Menghitung Hari..

gambar baby comel
Hari ini, hari ke 4 bagi minggu ke 39 kehamilan ku. Aku kini berada di kampung halaman bersama ayah, kakak dan adik ku. Suami tersayang berada di Lipis kerana urusan kerja. Jadi, tinggalah Kami, bersama - sama menunggu detik kelahiran bayi sulung ku yang tak tahu bila akan keluar dari perut ibunya. Kepenatan dan kesakitan di akhir kehamilan makin teruk aku rasakan. Sehingga aku ingin berjalan, bangun dari duduk, ubah posisi tidur dan bermcam pergerakan amat seksa untuk dilakukan. Kini, makin aku merasai betapa sukarnya seorang ibu untuk melahirkan seorang seorang anak. Betapa besarnya pergorbanan seorang ibu....


kedudukan bayi aku di minggu 39.

Aku telah berjumpa dengan pakar yang akan menyambut bayi kami, katanya kepala baby telah berada di kedudukan yang betul dan telah masuk ke pinggul ku. Itulah rasa sakit yang aku rasakan. Beratnya sekarang 2.8kg. Baby kami sihat dan doktor cakap hanya tunggu masa sahaja. Aku takut juga jika baby terlalu besar, takut susah untuk melahirkan.. tapi bila doktor cakap semunya ok... aku mengucapkan syukur..

Bagi aku pula, walaupun sakit aku masih perlu teruskan perjuangan ku ini sehingga anak kesayangan ku ini selamat dilahirkan. Aku mesti kuatkan semangat. Ada masa aku ingin melahirkanya dengan segera kerana sudah tidak sabar ingin melihat dia yang selama ini membesar dalam perut ku. Namun dari hari ke hari, aku masih menunggu.. dan tanda sakit untuk melahirkan tidak kunjung tiba. Mungkin belum masanya lagi.. aku pasrah kepada KetentuanNya. 

Ada masa aku terfikir, mampukan aku untuk melahirkanya.. rasa berdebar - debar untuk melahirkan makin kuat terasa. Bagaimana jika aku tidak mampu? Macam persoalan yang bermain difikiran ku. Perasaan berdebar semakin kuat bila due date makin dekat. Takutnya... namun aku mesti laluinya.. ke mana aku nak lari, sedangkan bayi ada dalam perut ku... hehehhe.. itulah kata - kata hati yang bergelodak di fikiran. Bila fikir balik rasa lucu pun ada... ^_^

Aku harap aku dapat melalui proses kelahiran dengan sempurna.. aku harapkan aku dapat bersalin normal, mudah dan kami berdua selamat. Setiap kali usai sembahyang aku mendoakan semoga semuanya selamat. Aku yakin dengan kuasa Allah SWT. Semoga kalian juga akan mendokan keselamatanku... InsyaAllah..

Comments

Popular Posts