Wednesday, December 17, 2014

Kali Ketiga

Assalamualaikum..

Hari ini aku nak berkongsi berita gembira dengan korang semua.. cer teka apa? :)
Alkisahnya... dengan izin Allah... dengan izin Dia.. aku mengandung lagi buat kali ketiga.. Mengandung??? Yer aku mengandung buat kali ketiga !!! Ketika aku tau aku mengandung.. masa tu anak kedua 1 tahun 5 bulan dan kandungan kali ini tiada siapa yang tahu kecuali aku dan suami. Bila masuk 3 bulan baru huby maklumkan pada kedua mertua aku.. dan juga pada keluarga aku.. orang kat ofis tempat aku kerja pun tak tahu... masuk 5 bulan baru lah bocor sebab admin nak kumpulkan jumlah staff yang mengandung sebab staff kat ofis aku ramai perempuan.. jumlah semua 9 orang dan aku terlepas cakap.. kira tak aku sekali.. baru diorang tanya.. aku betul -  betul.. barulah diorang yakin yang aku mengandung.

Naper aku rahsiakan?
Aku tak rahsia pun.. cuma tiada orang yang perasan... tapi seperti biasa bila orang tahu.. orang bercakap macam - macam dan tanggapan orang - orang sekeling kita yang suka membuat telahan yang bukan - bukan serta cakap benda yang tak berfaedah. Ada yang kata rakus la, tak pandai merancang la, kuat seks la... mulut orang memang kita tak boleh tutup macam mulut tempayan... perkara biasa la tu... Tapi itulah orang sekeliling kita ni.. bila xmengandung asyik duk tanya bila nak mengandung.. bila dah lahir seorang tanya bila nak dapat anak kedua.. Pas tu kalau mengandung lagi... cakap.. cepatnya, nak dapat seorang lagi... !!! sebenarnya bila kita menghadapi orang - orang macam ni jangan  layan dan ambil hati.. doa je biar Allah beri petunjuk pada dia.

Bagi aku, mengandung ni rezeki yang Allah beri.. dan saat ni aku masih muda..masih bertenaga...mertua pun masih ada dan kuat dan bertenaga.. nak tolong jika ada apa - apa..kakak - kakak aku pun masih tak kawen jadi boleh jaga aku dalam pantang.. so aku amat bersyukur...  syukur dan bersyukur..

Sebenarnya geng aku (Geng Comel).. ada perjumpaan masa bengkel di Putrajaya dan bila berjumpa baru mereka perasan yang perut aku sangat buncit.. yerlah dh masuk 7 bulan mmg menonjol giler la perut aku... punyer terkejut diorang... dan aku  juga terkejut dengan diorang...  rupanya mereka pun mengandung jugak.. wah,,... mengikut jejak aku jugak rupanya...masa tu aku rasa happy giler... rupanya dalam diam bukan aku je yang mengandung.. rupanya geng aku pun terkena buatan orang jugak..  hahahaha...jadi dalam tahun 2015 akan ada ramai baby baru.. dan yang paling awal adalah aku la.. insyaAllah bayi tahun baru 2015..

Pada aku dan suami.. kami memang tak merancang dan terima saja ketentuan Allah. Jika dah ambil langkah - langkah berwaspada dan mengandung juga.. nampak sangat itu kuasa Tuhan.. dan kami memang tiada masalah.. bagi aku.. semua ini ada hikmahnya... dan aku dapat merasai sekali lagi saat manis kehamilan kali ni... kawan aku lagi best.. anak baru 3 bulan dah mengandung semula.. steady je aku tengok dia.. lagipun aku... anak kedua aku Afiq Naqqiudin akan masuk umur 2 tahun bila aku bersalin nanti... kira ok la tu.

Beban
Aku tak rasa terbeban pun.. bagi aku.. mengandung kali ni smooth je.. wpun sebenarnya alahan kali ni paling teruk.. namun tak ada orang pun tahu.. dan aku bukan main lasak lagi ke hulu ke hilir melaksanakan tugas yang diberi... sedar - sedar.. dah 5 bulan.. dan masa tu jugak alahan baru nak hilang sedikit demi sedikit... Alhamdulilah.. aku masih berupaya menghadapi semua cabaran Trimester pertama tu..

Aku nak berkongsi dengan korang cerita aku mengandung kali ini.. sebab mengandung kali kedua aku xsempat nak share dengan korang semua.. saat megandung masa tu.. sbb banyak perkara penting berlaku masa tu.. so, aku harap perkongsian aku ni boleh jadikan panduan pada ibu yang baru nak hamil dan akan hamil... ibu yang hamil ni.. sweet dan comel je... hahaha.. perasan ek.. :P

Trimester Pertama
Alahan ubat gigi yang sangat teruk
Morning sicness yang teruk
Alahan mandian dan shampoo.. berulangkali tukar smp 3 kali tukar jenama..
Semua wangian dan bauan bau busuk xboleh bau langsung
Muntah teruk...
Demam teruk berat hilang 4kg
Jerawat berpasir dan jerawat besar di muka
Batuk dan  selsema

Trimester Kedua
Masih alahan bauan tapi semakin kurang
Boleh menahan bauan sikit berbanding awal kandungan
Muntah teruk.. morning sickness masih teruk.
Berat badan naik sekilo
Demam teruk batuk.. terkencing.. selsema
Tiada kekejangan kaki
Baby mula menendang dan dirasai bln 5

Trimester Ketiga
Morning sickenness berkurangan namun masih muntah tiap kali mandi..
Alahan ubat gigi masih ada.. tapi kurang sikit
Makan makin selera
Berat badan terus naik 2kg dan kena minum air gula
Baby makin kuat menendang paling aktif waktu malam

Mengandung kali ni aku tak minum susu.. aku memang ambil pil kalsium dan aku rasa kandungan kali ni paling hebat sebab tiada langsung jadi kekejangan yang teruk.. dan berat aku tak naik banyak seperti kandungan anak kedua.. alhamdulilah... tak sabar nak timang anak ketiga ni.. tapi baby jangan keluar dulu ek.. tunggu hujung bulan satu.. doakan aku yer kawan - kawan.. dan ingat tak ada salah pun untuk mengandung seorang setahun.. semuanya ada kelebihannya...mengandung jarak jauh pun ada pro n kontra  kalu mengandung dekat2...kalau penat pun sekali harung je... orang lama kata.. pas ni aku boleh rehat dah... (Boleh ke?.. tapi yang pasti tidak akan dalam 5 tahun ni.. InsyaAllah...nak besarkan 3 amanah Allah yang comel ni dulu.... :)

Aku belanja sekeping latest pic mak yong ... saat 32 minggu.. kembang dah hidung.. sama kembang dengan perut!

No comments:

Post a Comment

*

#

$

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...