Monday, August 11, 2014

Berapa Besar Bayi Kita Dalam Kandungan?

Pada semua yang mengandung .. aku memang sentiasa suka berbicara tentang dunia kehamilan.  Itu cara aku hilangkan stress kut... dan ramai jugak yang follow cerita berkenaan kehamilan ni... jadi, itu mendorong aku untuk menulis tentangnya... So, hari ini aku nak share sesuatu dengan kamu semua. Aku selalu tertanya.. aku selalu excited...bagaimana perkembangan bb dalam perut. Berapa besar dah bb dalam perut tu...Yang pasti dari kecik hingga besar... bulat je perut...so aku survey kat babycentre.. so laman web tu sertakan saiz baby mengikut besar sayur untuk kita nampak lebih kurang besar saiz baby dalam perut kita.

So kita mulakan dari minggu ke empat.

Baby dalam kandungan berumur 4 minggu


Empat minggu
Bayi anda, kini secara rasmi embrio, adalah kira-kira saiz biji popi. (Panjang: 2mm)

Lima minggu
Bayi anda adalah kira-kira saiz benih bijan, dan kelihatan lebih seperti berudu kecil daripada manusia. (Panjang: 3mm)

Enam minggu
Pada enam minggu, bayi anda adalah kira-kira saiz kacang lentil. (Panjang: 5mm)

Tujuh minggu
Bayi anda, yang telah membesar dua kali ganda sejak minggu lalu, kira-kira sebesar sebiji kacang kuda. (Panjang: 1.2sm)

Lapan minggu
Bayi anda, kini kira-kira saiz sebiji kacang buah pinggang, berat 1g dan sentiasa bergerak dan beralih. (Panjang: 1.6sm, dari mercu kepala ke punggung.)

Sembilan minggu
Bayi anda lebih kurang saiz yang sama dengan sebiji anggur dengan berat 2g. (Panjang: 2.3sm, dari mercu kepala ke punggung.)

10 minggu
Berat bayi anda, kini hampir tidak saiz limau kumkuat, hanya 4g. (Panjang: 3.1sm, dari mercu kepala ke punggung.)

11 minggu
Bayi anda kini kira-kira sama saiz dengan buah ara dengan berat kira-kira 7g. (Panjang: 4.1sm, dari mercu kepala ke punggung.)

12 minggu
Bayi anda adalah kira-kira saiz sebiji limau dengan berat 14g. (Panjang: 5.4sm, dari mercu kepala ke punggung.)

13 minggu
Bayi anda hampir sebesar kelongsong kacang pis dengan berat 23g. (Panjang: 7.4sm, dari mercu kepala ke punggung.)

14 minggu
Bayi anda kini lebih kurang saiz sebiji lemon, dengan berat kira-kira 43g. (Panjang: 8.7sm, dari mercu kepala ke punggung.)
15 minggu
Bayi anda telah membesar kepada saiz yang kira-kira sama seperti sebiji epal dengan berat kira-kira 70g. (Panjang: 10.1sm, dari mercu kepala ke punggung.)
16 minggu
Minggu ini bayi anda sama saiz dengan sebiji avokado, dengan berat 100g. (Panjang: 11.6sm, dari mercu kepala ke punggung.)
17 minggu
Berat bayi anda mencapai 140g minggu ini, kira-kira seberat sebiji buah naga. (Panjang: 13sm, dari mercu kepala ke punggung.)
18 minggu
Bayi anda adalah hampir sama besar dengan sejenis tomato yang dipanggil tomato pusaka (heirloom tomato) dan beratnya 190g. (Panjang: 14.2sm, dari mercu kepala ke punggung).

19 minggu
Minggu ini bayi anda adalah kira-kira sama besar dengan sebiji cili kembung dengan berat 240g. (Panjang: 15.3sm, dari mercu kepala ke punggung.)

