Thursday, July 17, 2014

Cerita aku menyusu anak kedua.


Alhamdulilah.. hari ni hari ke 20 kita berpuasa untuk tahun 1435H baru aku ada sedikit kelapangan untuk menulis. Macam mana nak mula cerita aku menyusu ni.. sebab aku harap pengalaman aku menyusu ni akan boleh dijadikan rujukan untuk teman - teman semua.

Alhamdulilah.. untuk anak kedua Afiq Naqqiudin ni aku mampu menyusu dia sehingga dia berumur setahun lebih.. dan kenapa aku tak sambung menyusu kerana ada sebab kukuh yang menghalang aku menyusu afiq sehinnga dia 2thn. Pada siapa yang nak tahu kena follow la cerita aku ni...

Ok, selepas aku bersalinkan afiq susu tak keluar.. aku ingat itu normal.. sebab masa lahirkan awra pun susu keluar selepas 2 hari. jadi untuk afiq ni.. aku suakan juga puting yang x ada susu tu.. dia hisap dari mula dia lahir dan aku ingat itu hanay sementara sahaja... namun, sehingga 3 hari susu masih tak keluar. Untuk pengetahuan semua, aku bersalin di hospital kerajaan di Kuala Lipis untuk afiq ni sebab aku xsempat balik Kelantan.. (xsempat bersalin di Pusat Perubatan An Nisa di Kota Bharu) dan nak jadi cerita makin menarik.. masa aku bersalin ada kes.. yang itu korang boleh baca dalam entry aku bersalin anak kedua.. dan selepas itu sakit aku tak hilang kerana apa yang terjadi pada aku.. dan naluri aku kuat mengatakan sebab sakit lah susu tak xnak keluar... sebab aku sakit danbila sakit aku tak boleh halang diri aku jadi  stress, aku berusaha juga bagi afiq hisap puting walaupun susu xkeluar.

Aku pam susu dengan Pam Manual Tommee Tippee yang aku beli masa lahirkan awra, namun susu tak keluar jugak. Kesan dari itu, pada hari ke - 9 afiq terpaksa dimasukkan ke Hospital USM sebab demam kuning dia tinggi. Mana tak tinggi sebab dia tak menyusu susu ibu. Kerana susu tak aku tak ada famili bagi afiq minum susu rumusan.. dan aku terpaksa benarkan sebab memamng susu aku tiada.

Namun, bila afiq masuk wad dan berada di bawah lampu.. dia tak berhenti menangis hati aku sayu.. Tuhan saja yang tahu perasaan aku masa tu.. tangan habis dicucuk doc untuk diambil darah. Aku tak tahan mendengar tangisan afiq.. aku berdoa.. semoga Allah beri kekuatan aku dan keluarkan susu dari badan aku. Aku berada di wad bersama afiq 24 jam sesaat pun aku tak mampu tido dan berehat walaupun masa tu aku baru 9 hari selepas bersalin. Derita nya bila mengenangkan anak kecik dah kena pelbagai kesan cucuk dan macam2 lagi.. aku sedih sangat dan stress makin bertambah. Tapi jika aku sedih, stress lagi la susu tak akan keluar.. jadi, aku bertenang.... aku berdoa dan mohon petunjuk.

Susu pertama yang berjaya dipam dengan paksa agar dapat diberikan pada Afiq. Hanya ini yang mampu dipam pada hari ke -9 selepas bersalin.



 Kerana azam aku yang kuat untuk menyusukan afiq dan dengan kuasa Allah.. susu keluar. Titisan air kuning tu keluar beberapa titik hingga 20ml.. walaupun amat sedikit tapi bagi aku saat itu .. itulah titisan emas yang amat berharga untuk afiq dan untuk sembuhkan demam kuning yang dihadapinya. Aku bersyukur.. dan makin bertenang.. sambil - sambil tu aku bersembang - sembang dengan pesakit yang ada di wad tersebut. Aku tengik sorang adik ni... dia picit puting dia.. dan keluar susu... saat tu aku sangat terkejut dan aku tanya apa rahsianya.. katanya doc bagi dia ubat untuk keluarkan susu.. Ya Allah, terima kasih kerana tunjukkan jalan pada aku.. aku terus cal kakak minta dia belikan ubat tersebut.. aku pun dh tak ingat nama ubat tu.. dan selepas aku makan ubat perbanyakkan susu tu... Alhadulilah.. susu aku keluar seperti biasa.. agak cepat kesan ubatnya..dan saat tu baru aku tahu bahawa ada di jual ubat perbanyakkan susu di farmasi.. tetapi sebab tak tahu jadi memang xkan jumpa ubat tu. Pendek kata, bila susu dah keluar.. walaupun tak banyak.. yang penting keluar... akhirnya demam kuning afiq menurun selepas aku menyusukan dia dan ditambah lagi dengan pengcahayaan lampu biru atas dan bawah... akhirnya afiq boleh keluar wad.. Ya Allah aku sangat bersyukur..



Susu aku yang berjaya dipam pada hari ke - 17 menggunkan pam manual TT
 Maka, bermula lah cerita penyususan ekslusif aku istimewa untuk afiq. Memang tak campur langsung dengan susu rumusan.. semuanya susu asli dari ibu untuk Afiq. Aku teruskan makan ubat tersebut hingga 3 hari dan kemudian susu keluar maintain maka aku berhenti makan ubat...aku menyusu dan aku juga pam susu walaupun sedikit. Mulanya aku menggunakan pam manual Tommee Tippee namun aku tak tahan sebab hasil tak banyak.. akhirnya aku beli jugak Pam Susu Elektrik Tomee Tippee TT dan hasilnya amat memuaskan hati. Akhirnya, aku berjaya memberikan susu ibu secara ekslusif untuk afiq kerana azam aku yang sangat kuat untuk memberikan susu aku sendiri pada afiq. 

Walaupun banyak halangan yang terpaksa dihadapi namun bila kita telah ada azam.. azam itu yang akan menjadi dorongan kepada kita. Kerana, itu apa pun yang kita lakukan kita perlukan semangat yang kuat dan azam yang tinggi baru kita akan berjaya... walaupun ada cabaran besar yang terpaksa kita hadapi... jika azam telah ditetapkan semua itu kita mampu menghadapinya... bagi aku walaupun aku sakit dan tertekan namun aku mampu menghadapinya dengan hati yang kuat. Doa dan harapan serta tindakan adalah penting menjayakan misi penyusuan ekslusif ini.

Jadi, pada ibu di luar sana yang ingin memberi susu ekslusif pada anak kita... teruskan! Doa dan sokongan saya bersama anda semua. Aku akan share banyak lagi cerita tentang susu ibu untuk menjadi panduan pada korang semua.. jadi korang doakan semoga aku mempunyai masa untuk menulis.. apa pun enjoy direct breastfeed!



Susu yang dipam menggunakan pam eletrik Tommee Tippee yang amat aku idamkan pada hari ke - 40





No comments:

Post a Comment

*

#

$

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...