Friday, February 15, 2013

Teknik Mudah Bersalin


nampak sangat ini bukan pic Awra ek.. ni pic dari google

Alhamdulilah, hari ni genap usia kandungan ku minggu ke 37 atau 9 bulan 8 hari. So, semalam aku g check up, doc scan sekali lagi dan keputusannya baby ok, kepala dah berada dibawah ala- ala dh sedia nak kuar la kononnya.. dan semalam memang ternampak telurnya dengan jelas dan itu bermakna kami akan dapat hero seorang lagi.. alhamdulilah, hero ke puteri ke... kami terima semuanya. Air ketuban aku dalam keadaan baik dan aku minta doc check due terbaru.. dan hasilnya due telah berubah kepada 3 Mac 2013 beza seminggu dengan due yang doc bagi sebelum ini 7 Mac 2013. So, bagi aku maklumat itu sangat penting sebab aku memang kena bersedia dan dah bercuti beberapa hari sebelum 3/3/13 sebab mengikut perancangan aku akan bersalin di Kota Bharu, Kelantan. Aku berdoa semoga semuanya seperti yang dirancang tapi sekiranya bb mau kuar awal.. pun kami kena terima jugak.. jadilah dia anak Pahang pun ok jugak... tapi aku selalu berdoa agar dia akan kuar di Kelate nanti.. Insya-Allah.

Jadi bila dah 9 bulan ni.. aku makin ligat la mencari ilmu untuk kelahiran anak kedua ni. So, entry aku kali ni aku nak berkongsi dengan korang semua teknik - teknik mudah bersalin yang telah aku amalkan semasa aku bersalin anak pertama dan aku akan teruskan pada kelahiran kali ini. Semoga apa yang dikongsikan di sini akan menjadi panduan juga pada ibu-ibu yang akan bersalin nanti.. ingat shring is caring..

BANYAKKAN MENGAJI DAN BERDOA

Semasa hamil, aku digalakkan oleh org sekeliling aku agar selalu mengaji dan baca beberapa surah yang akan memudahkan untuk aku bersalin nanti. Aku ikut je.. perkara2 yang baik ni dan sepanjang aku hamil anak pertama hingga anak sekarang memang aku amalkannya. Hasilnya, anak pertama memang tiada ragam menangis dan sangat mudah untuk diuruskan tak seperti sesetengah bayi yang asyik menangis je.Amalkanlah dan korang akan nampak hasilnya. Antara surah yang aku selalu dan hari2 aku baca antaranya :

Surah Al-Fatihah – untuk terang hati dan kuat ingatan.
Surah Maryam – Untuk memudahkan ibu bersalin dan memperolehi anak yang sabar dan taat.
Surah Luqman – Untuk memperoleh anak cerdik akal dan cerdik jiwa.
Surah Yusuf – Untuk memperolehi anak cantik rupa dan cantik akhlak.
Surah Hujurat – Untuk memperbanyakkan susu ibu dan anak bersifat berhati-hati.
Surah Yaasin – Untuk ketenangan hati dan anak tidak terpengaruh dengan godaan syaitan yang mengajak kepada maksiat.
Surah At-Taubah – Untuk membersih jiwa dan terpelihara daripada maksiat.
Surah An-Nahl – Untuk melahir anak yang berdisiplin.


SENAMAN
Bila aku dah dekat nak bersalin aku minta petua dari kawan - kawan dan ramai jugak yang menasihatkan aku agar banyakkan bersenam. Jadi, masa anak pertama tu aku agak kekok untuk bersenam tapi bila masa aku sakit nak bersalin anak pertama aku masih lakukan senaman.. semuanya untuk cepatkan bukaan. Dan, percayalah sememangnya jika kita amalkan senaman ni memang jalan cepat terbuka dan mempercepatkan proses bersalin.. alhamdulilah. Antara senaman yang aku amalkan ialah (ini pun carian di internet) :

Senaman Kegel (Kemut)

Senaman ini baik untuk kulit / otot vagina supaya lebih kenyal, dengan itu otot boleh mengembang dengan   lebih baik apabila proses kelahiran bayi. Senaman ini juga bagus untuk kekuatan otot yang menyokong rahim dan untuk menjamin keintiman hubungan suami isteri. Senaman ini boleh dilakukan di mana saja. Salah satu daripada senaman kegel adalah dengan menahan air kencing separuh jalan, dan kira sampai 10 (atau 10 saat) dan baru dilepaskan bakinya..yang ni baik juga untuk suami..sebab sekarang ramai yg kena kanser prostat, senaman ini dpt mengurangkan risiko.
 
