Friday, December 18, 2015

Bila Kekasih Hati Buat Kejutan






Salam semua.. 

Aku nak kongsi satu cerita dengan korang.. citer ni berlaku beberapa bulan yang lepas.. Pada suatu hari tetiba suami ajak keluar.. aku sejak anak ramai ni.. memang tiada mood nak jalan sebab kena berperang kalu nak berjalan. Korang tau je lah kerenah anak2 kecik.. buat aku serik.. tapi sebab demi menjaga hatiaku turutkan jugak. Huby cakap nak berjalan - jalan di StarMall, itu je pun yang ada paling dekat dengan tempat kami.. so aku ikut ajer. Dalam kereta tiba - tiba suami tanya nak apa? Aku tanya.. nak apa? Apa? Memang aku tak terfikir.. tiba - tiba huby cakap.. "Sayang fikir nak apa.. cakap je nak apa... nanti abang bayar.." Biar betul.. hati terus membunga.. aku fikir2.. apa ye.. aku nak beli.. so aku rasa kali ni aku nak beli sling beg.. so aku terus ajak huby ke Vincci di StarMall.. masuk.. pilih dengan segera.. (sebab huby tengokkan anak).. terus aku nampak beg coklat yang supercute ni.. dan aku letak kat kaunter.. aku pergi pada huby.. da huby terus ke kaunter.. dan aku terus dapat sling bag tu.. aku xtau ini jenis tote bag ke apa.. yang penting ianya cute,.. sesuai untuk hp dan purse sahaja... sesuai la utk aku.. yang dh ada hangbag semulajadi ni..hehee

Tapi, apa yang penting aku nak cerita di sini ialah.. tak salah kita hadiahkan sesuatu untuk orang yang kita sayang tanda kita hargai kasih sayangnya.. dan aku amat berterima kasih pada suami tercinta kerana memberi penghargaa pada aku... aku amat menghargainya... aku bukan seorang yang selalu meminta.. namun sesekali... seronoknya hanya Tuhan yang tahu.. 

Oh ya.. aku ada cerita menarik nak kongsi dengan korang.. tapi tunggu tau!

Wasalam.

Monday, December 14, 2015

Ideals Bags

zalora.com.my
 
Korang pernah shopping kat zalora tak? Sebelum ni aku tak pernah buka... butik online zalora Cuma bila time raya hari tu.. aku tengok beberapa orang kawan aku bergaya sakan dalam FB... tunjukkan pakaian masing - masing. semua #zalora ... cantik.. amboi, aku jeling - jeling je lah.. sebab aku fikir mesti mahal. So, akhir tahun ni.. suami ajak ke majlis akhir tahun tempat kerja dia, so aku pun buka la butik zalora secara online baru aku tahu yang harga barang2 dia sangat berpatutan dan semuanya mengikuti fesyen/trend semasa. Sebelum ni aku beranggapan barang zalora ni mahal.. dan mungkin aku tak mampu. So itu antara tanggapan aku buat... aku silap!


Dalam aku servey - servey ada  beberapa jenis beg yang aku akan pertimbangkan dan masih berfkir - fikir untuk beli. Semuanya aku minat... rambang mata, harga berpatutan.. mampu milik dan yang penting memenuhi gaya yang aku nak.. dan yang paling penting.. semuanya cantik!.. terkini dan latest design.. cer korang tolong aku pilih yang mana satu... 

So, so do you know apakah ideal bags untuk annual dinner?

Clucth
Pertama sekali adalah clutch! Dress dan clutch merupakan kombinasi yang paling tepat dan memberikan anda penampilan yang cukup sofistikated. Aku biasa tengok artis - artis guna bag jenis Clucth ni bila ke majlis anugerah... lebih kurang la. Jenis bag ini sangat ringkas dan menarik. Clutch lebih bergaya dan bersesuaian dengan majlis makan malam. Handbag tak sesuai kita nak bawa  ke majlis - majlis gitu. 


Sling Bag


Untuk anda yang mungkin tidak mahu memegang beg anda sepanjang acara tersebut, anda boleh bergaya dengan koleksi sling bag yang boleh anda silangkan pada bahu.  Beg jenis sling ni pun sesuai.. ada bid dan sangat menarik.. berkilauan.. dan boleh disangkut dibahu. Biasanya untuk majlis makan malam.. aksesori berkilauan lebih bersesuaian dan kena pada gaya. Kalau korang guna sling beg ni.. comfirm stunning! Ini memang jenis feveret aku la..


