perempuan

  • Mengalami Morning sickness di awal kehamilan
  • Merasakan beban berat pada bahagian punggung dan pinggul
  • Payudara kiri lebih besar berbanding kanan
  • Rambut anda berwarna agak kemerahan berbanding sebelumnya
  • Bentuk perut condong ke arah atas
  • Perut tampak agak lonjong
  • Mengidam makanan manis
  • Sukakan buah-buahan
  • Suka minum air atau jus yang bersifat masam
  • Anda jadi lebih cerewet semasa hamil
  • Mudah moody berbanding sebelumnya
  • Kulit wajah mudah bermasalah berbanding sebelum hamil
  • Tidak suka makan roti bersama kulitnya
  • Payudara kelihatan mengembang
  • Suka menghadap muka kearah selatan semasa tidur

So, inilah tanda - tanda yang aku alami sepanjang hamil..... tandanya banyak kepada bayi lelaki..... Tapi apa yang aku alami dan yang aku perasan tentang diri aku tiada dalam petanda ni, antaranya masa aku hamil ni tetiba je aku :

  • Tak boleh makan masakan sendiri... masak tapi tak rasa apa -apa tapi suka masak untuk orang lain.
  • Aku suka sangat dengan perhiasan seperti barang kemas dan batu permata.
  • Ada masa aku rasa nak sangat make up... rasa yang meluap - luap nak make up.. paling aku suka nak pakai eye shadow... tapi aku tak pakai takut orang cakap buang tabiat ... hahaha!
  • Aku jadi boros.. beli je apa yang nampak berkenaan.. tak fikir dah..
  • Mata jadi blur... lain macam...
  • Ada masa sangat malas...ada masa rajin
  • Menjadi seorang pelupa yang sangat teruk....

tapi , semuanya kuasa Tuhan... apa yang diberikan olehNya kami terima dengan Redha.... yang penting bayi kami selamat.....InsyaAllah!

Aku dan anak ku...

Sudah lama aku tidak menulis dalam ruang maya.... ini kerana aku terlalu sibuk dengan aktiviti harian dan bayi dalam rahimku.... walaupun dia hanya beberapa kilogram dalam perutku tetapi boleh menyebabkan aku resah dan penat dengan kerenahnya... namun begitu aku terima kerenahnya itu kerana itulah yang akan dirasai oleh insan yang bergelar ibu. Hari ini genap 30 minggu 'dia' di dalam rahim ku.... keadaan badan aku stabil dan lebih bertenaga dari dulu walaupun terpaksa menanggung beban yang lebih berat berbanding dulu. Biasa bagi wanita hamil.. aku mengalami kekeringan kulit, bibir aku luka kerana terlampau kering. Kulit kaki juga kekeringan dan ada masa kaki dan tangan aku kembang dan sembab. Bila kaki sembab, aku akan rasa sakit untuk berpijak. Sejak mula terasa sembab kaki, aku terpaksa solat  dalam keadaan duduk kerana keadaan kaki yang sakit dan sejak itu aku bersolat dalam keadaan itu.


Badan aku terasa ringan berbanding dulu tetapi pergerakkan aku terbatas. Banyak benda yang aku tak mampu lakukan kerana keadaan perut yang makin memboyot dan aku menerima keadaan itu secara perlahan - lahan. ada masa aku rasa tertekan tapi kini aku sudha boleh menerimanya. Ada juga ketika. hidung aku berdarah.. tapi semua itu adalah normal bagi wanita hamil. Segala alahan dan simpton mengandung ini aku terima dan alami dengan sabar yang penting anak dalam rahim ini  sihat dan sempurna. Ada masa, baby dalam perut meragam... dia tak nak bergerak untuk tempoh yang lama. Aku terus ke Hospital untuk pemeriksaan, nasib baik baby tiada apa - apa cuma sekiranya aku penat.. dia akan kurang bergerak. Pesan ayahku, sekiranya 'dia' tidak bergerak, minum air kelapa. Aku dan suami mencari air kelapa dan aku minum sepuas - puasnya. Rupanya betul cakap ayah ku, sejak aku minum air kelapa, baby tak berhenti - henti bergerak.
Dan semalam baru aku terasa yang 'dia' akan bergerak sekiranya terdengar bunyi yang kuat... dia akan bertindak balas dengan pergerakan yang kuat dari dalam rahim dan aku boleh lihat pergerakkan itu dari kulit perut ku.... dia seolah - olah bermain dengan ku... itu lah pertama kali aku merasai tindakbalas sebegitu. Itulah antara peristiwa yang aku alami dari trimester ke dua hingga masuk ke trimester ke 3.... begitu banyak pengalaman yang aku alami. Ini semua akan dialami oleh semua ibu di dunia ini. Tetapi bagi aku, inilah nikmat terindah sepanjang hidup ini..... Syukur, Alhamdulilah kerana Tuhan memberikan aku kesempatan untuk merasai semua ini.... semoga aku dan baby akan selamat, InsyaAllah.

*

#

$

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...