Tuesday, July 24, 2012

Doa Taubat





Sedang asyik aku mendengar zikir di hari senja melalui Oasis Astro, seorang ustazah mempendengarkan satu doa yang boleh dibaca oleh kita semua ketika dalam kesusahan... rupanya itu adalah doa taubat dari Nabi Yunus AS ketika dia berada dalam perut Ikan Nun. Selama 40 hari Nabi Yunus AS berada dalam perut ikan tetapi dengan cekal dan sabar beliau membaca doa taubat yang boleh menenangkan hati dan dibaca ketika beliau dalam kesusahan. Maka mendengar doa dari Nabi Yunus AS itu maka Allah menyelamatkan Nabi Yunus AS. Ikan Nun tersebut memuntahkan beliau. Itulah antara kuasa Tuhan yang Maha Berkuasa. Hanya jika kita sentiasa berdoa biar kita dalam senang apatah lagi jika kita dalam kesusahan.. Tuhan akan mendengarnya kerana hanya Dia yang Maha Mendengar. 




Monday, July 16, 2012

Aqiqah Awra Nashrullah dan Ali Zayn


Alhamdulilah.. selesai semua majlis Aqiqah seperti yang dirancang dan segala urusan di kampung. Aku bersyukur sebab semua urusan berjalan dengan lancar dan majlis sangat meriah dengan cara orang kampung dan yang hadir semua sanak saudara. Majlis anak kesayangan ku sangat biasa.. memang betul2 cara orang kampung. 
Inilah Ali Zayn dua pupu Awra.

Boy of the day... nampak tak gigi dia dua batang tu.. hehehe..




Kambing 4 ekor disembelih pada pagi Jumaat. 2 ekor untuk Awra dan 2 ekor lagi untuk Ali Zayn yang datang dari jauh, Tasmania, Autralia khusus untuk Aqiqah dan berkhatan sekali. Yang pasti Awra tak berkhatan lagi sebab tok ma dan tok wan dia tak bagi.. takut Awra tak tahan sakit.  Aku pun ada terfikir, tak sakit ke Zayn yang kecik tu dah disunatkan tapi lepas sunat tak sampai beberapa jam.. ok jer keadaan dia. Agaknya, kalau bersunat masa baby ni, kurang sakit kut.. sebab kecik lagi.. Majlis bermula tengahari.. tapi persiapan majlis mula dari malam Sabtu lagi. Semua orang sibuk dengan tugas masing2 menyediakan bahan masakan, makanan dan uruskan pinggan mangkuk hanya aku tak dapat nak membantu sangat.. aku sedikit kesal. Majlis anak sendiri tapi aku tak dapat beria menolong sebabnya, aku duk kena melayan kerenah anak yang satu ni... Awra bukan main ligat lagi sekarang sejak dia mahir merangkak. Pantang orang dukung mula lah dia menangis.. nak kena lepas dan biarkan dia main. Ok je sebenarnya tapi masalahnya, dia sambil merangkak sambil kutip barang masuk mulut. Itu yang tak tahan... nak kena pantau dia main.. tak buat kerja lain la ibu dia. Tapi, aku sempat jugak menolong diorg didapur tapi sekejap - sekejap je la..

Menu majlis kali ni sangat special dan dimasak oleh tukang masak terkenal Kampung Beta Hulu iaitu Ummi Khalsom. Masakan utama, Nasi Putih, Gulai Kambing, Gulai Daging, Kerabu Sare special, Acar Timun dan sebagai pencuci mulut manisan labu dan Bubur Beras Pulut Hitam. Mantoooppppppp....Meletuuupppp....

sagat jangan tak sagat..



kejo jangan tak kejo..



masak.. ummi jangan tak masak..



Inilah Chef Utama Majlis kali ini... tapi dia segan.. ni je lah yang sempat dicuri snap..



Ha.. amik kau.. masak guna periuk beso.. dapur kayu... tapi masakan meletoop.. sedap!!

Inilah tukang - tukan masak untuk majlis ni... terima kasih semua..

inilah persiapan yang sedang dibuat.. gotong - royong .. takderlah ramai orang tapi majlis berjalan lancar...gambar tak jelas sebab asap dari luar sebab masak guna dapur kayu... 

 Tapi aku memang nak puji masakan kampung, memang sedap. Aku memang jenis yang tak makan daging kambing tapi bila Masterchef Kampung masak... berkali - kali aku makan nasi dgn lauk kambing. langsung takda bau hamis dan rasanya sangat sedap.. sampai aku tak sentuh makanan yang lain... terima kasih tak terhingga pada Ummi Khalsom sebab sudi masak untuk majlis yang bermakna ni. 

Acar Timun..

Kerabu Sare yang special.. di kelantan je ada..