Small Tote Bag

Dan jika anda ingin membawa barangan peribadi, tote bag merupakan alternartif yang terbaik! Okey, ini beg jenis tote.. tapi jenis tote yang keciik molek.. sangkut dibahu boleh, pegang kat tangan pun menarik. Beg jenis ni sesuai untuk saper yang jenis simple dan tak suka menonjol tapi masih nak bergaya. 

Aku servey kat zalora ni... semua barang - barang dia menarik dan harga pun berpatutan.. xda la mahal berbanding brand butik yang lain.. so sesuai la untuk bershopping dalam kegawatan ekonomi ini... walaupun harga berpatutan namun sangat menarik dan sesuai dengan peredaran zaman. So pada sesiapa yang berminat boleh la singgah di zalora  kalau korang beli.. jom kongsi cerita dengan aku...

Dugaan Untuk Kami



Assalamualaikum semua..

Aku ingin berkongsi cerita sedih dengan korang semua. Sebelum tu aku ingin korang tengok gambar di atas. Aku anak - anak dan ayah aku. Tengok posisi ayah aku.. dia tak tengok pun pada kamera masa gambar ini diambil.. wapun telah puas aku menyuruhnya tengok pada suami yang sedang mengambil gambar saat itu.

Ayah.. ayah tidak lagi seperti dulu.. ayah sudah mula menunjukkan dia sakit dengan cara nya sendiri. Bila bercakap dia hanya angguk atau pun dia tak peduli pun apa yang aku cakap. Aku pulang ke kampung selepas 4 hari mendengar tanda - tanda ayah tidak sihat. Sebelum ini aku tahu dia tidak sihat tapi tidaklah sampai dia telah sakit ke tahap ini. Ayah dah tak bercakap.. kalau bercakap sekalipun.. hanya perkataan ye.. atau tak nak atau tidak. Siapa yang bercakap dengannya.. dia tidak mampu memberi tindak balas seperti biasa.. kita akan rasa seperti kita tidak dipedulikan. ayah memang berbeza terus dari biasa.. 100%.

Bila kakak.. memaklumkan yang ayah sakit gini gini dan gini.. melalui wasap aku maklumkan pada suami. Suami aku yang mempunyai pengalaman atuknya yang sakit ... dia terus bagitahu aku saat itu. Ayah bukan sakit tua.. bukan sakit biasa. Ayah dah kena serangan angin ahmar ataupun orang panggil strok.

Subhannallah... ayah kena strok rupanya. Segala tanda yang diceritakan oleh kakak aku.. semua menjurus kepada itu. hati mula tak tenang.. hati mula meronta ingin pulang ke kampung melihat sendiri. Walaupun.. aku dan suami mempunyai kerumitan yang tersendiri untuk masa ini.. namun aku tetap ingin pulang melihat ayah tersayang. Aku usahakan juga balik ke kampung.. sesampai di kampung.. terus bersalam dengan ayah.. tanya khabar.. dia hanya mengangguk.. angguk dan angguk tanpa sebarang kata. Hanya tunduk dan melihat tanpa kata.. aku mula terasa hati... naper ayah buat tidak peduli.. aku pulang dari jauh untuk melihat dia.. namun dia tengok muka aku pun tidak.. aku macam bercakap seorang diri.. 

Aku bawa ayah ke hospital, doc tanya ayah .. cuba bercakap tapi ayah hanya menangis.. sebak dan menitiskan air mata. saat itu juga aku tewas.. aku juga menitiskan air mata. Depan doc ayah menangis.. merasa tidak terdaya untuk bagitahu kenapa dia seperti itu.. apa yang telah terjadi pada diri dia.. dia pun tak tahu. Aku bagitahu pada doc segala tanda yang ayah tunjukkan dan doc periksa  tekanan darah tinggi.. kencing manis ...fizikal ayah lemah di belah kanan.. doc rujuk pada pakar.. dan doc mengesahkan ayah memang telah terkena serangan angin ahmar. segala simpton yang dia tunjukkan itu.. adalah tanda dia terkena permulaan serangan strok. saat itu aku redha... doc cakap selalu buat fisio/mengururt dan jangan lupa makan ubat.. insyaAllah ayah boleh kembali sembuh kerana serangan strok itu sangat minima dan langkah percengahan awal telah diambil. Itu harapan aku.. ayah kembali sembuh dan dapat menunaikan haji.

Aku redha dan tawakal.. aku tinggalkan ayah pada kakak - kakak ku dan adik - adik ku. Aku yakin mereka boleh menjaga ayah. Aku perlu bekerja dan balik ke Pahang. yang penting.. aku dan keluarga aku berusaha menyembuhkan ayah.. berusaha sedaya upaya... kesembuhan hanya dari Allah.. kami hanya berusaha... 