Tailor Sitting

Kebaikannya
Posisi ini dapat meregangkan otot di paha dan pelvis. Dapat memperbaiki postur badan. Melembutkan sendi pelvic. Memperbaiki peredaran darah ke bahagian bawah badan.


Kaedahnya:
Duduk di atas lantai dengan belakang badan anda tegak. Temukan tapak kaki, pastikan lutut anda mencecah lantai. Anda akan terasa regangan pada bahagian dalam paha. Lakukan senaman ini setiap kali anda duduk di lantai. Jika sukar untuk duduk dalam posisi ini, sandar pada dinding dan alas setiap paha anda dengan bantal/kusyen.

Pelvic rock


Kebaikannya:
dapat meregangkan otot-otot di bahagian bawah belakang dapat mengurangkan sakit belakang.

Kaedah
Posisi diri anda dalam keadaan seperti merangkak. Perut/belakang rata. Naikkan perut/belakang anda seperti posisi kedua. Tunggu beberapa saat. Rehatkan perut anda semula, ratakan kedudukan perut / belakang. Ulang beberapa kali, sebaik-baiknya 10 kali.


Wall slide


Kebaikannya:

Mencangkung semasa hampir bersalin dapat membantu membuka laluan dengan lebih cepat. Tetapi ia agak meletihkan terutamanya tanpa latihan. Cuba senaman ini sebagai latihan. 


Kaedah:
Berdiri dan sandar belakang anda pada dinding.  Kangkangkan sedikit kaki anggaran jarak bahu anda. Turunkan badan anda ke bawah (slide down) sehingga anda dalam kedudukan seperti duduk di atas kerusi. Tahan beberapa saat. Naik ke atas semula. Ulangi beberapa kali. 10 kali sebaik-baiknya. Anda juga boleh melakukan senaman ini tanpa dinding.

PERNAFASAN SEMASA NAK BERSALIN

Pengalaman aku semasa nak bersalin memang haru biru.. bab bernafas ni sebab bila aku dalam kesakitan menahan kontraksi aku lupa semua teknik pernafasan tapi naseb baik nurse ajar pada aku masa aku tengah menahan sakit. Tapi aku memang tak boleh nak ikut sebab aku sangat neves masa tu tapi naseb baek dan aku sangat tak jangka yang suami boleh mengajar aku teknik2 pernafasan masa kontraksi dan meneran. Rupanya dia pun dah standby siap2.. dia dah belajar kat internet cara penfasan tu. Masa tu aku rasa syukur sangat mempunyai dia sebagai suami disebelah ku.. aku ikut perlahan - lahan apa yang huby ajar walaupun agak susah untuk aku follow di saat itu. Teknik Pernafasan masa nak bersalin ni sangat penting kerana  ia akan memudahkan kelahiran bayi dari rahim kita. Terdapat 3 tahap senaman bila kita mula rasa sakit nak bersalin seperti dibawah.. amalkanlah untuk memudahkan korang bersalin nanti. Aku galakan korang selalu buat senaman pernafasan ini semasa hamil lagi untuk membiasakan korang dengan teknik pernafasan ini. Cuba bayangkan situasi ketika saat ingin melahirkan dan buatlah latihan pernafasan seperti berikut:

Early labour breathing (mula rase sakit/start contraction)
Tarik nafas Bernafas dengan panjang dan berlahan-lahan melalui hidung dan hembus melalui mulut..masa menghembus lebih panjang..