Nak jugak huby amik gambar time sibuk duk buat keje ni..


Selain daripada majlis Aqiqah Awra dan Ali Zayn, pada majlis ini juga diadakan keraian Ulangtahun Perkawinan kami yang kedua dan juga Sambutan Hari Lahir aku.. yang lahir pada bulan Julai.. membuatkan majlis ini tambah bermakna... ada jugak la sedikit kisah lucu, sedang orang kalut buat persiapan kami aku dan suami keluar cari kek.. ada la 2jam kami cari kek yang terbaik.. akhirnya jumpa Secret Recipe di Kubang Kerian, naseb baik ada... kek itu lah yang menambahkan lagi kemeriahan majlis hari itu.

Simbolik potong kek annivesary perkahwinan dan besday... tiba- tiba anak sepupu, khatijah join sekali terletak di atas riba.. cunnya!!!


Sempena majlis ini, sepupu suami, Kak Nurul dan huby dia Hussein dan anak -anaknya Khatijah dan Ali Zayn juga balik dan bersama - sama dalam majlis ini. Aku kagum dengan mama dan papa Ali Zayn dan Khatijah sebab walaupun mereka dibesarkan di sebuah kampung kecil di Australi tapi mereka masih mengekalkan penggunaan bahasa Melayu dan masih makan nasi macam ore Kota Bharu lagi.. Alhamdulilah. 

Inilah keluarga kak Nurul... Ali Zayn dan Khatijah.. Yang tudung kuning tu kak chik..adik kak nurul


Pendek kata, majlis kali ini memang sangat meriah .... dengan caranya yang tersendiri... aku puas dan gembira walaupun penat..hehehe

Inilah antara ahli keluarga yang sempat kumpul.. yang lain semua sibuk melayan tetamu



Meriahnya bila berkumpul ramai- ramai macam ni... aku suka suasana ni...




Friday, July 13, 2012

Semuanya Ketentuan Ilahi

Hari ni, aku dan suami tak sabar nak balik kampung, Kota Bharu Kelantan sebab esok hari Sabtu, kami akan adakan Majlis Aqiqah Awra Nashrullah dan juga Aqiqah dua sepupu dia, Ali Zayn Al Abidin. Ali Zayn tua dua bulan dari Awra dan menetap di Autralia bersama ibu dan bapa dia. Agaknya keluarga Ali Zayn dah sampai kat KB kut... tapi stop dulu  citer mengenai dia tapi cerita sedih hari ni yang aku nak kongsi adalah.... Pagi tadi dalam jam 8.56 aku terima sms dari adik bongsu yang bertulis, Epi, meninggal dunia pagi tadi lebih kurang jam 8. Aku mula rasa sesuatu... mati? siapa Epi ni? Boleh aku lupa siapa Epi tu. So, aku sms balik tanya Epi yang mana satu. adik aku pun bagitau rupanya Epi, anak kedua  abang aku yang sulung dah meninggal dunia. Dia kemalangan dan meninggal ditempat kejadian. Astagfirullahalazim.... Serentak itu juga airmata menitis.. Innalilahwainalilahirajiun.. aku mula terfikir.. aku memang tak sabar nak balik kampung untuk jumpa semua ahli keluarga di majlis aqiqah tu nanti tapi aku tak sangka aku akan terima berita yang mengejutkan ini. .. hilang lagi seorang ahli keluarga kami.. SEDIH.. Aku hanya mampu sedekahkan Al - Fatihah pada arwah dan semoga dia ditempatkan di kalangan orang yang beriman. Inilah kehidupan.. yang telah dijanjikan oleh Tuan Empunya bumi ini... Jika itu yang telah ditetapkan olehNya tiada siapa yang dapat menghalang... ini semua ketentuan Ilahi.. kita memang mampu merancang tapi hanya Allah yang menentukan segala - galanya... Amin

Thursday, July 12, 2012

Awra Demam Lagi

Budak demam ni, nampak je kamera luas bijik mata...

Huhuhu... SuperBoy ibu demam lagi. Tapi kali ni demam Awra teruk sebab walaupun dah 3 hari panas badan dia asyik naik dan turun dan turun2 terus... pas tu malam2 asyik nangis jer.. ibu pun dah tak tau nak buat macam mana. Sebab, mulanya fikir dia demam sebab nak tumbuh gigi.. tapi kisahnya, gigi dia dah kuar 2 batang seminggu lepas . Takkan sebab tu.. so, memang bukan sebab nak tumbuh gigi baru tu.

Sejak ada gigi ni.. suka sangat gigit Carrot... nak asah gigi dia kut.. 