20 minggu
Bayi anda telah berkembang sehingga kira-kira sama panjang dengan lobak merah dengan berat 300g. (Daripada kira-kira 20 minggu bayi anda akan diukur dari kepala ke tumit. Panjang: 16.4sm, dari mercu kepala ke punggung, dan 25.6sm, mercu kepala ke tumit.)
21 minggu
Bayi anda, hampir sama panjang dengan buah pisang, berat kira-kira 360g sekarang. (Panjang: 26.7sm, dari mercu kepala ke tumit.)
22 minggu
Bayi anda adalah sekitar saiz timun dengan berat 430g. (Panjang: 27sm, dari mercu kepala ke tumit.)

23 minggu
Bayi anda kira-kira sama berat dengan sebiji mangga yang besar, iaitu lebih sedikit daripada 500g. (Panjang: 28.9sm, dari mercu kepala ke tumit.)

24 minggu
Bayi anda sekarang sama panjang dengan setongkol jagung dengan berat kira-kira 600g. (Panjang: 30sm, dari mercu kepala ke tumit.)

25 minggu
Berat bayi anda sekarang sama seperti sebiji labu, kira-kira 660g. (Panjang: 34.6sm, dari mercu kepala ke tumit.)

26 minggu
Bayi anda sekarang kira-kira sama panjang setangkai daun bawang dengan berat kira-kira 760g. (Panjang: 35.6sm, dari mercu kepala ke tumit.)

27 minggu
Bayi anda sekarang kira-kira sama berat dengan sebiji kubis bunga, iaitu sekitar 875g. (Panjang: 36.6sm, dari mercu kepala ke tumit.)

28 minggu
Bayi anda adalah hampir kepada terung dalam berat badannya, iaitu lebih sedikit daripada 1kg. (Panjang: 37.6sm, kepala ke tumit.)

29 minggu
Bayi anda adalah hampir saiz sejambak saderi dengan berat sedikit di bawah 1.2kg. (Panjang: 38.6sm, dari mercu kepala ke tumit.)

30 minggu
Bayi anda adalah kira-kira sama saiz dengan sebiji kubis yang besar minggu ini, dengan berat 1.3kg. (Panjang: 39.9sm, dari mercu kepala ke tumit.)

31 minggu
Bayi anda kini sama berat dengan sebiji buah kelapa, iaitu hampir 1.5kg. (Panjang: 41.1sm, dari mercu kepala ke tumit.)

32 minggu
Bayi anda mengambil lebih banyak ruang dalam rahim anda dengan berat yang hampir sama dengan sebiji kubis kerinting was besar, iaitu 1.7kg. (Panjang: 42.4sm, dari mercu kepala ke tumit.)

33 minggu
Berat bayi anda hampir sama dengan buah nanas, iaitu kira-kira 1.9kg. (Panjang: 43.7sm, dari mercu kepala ke tumit.)

34 minggu
Bayi anda adalah kira-kira sama saiz dengan sebiji rock melon dengan berat 2.1kg. (Panjang: 45sm, dari mercu kepala ke tumit.)

35 minggu
Bayi anda, kini kira-kira 2.4kg dan sama berat dengan sebiji tembikai susu, tidak mempunyai banyak ruang untuk bergerak dalam perut anda. (Panjang: 46.2sm, dari mercu kepala ke tumit.)

36 minggu
Bayi anda adalah kira-kira sama panjang dengan setangkai kubis Romaine dengan berat hampir 2.9kg. (Panjang: 47.4sm, dari mercu kepala ke tumit.)

37 minggu
Bayi anda sekarang kira-kira sama panjang dengan setangkai sayur laman (Swiss chard) dengan berat hampir 2.9kg. (Panjang: 48.6sm, dari mercu kepala ke tumit.)

38 minggu
Bayi anda sama berat dengan buah nangka, iaitu hampir 3.3kg. (Panjang: 49.8sm, dari mercu kepala ke tumit.)

39 minggu
Bayi anda adalah kira-kira sama berat dengan sebiji tembikai kecil, dengan berat hampir 3.3kg. (Panjang: 50.7sm, dari mercu kepala ke tumit.)

Jadi.. setiap kali tertanya berapa besar bayi dalam kandungan... boleh la rujuk kat sini...Sekarang minggu ke 40 mmg standby nak keluar dah... sekarang tunggu masa nak bersalin je lah... semoga semuanya selamat.. ibu dan anak!



No comments:

Post a Comment

*

#

$

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...