Active stage breathing (contraction makin kerap n makin sakit)
Mula bernafas melalui hidung dan lepas melalui mulut. Apabila contraction makin kerap, ambil nafas pendek dan cepat untuk kurangkan kesakitan.  Apabila contraction hilang (contaraction atau sakit akan berulang dalam dalam tempoh-tempoh tertentu) ambil nafas panjang melalui hidung dan lepas melalui mulut. Apabila contraction terasa semula bernafas seperti tadi, pendek dan cepat.

Second stage breathing( kepala bayi dah berada di laluan bukaan)
Tarik nafas dalam-dalam melalui mulut, kerana oksigen akan masuk dengan banyak berbanding melalui hidung..tahan nafas, dekatkan dagu ke dada dan baru push smbil lepas nafas perlahan-lahan dengan satu nafas supaya bayi tak tersekat dan betul-betul keluar. Teran tanpa mengeluarkan suara dan sekiranya kehabisan nafas semasa meneran, jangan lepaskan kesemua nafas, terus tarik nafas semula. Ini bagi mengelakkan bayi masuk ke dalam semula.
 

BERTENANG DAN BERTAWAKAL

Bila dah mula rasa sakit nak bersalin kita disarankan jangan neves sebab perasaan itu akan menghilangkan segala ilmu yang telah korang pelajari untuk mudah bersalin dan ia akan jadi sebaliknya dan merumitkan lagi keadaan yang sepatutnya mudah. Semasa sakit bertenang dan bertawakal... fikir walau macam manapun baby tu mesti keluar jugak.. jadi, tawakal sepenuhnya. Jangan berhenti berzikir dan ingat kekuasaan Allah. Segala yang kita alami ini adalah dari kuasaNya jadi mohon lah kekuatan dariNya. Masa aku sakit nak bersalin mulut aku memang tak lepas dari berzikir.. sedikit pun aku tak menangis dan menjerit .. walau pun hanya Allah sahaja yang tau sakitnya melahirkan anak pertama tapi aku berjaya laluinya tanpa setitik pun air mata.. sebaliknya doc, nurse dan suami galakkan aku untuk membaca doa Nabi Yunus ketika baginda dalam perut ikan. Aku memang tak berhenti menyebutnya sehingga lah aku bersalin.

 لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنّى‏ كُنْتُ مِنَ الظَّالِمينَ

“Bahawa tidak ada Tuhan selain Engkau, Maha Suci Engkau, sesungguhnya aku adalah termasuk orang-orang yang zalim”


SOKONGAN DAN PERKONGSIAN DENGAN SUAMI

Yang ini korang faham- faham lah... banyakkan berbincang dengan suami tentang kelahiran dan bertuahlah korang jika dapat huby yang sangat memahami tentang kelahiran dan memberi sokongan sepenuhnya pada korang masa bersalin nanti. Pengalaman aku, sebelum bersalin, aku banyak berbincang dengan huby tentang cerita orang bersalin supaya dia faham apa yang akan dialami oleh kita yang akan melaluinya. Walaupun peranannya sebagai penyokong tapi sebenarnya huby kita lah yang akan menjadi tunjang kepada kejayaan kita untuk bersalin nanti.. tanpa peranan huby, aku rasa aku tidak akan mampu untuk melaluinya saat2 yang paling berharga tu keseorangan. Masa aku bersalin dia yang berada di sebelah menahan lutut aku agar aku tak angkat bontot dan tempat aku memangku semasa meneran. Dia yang mengajar aku teknik bernafas yang betul dan berjaya menenangkan aku menghadapi pengalaman pertama bersalin itu.

So, itulah antara perkara - perkara yang penting semasa bersalin nanti. Aku harap sangat ini akan menjadi panduan pada korang yang akan bersalin nanti.. jika semua kita dah lakukan.. seterusnya tawakal lah padaNya kerana semuanya kerana Dia. Percaya pada kekuasaanya... ingat, kita hanya merancang dan Allah yang akan tentukan. Jadi, aku berdoa kepada ibu - ibu diluar sana semoga anda akan selamat melahirkan dan kedua - duanya akan selamat hendaknya. Insya-Allah.


