Wednesday, January 30, 2013

Alahai Sembelit..

Hari ni aku sedih sikit sebab Awra, anak ku kena sembelit. Dah 2 3 hari dia tak berak.. tengok2 semalam dia berak tapi najis dia keras dan berketul serta baunya sangat busuk lain dari najis nya sebelum ni. Aku agak baunya busuk sebab dah 2 3 hari dia tak berak. Alkisahnya, minggu lepas dia dah kena sembelit.. nangis2 dia bila ia nak berak.. sebab najis dia keras. Aku urut jer belakang dia dengan niat untuk hilangkan sakit dia. Meraung2 dia..berak keras kan.. sedihnya bila aku tengok. Orang tua ok la ni budak baru setahun lebih dah sakit berak sembelit.. tak sampai hati aku. Aku tak tahu nak buat apa sebab sepanjang usianya dia tak pernah sembelit. Puas aku fikir apa yang sebabkan dia sembelit... aku cal pengasuhnya tanya kut la dia ada bagi makan benda pelik2.. tapi katanya tak ada bagi makan apa2. 

So bukan sebab makan.. aku fikir lagi.. ke sebab susu. Sebab aku memang bagi susu baru ikut usianya..setahun lebih. Puas aku fikir memang aku rasa sebab susu. Tapi lepas 2 3 hari, najis dia ok balik.. sampailah minggu ni dia kena sembelit lagi.. aku ingat dh habis episod sembelit ni rupanya tidak.. so, aku terfikir apa aku nak kena buat ni.. so aku cal kakak aku. Dia kata memang sebab susu.. sebab tukar susu baru dan susu untuk bayi setahun berlainan kandunganya dengan susu sebelum ni sebab tu dia sembelit. Dia bagi beberapa nasihat untuk aku buat..



  • Bancuh susu jangan mengikut sukatan yang diberikan.. tapi bancuh agak2 cair sebab kandungan susu tersebut terlalu pekat boleh menyebabkan najis jadi keras.
  • Banyakkan minum air putih
  • Bagi makan buah - buahan.. kena ajar dari kecik lagi. Contohnya, betik, tembikai, tembikai susu tapi jangan bagi pisang sebab pisang boleh buat bayi sembelit.
  • Bagi ubat titis untuk bayi yang boleh dibeli di farmasi tapi tak berapa digalakan.
  • Bancuh satu sudu tepung sagu atau tepung kanji dalam susu anak.  Maknanya kena kurang satu sudu susu dan tambah 1 sudu tepung sagu atau kanji.  kalau anak sembelit teruk, berikan 4 kali sehari.  tapi kalau biasa  1 kali sehari dah cukup sebab nanti kalau terlebih takut anak akan cirit birit plak.  tepung tu membuatkan najis berlendir dan memudahkan pembuangan najis  yang ini memang bagus.. sebab bebas dari kimia berbanding ubat2 lain.
  • Disyorkan oleh seorang doktor pakar, tambahkan 1 sudu teh gula perang (brown sugar) dengan 2 aun susu atau air masak. Larutan ini tak memberikan  apa2 kesan negatif kepada anak kita dan efektif untuk melembutkan najis anak.

2 comments:

  1. anak saya juga pernah mengalaminya.. sama jugak, bg air masak.mkn buah... skrg nie sya add on meal shake Shaklee tuk atasi sembelit.. alhmdllah skrg dah okey..


    www.mrskeciksangat.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. Adakah anda mengalami:

    1)SEMBELIT?
    2)BUASIR?
    3)PERUT SEBU?
    4)PERUT BUNCIT?

    Jom Greenfit ! Greenfit dapat membuang Koprostasis (pengumpulan najis lama di dalam saluran usus).

    Berminat? SMS/Whatsapp 019-9210321 (Mohd Hanis Aman)
    Testimoni: https://www.facebook.com/greenfit4urhealth

    ReplyDelete

*

#

$

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...