Hari pertama dia demam mula jam 3 ptg hari isnin tapi pengasuh dia tak bagitahu dan masa pickup jam 5 baru dia bagitau.. bagi aku itu dah lambat. Kami bagi ubat dan masa check panas badan dia, masih 38c  .. mana aku tak bimbang.  Demam sebelum ni, bagi je sekali ubat terus ok tapi kali ni tak reda jugak panas badan dia. So, kami terus g klinik private. Dr bagi ubat demam, antibiotik dan selsema.. lepas makan ubat... reda panas dia,  alhamdulilah tapi malam dia nangis dan tak tidur sampai pagi, panas badan naik lagi, puas aku fikir sebab apa dia tak berenti menangis ni? Jadi suami ajak g lagi sekali juper dr yang sama, dia bgtau panas tak reda adalah normal dan amik masa untuk sembuh..ok, fine jadi aku layan je demam Awra sambil2 basahkan kepala dan badan dia, ubat pun bagi ikut masa.. sepanjang dia demam ni,  bubur nasi yang aku selalu buat tu dia tak lalu nak makan dan susu pun dia tak nak minum. Puas aku paksa. Malamnya dia nangis lagi  dan dalam kul 2.30pg dan suhu badan dia naik lagi.. aku tambah gelisah.. dah bagi ubat naper tak reda jugak panas badan dia ni.. so bagi ubat lagi dan akhirnya dia tidur...


Pagi  rabu..suhu dia ok tapi  tengah aku bersiap - siap nak ke ofis..abi dia  sentuh sekali lagi kepala dia dan panas kembali badannya. Kali ni aku makin gelisah.. yerlah tadi ok je.. tiba - tiba suhu badan dia naik lagi, so aku fikir memang tak boleh nak pergi ofis kalau macam ni.. aku fikir sebaiknya aku bawa ke Hospital Putrajaya sebab panas dia lain macam. Jadi kami terus pergi bahagian Kecemasan Hospital Putrajaya dan tunggu dalam 30 minit doktor terus panggil dan bila di check rupanya ada tonsil dan ia bengkak teruk sebab tu badan dia sekejap ok sekejap panas. Jadi, terjawablah persoalan aku kenapa dia asyik menangis malam.. dan kenapa dia tak boleh tido.. sebab tonsil tu la.. macam kita yang dewasa ni, kalau dah demam, anak tekak bengkak.. nak telan air liur pun sakit... itulah yang dia rasa.. Then, doktor terus bagi ubat mujarab la jugak aku rasa.. agak kuat untuk Awra.. sebab setiap kali bagi..dia mesti terus tidur.. apa - apa ajalah supaya tonsil dia ok dan dia tak demam lagi...


So, pagi ni, aku yakin untuk bawa dia ke rumah pengasuh sebab panas badan dia dah reda dan dapat lah aku kembali ke ofis dan selesaikan tugas aku yang berlambak tak slesai lagi. Apa - apa pun syukur pada Tuhan kerana dengan izin Nya .. Awra dah sembuh.. Alhamdulilah.

Friday, July 6, 2012

Pizza The Day...

Aku tak tahu la kenapa...sejak masuk gaji akhir bulan lepas.. asyik rasa nak makan Pizza jer... so, sempena sambutan Hari Ulangtahun Perkahwinan kami yang kedua aku terus ajak en.huby ke Pizza Hut di Cyberjaya... kebetulan sekarang tengah promosi Cheesy Bites Steak.... tapi kami terpaksa pilih  Chicken Steak ... sebab Beef Steak dah habis... rasanya memang sedap dan aku memang puas hati...makan pizza ni. 

Aku letak sekali gambar promosi...  kut2 la ada yang berminat..




Chicken Steak 




Korang tengok... sedap ke tak?... 








kami berdua.. 



Prince Charming sorang ni memang akan dibawa kemana saja kami pergi... 




Luasnya buka mulut.. tau la lapar..




makan kena cocentrait





Makan jangan tak makan





mulut penuh..




Awra pun nak makan tapi tak cukup umur lagi... nanti dah boleh makan ibu belanja ek..




Jom makan Pizza Hut








Tengok la betapa sedapnya sampai huby tak sabar2 gigit pizza tu... macam tak cukup... hehehe..



tapi satu jer.. Pizza Hut Cyberjaya memang tak best...orang dalam kedai tu  tak friendly dan luar restoran tu kotor... citer dia.. pas kami makan dan keluar baru aku perasan tempat tu teruk... ni 1st time aku kritik Pizza Hut... sebab tak best.. tapi yang pasti... menu Pizza Hut ini memang sedap dan best... cuma naseb kami tak berapa baik makan kat Restoran Pizza hut Cyberjaya...