Wednesday, February 13, 2013

Cerita Menyusu Versi Aku

                        Set Breast Pump yang aku beli pada kelahiran Awra dapat aku guna lagi pada kelahiran kedua ini.


Hari ni aku nak berkongsi dengan korang semua tentang semangat aku yang berkobar - kobar untuk memberi penyusuan eksklusif untuk anak kedua ini. Masa anak pertama memang aku bagi penyusuan ekslusif tapi hanya 4 bulan sahaja sebab Awra dah tak nak minum susu ibu sebab dah sedap minum susu formula. Ini terjadi sebab aku kurang pengalaman tentang mengepam dan menyimpan susu. Aku memang kekurangan maklumat tentang penyusuan ekslusif… dan aku rasa sangat kecewa kerana tak mampu nak menyusu Awra sehingga dia 6 bulan. Aku memang terkilan. Bila Awra dah tak nak menyusu badan, cik B aku membengkak dan sangat sakit. Aku pam tapi hanya sedikit sahaja yang keluar dan susu tersebut awra xnak minum.. memang membazir. Jadi, bila lama- lama akhirnya cik B aku kering dengan sendirinya… alangkah ruginya. 

Namun, semangat aku berkobar - kobar kembali untuk memberi susu ibu untuk anak yang kedua ni ditambah lagi dengan suasana tempat kerja baru aku ni, ramai staff terdiri dari kaum ibu.. majoritinya memang menyusu badan anak sehingga 2 tahun. Bila aku perhatikan, betapa gigihnya mereka mengepam susu di tempat kerja.. aku semakin bersemangat. Jika diorang boleh buat kenapa pulak aku tak boleh.. kan..??? Terus aku jadi makin teruja untuk menyusu badan anak kedua ni. 



Tapi semangat aku ini harus diikuti dengan peralatan2 yang akan memudahkan proses aku mengepam dan menyimpan aset aku itu dengan berhemat. Bila aku mencari maklumat tentang peralatan dan cara menyimpan susu ibu ni.. aku mula terasa cabaran2 nya. Untuk pengetahuan korang bukan senang tau nak menguruskan susu ibu ni. Usaha yang sangat murni ini sangat memerlukan sikap sabar yang tinggi kerana banyak perkara remeh yang perlu diuruskan.. lebih2 lagi peralatan pam susu yang memerlukan kos yang agak tinggi. Bila aku kira – kira bajet, kalau aku nak yang elok, set pam susu eletrik sahaja dekat RM2000 jenama Medela Freestyle. Bila aku usha- usha, katanya pam susu ni memang best sebab hisapan dia seperti  hisapan baby, mudah sangat digunakan, pasang dan rileks jer.. pam tu yang bekerja dan jika kita keje nanti memang sangat mudah, double pumping lagi….so, memang rasa best la kan.. tapi kena tengok bajet la. Kalau aku ikut nafsu dan kemahuan memang aku  nak beli tapi kalau aku ikut reality memang aku tak mampu melainkan aku menabung. Aku memang nak sangat beli.. tapi pendam dalam hati aje lah..



Kemudian aku usha pulak Breast Pump Tommee Tippee elektrik punyer. Aku baca kat internet ramai jugak yang guna memang best jugak… tapi satu pam sahaja dan harganya tader lah semahal  jenama Medela. Harganya sekitar RM 400-500. Yang ni pun aku berkenan jugak tapi still kena menabung jika betul aku ingin kanya. Lagipun sebenarnya aku memang dah ada pam susu Tommee Tippee ni tetapi yang manual punyer. Aku dah beli masa lahirkan Awra tapi yang aku tak sanggup tu lengguh tangan duk mengepam.. dan susu tak banyak sangat sebab aku pam tak kuat.. so, citernya mmg x  best sgt la yg manual ni.. tapi kalau ikutkan, dari xda langsung.. aku guna jer lah yang sedia ada tu.. kan??



Inilah set yang aku beli dari internet dengan separuh harga.. 