Ya Allah sembuhkanlah ayah kami... dan semoga ayah akan menjejakkan kaki ke tanah suci Mekah untuk menunaikan haji... amin amin amin ya rabbal alamin.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Di sini aku kongsikan tanda - tanda serangan angin ahmar untuk panduan korang semua : 


Angin Ahmar / Strok

Apa itu strok/angin ahmar?
Strok/angin ahmar adalah satu keadaan dimana berlakunya penyempitan salur darah ke bahagian otak atau salur darah pecah. Sebahagian dari tisu otak akan rosak disebabkan kekurangan bekalan oksigen. Apabila bahagian tisu otak tersebut rosak, ia akan mati lalu fungsi otak akan hilang. Diantara gejala yang ketara adalah pengsan, tidak sedarkan diri dan/atau lemah sebahagian anggota.
Strok/angin ahmar adalah penyakit yang merbahaya yang boleh mengakibatkan kecacatan kekal. Statistik hospital-hospital kerajaan menunjukkan peningkatan ketara pesakit Stroke/Angin Ahmar dan kematian akibat Strok/Angin Ahmar.Di Hospital Kuala Lumpur data statistik mencatatkan 30-35 peratus kematian daripada 1000 kes penghidap Strok/Angin Ahmar yang dirawat.
Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menganggarkan pada Tahun 2001 terdapat 20.0 juta penghidap stroke seluruh dunia, 5.5 juta membawa maut.
Apakah faktor risiko yang menyumbang kepada strok/angin ahmar?
Faktor risiko penyumbang kepada strok/angin ahmar yang tidak boleh diubahsuai adalah:
  • Umur - peningkatan umur anda, terutama apabila meningkat umur hingga 65 tahun ke atas, risiko mendapat strok/angin ahmar lebih tinggi.
  • Jantina Lelaki - lebih berisiko tinggi dari wanita.
  • Sejarah keluarga - Risiko anda lebih tinggi jika terdapat ahli keluarga yang menghidap strok/angin ahmar atau angin ahmar ringan (Minor Stroke/Transient Ischaemic Attack)
Faktor risiko yang boleh diubahsuai untuk anda mendapat strok/angin ahmar adalah:
  • Tekanan Darah Tinggi
  • Kencing manis
  • Paras kolesterol tinggi
  • Merokok
  • Berat badan yang berlebihan
  • Cara hidup tidak aktif (sedentari)
  • Tekanan/stress
  • Pemakanan - kurang serat dan tinggi lemak
  • Minuman keras - minum minuman keras yang berlebihan
Bagaimana saya tahu yang saya diserang strok/angin ahmar?
Bila anda mengalami salah satu atau lebih gejala strok/angin ahmar, sila berbincang dengan petugas kesihatan atau pergi mendapatkan nasihat di klinik kesihatan berhampiran.
Doktor anda akan mengesahkan gejala yang anda alami dengan membuat pemeriksaan dan ujian tertentu. Selepas itu doktor akan menentukan diagnosa samada anda mengalami strok/angin ahmar bergantung pada hasil ujian dan pemeriksaan yang telah dilakukan.
Apakah gejala strok/angin ahmar?
Gejala strok/angin ahmar yang terjadi tiba-tiba termasuk yang berikut:
  • Rasa semut-semut dan kebas secara tiba-tiba pada sebahagian badan
  • Rasa lemah, kebas atau lumpuh bahagian muka, kaki atau tangan secara tiba-tiba
  • Celaru/keliru, susah bertutur atau memahami pertuturan orang lain secara tiba-tiba
  • Sakit kepala yang kuat tanpa sebab tertentu
  • Penglihatan kabur tiba-tiba pada sebelah mata atau kedua-dua mata
  • Sukar berjalan, pening atau hilang imbangan atau koordinasi secara tiba-tiba
  • Sukar menelan
Apakah jenis-jenis strok/angin ahmar?
Terdapat 2 jenis utama strok/angin ahmar:
  • Thrombotic/ischaemic stroke
    http://www.myhealth.gov.my/myhealth/eng/$public/story_images/adult/stroke1.jpg
    • Ia berlaku apabila salur darah arteri ke bahagian otak tersumbat.
  • Haemorrhagic stroke
    http://www.myhealth.gov.my/myhealth/eng/$public/story_images/adult/stroke2.jpg
    • Ini berlaku apabila salur darah arteri ke bahagian otak pecah
Apakah rawatan untuk strok/angin ahmar?
Seseorang yang disahkan mendapat strok/angin ahmar perlu :
  • Dimasukkan ke hospital untuk pengesahan punca strok dan mengenalpasti berapa luas tisu otak yang telah rosak
  • Dirawat dengan pemberian ubat jika perlu
  • Pembedahan untuk menghentikan perdarahan otak jika berkaitan
  • Mulakan rawatan pemulihan/rehabilitasi secepat mungkin seperti senaman menguatkan otot yang terlibat, latihan pertuturan dan penyesuaian kepada aktiviti harian(ADL)
  • Nasihat amalan pemakanan sihat
Bolehkah saya mengelak dari serangan stroke/angin ahmar?
Ya!
Faktor risiko yang menyumbang strok/angin ahmar boleh dikurangkan seperti :
  • Kawal tekanan darah
  • Kawal tahap Kolesterol
  • Kawal penyakit Diabetes
  • Amalkan cara pemakanan sihat
  • Berhenti merokok
  • Kerap bersenam
  • Menangani tekanan mental
  • Kurangkan pengambilan minuman keras
Rehabilitasi/pemulihan untuk pesakit strok/angin ahmar
Kesan angin ahmar ringan selalunya mudah diatasi tetapi jika sebaliknya, ia mungkin mengakibatkan hilang upaya yang teruk dan mungkin kekal.
Oleh kerana itu, sokongan dan bantuan emosi dari keluarga, kawan-kawan dan petugas kesihatan amatlah mustahak kerana ia boleh membantu dalam proses pemulihan pesakit angin ahmar. Petugas Kesihatan akan dapat membantu dalam proses rehabilitasi adalah seperti berikut :
  • Jurupulih Pertuturan
    • membantu mengekalkan dan memulihkan pertuturan serta menilai tahap kebolehan menelan
  • Jurupulih Cara Kerja
    • mengajar cara mengendali dan menunjuk ajar kemahiran baru, mencadangkan pengubahsuaian rumah bagi memudahkan pergerakan mengikut keupayaan pesakit strok/angin ahmar
  • Jurupulih Anggota
    • mengekalkan atau membantu meningkatkan pergerakan dan fungsi badan
Dimanakah kumpulan sokongan pesakit strok/angin ahmar boleh diperolehi?
  • Nasam - National Stroke Association of Malaysia

