9 Bulan 10 Hari


9 bulan 10 hari sangat sinonim dengan tempoh kehamilan manusia. Tempoh yang cukup glamour pada semua wanita kerana ia tentang tempoh sampai masanya untuk melahirkan. Kini aku merasainya... rupanya untuk sampai tahap ini bukan senang.. kenapa aku cakap macam tu? Sebab... fizikal badan aku yang makin mendesak dengan beban berat dan pergerakan yang memang sangat terbatas menjadi cabaran untuk aku melalui kehidupan seharian.


Macam ni la kedudukan bb dalam perut si ibu, sbb tu kadang kala aku bimbang sgt bb lemas sebab memikirkan ruang dalam perut ku yang aku rasa kecik untuk dia.

Tido malam dah tak seenak 2 or 3 bulan lepas. Sekarang setiap malam perut akan sakit sehingga aku tersedar. Malah jika ingin kencing, tekanan diperut makin kuat dan membuatkan aku rasa sangat sakit. Ia seakan memaksa aku bangun untuk kencing. Sekarang aku rasa bahagian perut bawah yang semakin terhimpit dengan kepala baby dan itu juga membuatkan peratus kesakitan setiap malam semakin meningkat. Baby semakin kuat mengeras dan pergerakanya membuatkan perut aku juga sakit. Lebih kurang 70 % badan aku sekarang merasa sakit dan lengguh. Ada masa aku sakit pinggang yang amat dan membawa ke tempat keje. Namun, semua ini aku lalui dengan penuh sabar. Setiap kali terasa aku akan cuba tersenyum untuk mengurangkan kesakitan. Aku terima ini memang lumrah keadaan wanita mengandung dan aku terima dengan redha. Cuma, bila sakit aku dan tak tahan aku akan kata sambil mengusap perut ku " baby, ibu nak tido ni.." " Baby, ibu nak keje ni.. duk diam - diam ek" Usap berulangkali dan sakit tu akan hilang. Tapi selepas beberapa waktu dia akan mengeras semula. 

Aku juga tau yang keadaan baby mengeras itu adalah Contraction main- main sebelum sampai waktu sebenar bersalin. Ia akan datang selang 2 or 3 jam sekali. Jika ingin bersalin contraction itu akan datang tiap 10 minit sekerap mungkin dan sangat sakit berbanding sebelum ini. Aku juga terpaksa akui, aku tertekan dengan dengan berat badan yang aku hadapi sekarang tapi bila mengenangkan berat badan ini bukan kerana berat badan aku sepenuhnya tetapi kerana ada baby.. aku terima juga keadaan ini. Normal lah apa yang aku rasa ni... hehehe. Aku juga baru perasan yang kulit aku semakin kusam dan kering.. banyak jugak cabaran aku ketika mengandung ni. Semoga selepas aku bersalin semuanya akan kembali pada asal.. InsyaAllah!

Sekarang, aku masih bekerja dan menunggu masa untuk bercuti. Kalau ikutkan aku memang dah tak larat untuk drive dan duduk lama- lama di ofis tapi mengenangkan yang aku masih ada tugas yang belum selesai jadi aku hanya menghitung detik dan waktu bila tiba masanya aku akan bersalin. Nurse yang check up aku kata, aku mungkin akan bersalin bila - bila masa sahaja. So, aku memang tunggu masa saja. Aku akan keje selama 5 hari lagi dan selepas itu aku akan balik kampung untuk tunggu bersalin. Aku bedoa selalu semoga biarlah aku cuti dahulu barulah aku bersalin. Tapi aku hanya merancang Namun Tuhan yang Menentukan. Apa saja ketentuanya aku akan terima seadanya.

Comments

Popular Posts