So, ni baru cerita pam susu aku tak citer lagi pasal kelengkapan lain untuk simpanan susu ni seperti antaranya set Sterilizer,  warmer, botol simpanan susu, ais kering, beg pam dan simpan susu yang sgt perlu ada bila kita menyusu badan. Ini semua la yang akan memudahkan proses menggunakan susu ibu. So, bila aku kira2… pada permulaan ini jika betul aku ingin beli kesemuanya sekali aku kena sediakan dalam RM1000 untuk semuanya sekali… skrg aku dh mula beli tapi bukan semua tapi sikit2.. mula2 sekali aku beli set Warmer dan Sterilizer serta set botol susu lengkap Tommee Tippee melalui online harganya dalam RM500. Sebab tu la aku akan beli kemudian pam susu elektrik Tommee Tippee tu.. harapnya mampu la aku miliki semua itu..kerana keterujaan aku ini, aku sanggup lupakan keinginan aku yang lain, buat masa skrg aku mesti penuhi impian aku yang murni untuk menyusu anak kedua aku ini secara eksklusif …InsyaAllah jika niat kita baik Allah akan menyokong kita...aammeennn..


































Thursday, February 7, 2013

Adab melawat bayi yang baru dilahirkan

Aku kini makin rajin cari maklumat tentang bayi dan masa duk godek - godek mr. google terjumpa satu artikel ni. Aku rasa nak kongsi dengan korang semua..artikel ni mengenai adab kita bila melawat bayi yang baru dilahirkan.



Bagi mereka yang melawat anak tersebut hendaklah mengucap tahniah dengan lafaz :

بارك الله لك في الموهوب لك, وشكرت الواهب, وبلغ أشده, ورزقت بره
“Semoga keberkatan terlimpahkan kepadamu atas kelahiran ini. Bertambah syukur kepada Allah Yang Maha Pemberi kurnia. Dapat melihatnya sehingga dewasa. Dan dikurniakan kebaikan serta kebaktiannya.”

Lalu jawablah dengan lafaz :

بارك الله لك وبارك عليك, وجزاك الله خيرا, ورزقك الله مثله, وأجزل ثوابك
“Semoga Allah memberkatimu, memberikan kebaikan kepadamu, memberimu balasan yang baik, memberi kurnia seperti ini juga, dan menggandakan pahalamu.”

Saat kelahiran bayi merupakan saat kegembiraan, maka hendaklah seseorang itu memperbanyakkan tahmid dan bersyukur kepada Allah. Antara amalan terdekat adalah melaungkan azan ditelinga kanan bayi tersebut. Walaupun terdapat beberapa pertikaian mengenai hadith mengazan ketelinga bayi, namun demikian alangkah baik jika bayi yang lahir itu mendengar perkataan-perkataan kebesaran Allah melalui azan.

So, moga kita melawat baby baru lahir nanti.. xda la kosong tanpa ilmu. Sebelum ni jika aku melawat baby baru lahir aku akan bawa hadiah sebagai tanda kelahiran itu sesuatu yang indah dan mengembirakan. Hargailah setiap kelahiran kerana itu hanya terjadi dengan izin Allah. 

Monday, February 4, 2013

Sesi Soal Jawab Rebat Smartphone RM200

Banyak persoalan dan keraguan serta isu mengenai rebat .. so aku ada terjumpa artikel ni di internet.. harap maklumat ni boleh la membantu pada sesiapa yang berminat untuk menggunakan rebat ini.. berbaloi? Memang berbaloi... Tapi satu je aku harap.. jangan la wujud persoalan mengapa perlu beli jalur lebar untuk pakej ini???.. sebab pakej ini memang diadakan untuk mengalakkan rakyat menggunakan jalur lebar.. dunia tiada lagi sempadan.. Harap maklum.


