Tuesday, January 22, 2013

Botak Sekali Lagi

Sian anak ibu.. kena botakkan kepala dia sekali lagi buat kali ketiga sebabnya... rambut tu dah panjang dan ramai yang ingat dia baby girl. Jadi, ibu dan abi buat keputusan untuk botakkan kepala Awra sekali lagi. Masa pertama kali cukur kepala.. menangis. Susah sangat nak potong rambut dia.. masa tu dia dalam 20 hari selepas majlis bercukur. 

Kali kedua pula masa umur dia 7 bulan.. rambut dah panjang sangat dan sangat comel macam baby girl jugak. Lagipun, bila rambut panjang.. awra mudah berpeluh dan naik ruam di leher. Jadi, botakkan kepala dia. Kali ni potong rambut di kedai gunting rambut india. Abi dia kena pegang dia betul2.. sebab dia menangis sakan dan mengamuk. Beria dia menangis macam orang pukul dia.. mengalir air mata meleleh - leleh.

Tapi, bila kali ketiga ni, ibu sangat terkejut. Awra Nashrullah tak nangis langsung..malah masa mesin potong rambut tu kena rambutnya dia siap menjerit gelak ketawa lagi. Alhamdulilah, ini mungkin sebab usia dia dah setahun.. jadi, dia dah tak terkejut dengan bunyi mesin potong rambut tu...

So, ini lah imej baru Awra Nashrullah... makin matured nampak. Perangai pun makin menjadi - jadi sekarang. Hari - hari bila amik dia dari rumah pengasuh..kerja dia banyak sangat.. kemas rumah a.k a sepahkan rumah, berjalan ke hulu dan ke hilir tanpa arah tujuan, bila ibu atau abi bergerak untuk buat sesuatu dia pun akan jadi ekor.. mengikut dari belakang. Bila kita halang, menangis. Semua keje yang ibu dan abi nak buat dia akan jadi penolong yang tak diperlukan... kerja jadi tak jadi. Alahai anak ibu ni.. semua benda dia nak buat. Mulut dia x payah la nak citer... macam2 bunyi dia buat.. dah pandai sebut perkataan 'mama' 'babah' 'sedap' 'tata' dan macam2 lagi yang dua perkataan.

Yang paling dia suka sekarang adalah memanjat.. yang paling dia suka panjat apa saja kotak yang ada di rumah dan Coffee Table. Masa pindah rumah hari tu, abis lebam pipi sebab dia panjat dan terjun ke bawah.. terkena bucu meja dan kabinet. Kalau kita halang mesti menangis... Time tidur yang paling susah sekali... sekarang dia akan tidur jam sekitar 11 mlm hingga 12 mlm.. siapa yang larat nak tunggu.. ibu dan abi kerja esok paginya... jadi, bila tak terlayan, tutup je semua lampu dan biarkan dia sorang..barulah dia tidur tapi yang pastinya mesti lebih dari jam 11mlm... abi dia lah yang penat melayan sebab ibu memang dah tak terlayan.. itulah anak lelaki kami yang semakin membesar...

No comments:

Post a Comment

*

#

$

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...