Tuesday, December 1, 2015

Aku dan Antibiotik

Assalamualaikum.... sepanajng dua minggu lepas.. aku demam luar biasa.. bermula dengan aku minum air dr bekas akhtar guna..  akhtar selsema. Aku tak sangka aku boleh berjangkit selsema dan pakej demam yang hebat (batuk, selsema  dan suhu tinggi badan lemah tak bermaya) berpunca dari jangkitan tersebut. Aku jenis yang payah nak demam.. bila aku demam.. memang payah pulak nak sembuh..kenapa? Pelik kan,,.. sebab aku tak makan ubat. Sebab aku menyusu anak.. akhtar. 



Dari aku mengandungkan Awra (anak pertama) lagi aku memang dah tak makan apa - apa ubat.. sebab takut efect pada bayi (mmg doc ckp gtu pun dan mmg begitu).. dan begitu juga bila kita menyusu. Aku tak makan ubat sebab ubat itu akan mempengaruhi susu aku. Bertahan la aku.. ms aku mgandung.. aku bertahan dari mkn ubat.. alhamdulilah... sembuh tanpa mkn ubat.. tp kali ni.. kejap ok.. kejap mai blk demamnya.. dh lebih 10 hari aku bertahan.. akhirnya.. aku mkn ubat jugak akhirnya..termasuk antibiotik... mkn dan tawakal.. moga tidak effect pd bb aku.. alhamdulilah... akhirnya.. setelah makan antibiotik.. baru demam aku reda.. dan baru sembuh dari demam.. dan sepanjang aku mkn ubat.. susu aku ok.. wpun gusar di hati.. kut ubat yg aku makan akan mempengaruhi susu... namun aku tawakal.. tapi alhamdulilah.. anak aku ok.. dan aku baru terbaca datu blog ni.. tentang penggunaan antibiotik ketika menyusu... menurut pakar laktasi.. antibiotik itu terkesan sgt sedikit pada bayi dan tidak akan memberi kesan yang banyak pada bayi.. jadi pada ibu ibu semua.. jika anda terpaksa telan antibiotik.. jgn bimbang.. telan jer.. sebab ia tidak akan mempengaruhi bayi anda... namun walau apa pun.. dapatkan khidmat pakar dulu tentang antibiotik yang anda makan.. supaya ia selamat untuk anda dan bayi anda.. so.. enjoy ur breastfeeding...  