SOALAN LAZIM (FAQ)
PAKEJ KOMUNIKASI BELIA
1. S: Apakah Pakej Komunikasi Belia?
J: Pakej Komunikasi Belia adalah salah satu projek kerajaan Malaysia melalui SKMM di bawah bajet 2013 dan Inisiatif Jalur Lebar Negara (NBI) untuk mempertingkatkan taraf hidup rakyat terutamanya golongan belia. Kerajaan menyasarkan golongan belia ini sebagai golongan yang mampu memberi impak yang besar dalam memacu pertumbuhan ekonomi terutamanya dalam bidang e-perdagangan (e-commerce).
Pakej ini dilaksanakan pada 1 Januari 2013 dan dijangka dapat memanfaatkan 1.5 juta belia di Malaysia. Program ini menawarkan rebat sebanyak RM 200 untuk pembelian telefon pintar tahap permulaan melibatkan peruntukan sebanyak RM 300 juta.
2. S: Apakah syarat kelayakan untuk memohon Pakej Komunikasi Belia?
J: Syarat kelayakan adalah:
  • Pemohon berumur di antara 21-30 tahun
  • Berpendapatan kasar bulanan RM 3000 dan ke bawah
  • Sekiranya belum melanggan mana-mana pakej jalur lebar daripada penyedia perkhidmatan, dikehendaki melanggan pakej jalur lebar yang ditawarkan oleh penyedia perkhidmatan telekomunikasi yang terlibat.
3. S: Bilakah saya boleh mula memohon?
J: Permohonan boleh dibuat dari 1 Januari 2013 hingga 31 Disember 2013, atau sehingga peruntukan sebanyak RM 300 juta telah dipenuhi; yang mana terdahulu.
4. S: Bagaimana cara untuk saya memohon?
J: Untuk memudahkan proses pendaftaran, borang pra pendaftaran perlu diisi secara atas talian di laman sesawang www.skmm.gov.my. Sekiranya tiada akses internet, pemohon boleh hadir ke Pusat Internet 1Malaysia yang berhampiran atau wakil-wakil penyedia perkhidmatan terlibat.
5. S: Siapakah penyedia perkhidmatan yang terlibat dalam inisiatif ini?
J: Penyedia perkhidmatan yang terlibat ialah Maxis Berhad, Celcom Axiata Berhad, DiGi Telecommunications Sdn Bhd, U Mobile, YTL Communications, Tune Talk dan Clixster.
6. S: Berapa lamakah tempoh masa untuk membuat tuntutan rebat ini ?
J: Anda diberi masa selama 1 (satu) bulan daripada tarikh pra-pendaftaran untuk membuat tuntutan. Pra-pendaftaran akan dianggap terbatal sekiranya tiada tuntutan dibuat dalam jangka masa tersebut. Anda dibenarkan untuk mendaftar semula selepas 1 bulan.
7. S: Selepas saya membuat pra pendaftaran laman sesawang, apakah yang patut saya lakukan?
J: Anda akan memperolehi status permohonan dengan serta-merta. Jika status anda berjaya, paparan status tersebut boleh dicetak dan/atau diemel kepada anda. Sila bawa cetakan nombor rujukan atau dengan membawa kad pengenalan ke wakil-wakil penyedia perkhidmatan yang sah untuk membuat tuntutan dengan cara pembelian terus.
8. S: Di manakah saya boleh dapatkan senarai wakil-wakil penyedia perkhidmatan yang sah?
J: Senarai wakil-wakil penyedia perkhidmatan yang sah boleh didapati di laman sesawang penyedia perkhidmatan terlibat mulai 1 Januari 2013.
9. S: Apakah dokumen yang perlu dikemukakan kepada wakil-wakil penyedia perkhidmatan semasa membuat tuntutan?
J: Dokumen yang perlu dikemukakan semasa membuat tuntutan ialah seperti berikut:
  • Salinan MyKad / Kad Polis / Kad Tentera;
  • Salinan kad pelajar bagi pelajar sepenuh / separuh masa
10. S: Bagaimana cara untuk menuntut rebat ini?
J: Selepas pengesahan dilakukan di wakil-wakil penyedia perkhidmatan, anda boleh memilih telefon pintar yang ditawarkan dan rebat RM 200 akan diberi dengan serta merta. Pemohon hanya perlu membayar baki harga telefon tersebut.
11. S: Sekiranya saya belum mempunyai langganan jalur lebar, apa yang perlu saya buat?