Tuesday, July 3, 2012

Kita Bersama



Doakan semoga ikatan cinta kami berdua akan berkekalan hingga ke Akhir hayat


Alhamdulilah..alhamdulilah... alhamdulilah... itulah ungkapan yang lahir dari hati apabila melihat kalendar pada  hari ini. Teringat pada 3 Julai 2010, jam 11.30pg lafaz akad nikah yang dilafazkan oleh Amir Faisal menjadikan Nadiya Haneem sebagai suri hatinya. Dua tahun berlalu dan hari ini  3 Julai 2012 tarikh yang tiada makna apa - apa pada insan lain tetapi hanya pada aku, dan suami... Hari ini genap 2 tahun pelayaran kehidupan kami sebagai suami isteri dan telah dieratkan lagi dengan kehadiran seorang permata yang menyinari keluarga kecil ini.

video


Kehadiran Awra Nashrullah yang menjadi penyeri hidup kami


Cabran kehidupan sentiasa ada dan melingkari kami berdua tapi itu lah yang menambahkan kematangan kami. sedangkan lidah lagi tergigit inikan pula kami berdua hambaNya yang lemah ada masa lalai dan melayan amarah di dalam hati kecil ini. Ada masa kami berbincang, ada masa kami bertengkar kecil ada masa kami sakitkan hati masing2 dan banyak juga masa kami sentiasa mengembirakan hati kami berdua, bermanja - manja, ceriakan hati dan hari dan bersama - sama mudahkan urusan kami seharian. Bagi aku inlah yang dipanggil RUMAHTANGGA.

 Sehingga hari ini, hati ini sentiasa bersyukur dengan jodoh yang telah Allah ciptakan untuk aku... Amir Faisal, seorang insan yang sangat sabar melayani kerenah aku dan anak.. sangat prihatin dengan kesedihan dan kegembiraan aku... sanggup berkorban untuk aku dan anak,  rajin menolong menguruskan pondok kecil kami yang serba sederhana. Aku akui kami hanya keluarga sederhana yang baru memulakan tapak untuk membina keluarga yang bahagia... Tika aku menulis entry ini, jangtung tiba - tiba berdegup kencang dan air mata mengalir dengan tenang... mungkin ini tanda cinta dan kasih aku padanya yang telah Allah hadiahkan untuk kami. Tiada RM dan MATERIAL yang dapat  aku hadiahkan kepadanya untuk apa yang telah dia korbankan untuk kami sekeluarga.


 Buat Abang Tersayang... Amir Faisal,

Di sini, di ruangan maya ini saya ingin mengucapkan TERIMA KASIH di atas segala PERGORBANAN yang telah abang lakukan. Sesungguhnya saya amat bersyukur kerana kita dapat BERSAMA dengan penuh rasa HORMAT dan TOLAK ANSUR antara satu sama lain. Tiada apa yang saya harapkan cuma semoga KELUARGA kecil ini akan sentiasa bahagia dan KEKAL HINGGA ke AKHIR HAYAT.  Selamat Ulang Tahun Kedua Saya sayang abang.

Monday, July 2, 2012

Floria Putrajaya 2012


Semalam, hati berbunga - bunga sebab dapat menikmati permandangan yang cantik di Floria Putrajaya 2012  semestinya di Putrajaya... Ceritanya, huby yang beria nak kuar jalan- jalan di petang hari dan aku ikutkan saja. Bila sampai di presint 2 kereta tiba2 banyak dan org sangat ramai... aku dan huby turut teruja dan terus  ke tempat yang penuh dengan bunga - bunga itu... aku memang giler bunga... so, permandangan yang cantik ini memang makanan aku... so, bagi siapa yang tak pergi lagi... sila tengok gambar bunga -  bunga yang cantik ini... puas hati walaupun hanya sejam sahaja di sana... 










































Inilah kesayangan beta... baru 6 bulan dah pandai posing lentok2 ek..
















sempat lagi kesayangan beta berdua ni bercekarama di Taman Sekebun Bunga ini... So, Clourfull..












Ramai sangat orang.. bersesak - sesak...
























Sekuntum bunga Ros Unggu... so sweet!!!





Warna - warni bunga...











Kesayangan beta


Antara rekaan bunga yang marvalous... aku suka!!!





orkid yang menawan











Sayang sayang ibu ni.. pandai bergaya dengan bunga... 

Habitat laut yang digubah dari bunga.... setiap binatang itu dibuat dengan bunga... sangat kreatif








ini antara yang terdapat di Floria bunga ni... Gubahan serangga daripada rotan..




Aku suka giler dengan gubahan bunga ni... sangat cantik.. menawan




Ini antara rekaan gubahan bunga Antarabangsa




Ini pun gubahan bunga... tengok betapa cantiknya tangga dan taman yang digubah dari bunga








Ini macam para - para sakura.... comelnya..


*

#

$

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...