J: Anda dikehendaki melanggan pakej jalur lebar yang ditawarkan oleh penyedia perkhidmatan terpilih bagi melayakkan anda menuntut rebat ini.
Harga, terma serta syarat-syarat pakej langganan tertakluk kepada penyedia perkhidmatan tersebut..
12. S: Sekiranya saya telah melanggan pakej jalur lebar, perlukah saya membuat langganan yang baru untuk menuntut rebat tersebut ?
J: Tidak perlu. Walau bagaimanapun anda tetap layak untuk menuntut rebat tersebut.
13. S: Apakah jenis-jenis telefon yang boleh di beli?
J: Anda boleh membeli jenis telefon pintar tahap permulaan yang ditawarkan oleh penyedia perkhidmatan. Senarai telefon yang termasuk di dalam skim ini boleh didapati di laman sesawang penyedia perkhidmatan mulai 1 Januari 2013.
14. S: Apakah yang boleh menyebabkan sesuatu permohonan tidak berjaya?
J:
  • Anda tidak memenuhi syarat yang telah ditetapkan
  • Nombor kad pengenalan, nombor fail LHDN, atau nombor KWSP didapati tidak sah
  • Anda telah mendaftar lebih daripada sekali
15. S: Sekiranya saya bekerja sendiri atau penggajian, perlukah saya mendapat pengesahan pendapatan bulanan atau membawa slip gaji ?
J: Tidak perlu. Sah akuan yang telah ditanda oleh pemohon di dalam borang pendaftaran dalam talian adalah bukti bahawa maklumat yang diberi adalah benar.
Walau bagaimanapun kami ingin memperingatkan bahawa sesiapa yang didapati bersalah memberi maklumat palsu boleh disabitkan kesalahan di bawah seksyen 193 Kanun Keseksaan (Akta 574) yang boleh dijatuhkan hukuman penjara selama maksimum tiga (3) tahun dan denda.
16. S: Saya seorang pelajar, adakah saya layak memohon Pakej Komunikasi Belia?
J: Pelajar sepenuh masa atau separuh masa adalah layak memohon pakej tersebut sekiranya memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan.
17. S: Keuntungan bersih sebagai peniaga kecil-kecilan adalah RM 3,200 sebulan dan selepas ditolak perbelanjaan keluarga, pendapatan saya tinggal RM 2,000 sahaja. Adakah saya layak?
J: Tidak layak.
18. S: Tarikh lahir saya adalah pada 2 Mei 1982. Adakah saya layak untuk rebat RM200 ini?
J: Anda layak menerima rebat ini kerana masih berumur dalam lingkungan 30 tahun. Namun anda tidak layak memohon selepas tarikh tersebut
19. S: Bagaimanakah cara saya ingin mengekalkan nombor yang sedia ada tetapi ingin menukar kepada pakej yang baru yang ditawarkan oleh penyedia perkhidmatan yang lain?
J: Anda dikehendaki untuk membuat Mobile Number Portability (MNP) terlebih dahulu sebelum melanggan pakej baru dengan mana-mana penyedia perkhidmatan.
MNP adalah keupayaan bagi pengguna untuk beralih kepada penyedia perkhidmatan mudah alih yang baru, dengan mengekalkan nombor mudah alih sedia ada.
20. S: Adakah pendaftaran secara dalam talian ini akan beroperasi 24 jam?
J: Sistem dalam talian ini akan diberhentikan seketika pada pukul 11:00 malam sehingga 7:00 pagi setiap hari. Ini bertujuan agar penyelenggaraan sistem dan kerja mengemaskini data dapat dilakukan.
21. S: Sekiranya saya ada pertanyaan, kepada siapa patut saya tujukan?
J: Sebarang pertanyaan boleh diajukan melalui email iaitu komunikasibelia@cmc.gov.my atau telefon 1-800-88-4040 (Isnin sehingga Jumaat kecuali cuti umum dari pukul 8.30 pagi hingga 5.30 petang) mulai 1 Januari 2013. Selain itu anda juga boleh menghubungi penyedia perkhidmatan yang terlibat atau hadir terus ke wakil-wakil penjual yang sah..


maklumat dapat dari sini SKMM

*

#

$

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...