wasalam

#sayasokongpenyusuansusuibu
#sayasokongdirectbreastfeed
#susuibuhingga2tahun

Thursday, November 19, 2015

Rezeki Akhtar

Alhamdulilah... setelah 3 minggu mengalami masalah untuk mengepam susu.. sebab pam fs saya meragam.. akhirnya dapat sy mengepam dgn happy semula. Akhirnya.. spare part perlu juga diganti.. sebab ibu cuai masa membasuh membran.. sekaligus.  Merosakkan ... pam tak lagi nak menghisap.  Susu tak keluar.. aku cuba lagi.. basuh dan basuh.. keringkan.. dan pam lagi.. xdapat jugak.  Akhirnya aku cuba pam susu ofismate.. airnya susu keluar mcm biasa... then br aku aku.. rupanya da yang tak kena dgn pam fs..ruapnya membran fs aku dh rosak.. sebab ia jadi mengembang. Puas aku fikir puncanya.. rupanya sebab aku rendam air panas.. membran sahaj.. membuat kan ia mengembang... langsung tak boleh digunakan selepas itu.. 



  Alkisahnya terpaksalah aku beli sparepart connector yang baru.. telan air liur aku tgk harga dia.. membran tak ade jual.. berasingan.. jadi aku mesti beli sekali dgn connector tu... sepasang.. dalam harga RM145 -  RM160. Puas aku servey.. mencari yang termurah.. ada dalam mudah.com.my.. dalam harga RM120.00 tapi aku takut kena tipu.. jadi aku beli dari suplier tempat aku beli pam susu aku.. dengan harga RM145.00 termasuk pos laju. 



Akhirnya.. dapat aku guna semula fs aku.. macam biasa.. cuma aku sangat terasa bila membeli spare part brg medela yang mahal. Masa ni aku rasa.. sebab bila fs rosak,.. aku cuba guna pam susu elektrik yang lain.. yang kawan2 aku... susu aku keluar macam biasa.. dan harga pam susu tersebut tak sampa RM500 pun... double lagi.. jadi bila jadi mcm ni.. baru aku terfikir.. bila barang mahal.. spare part mahal.. bila brg murah ... tapi kualiti hampir sama... wpun tak sama sepenuhnya.. mungkin boleh dipertimbangkan yang harga berpatutan itu... 

Tapi, pam medela FS memang tak boleh dibanding... sbb dia tak perlukan wayar.. mobile.. boleh pam sana sini.. hisapan lembut.. cepat... cuma ia adalah barang import... dan beribu ribu... jadi nak guna memanng berbaloi.. tapi kena jaga dengan sangat elok.. sgt berhati2.. supaya tak habis duit nak beli spare part dia. .. so lepas beli yg baru ni.. aku jaga FS dgn lebih baik.. berhati2.. sbb takut duit mengalir lagi.. hahhaha..ok. dah.. chow dulu.. wasalam.

Friday, September 4, 2015

Zat Susu Ibu

Salam semua... agak lama jugak dah aku tak sempat nak membebel kat blog ni.. biasa la, aku bekerja dan itulah pintu rezeki yang aku ada. So, jika ada masa lapang baru aku berkesempatan untuk menulis. Ok, hari ini aku nak share dgn korang semua tentang cara nak mengubati puting susu ibu jika ia terluka. 




Ok, masa aku melahirkan anak kedua, masa dalam pantang, so aku memang menyusukan afiq sepenuhnya. Afiq menyusu dengan sangta kerap dan masa aku masih lagi sakit bersalin.. tambah pulak dengan sakit puting... puting susu aku merekah dan berdarah.. masa itu aku  tak pasti sebab apa ia jadi macam tu, so bila anak ke3 baru aku tahu.. rupanya jika salah cara menyusukan anak.. memasukkan puting.. jika kita tak masukkan semua kawasan araelo puting tersebut.. itu punca luka pada puting.

So, berbalik pada sakit tersebut.. aku googgle... sebab dh tak tahan sangat.. mcm2 aku cuba buat tapi tak berhasil. Akhirnya aku terjumpa satu blog ni.. dia share cara di pulihkan luka dengan menggunakan susu ibu itu sendiri... aku cuba sejam selepas itu, dengan kuasa Tuhan, memang hilang terus luka tersebut. Subhanallah.. betapa sucinya air susu ibu itu, sehingga dapat menghilangkan luka yang dah berhari - hari aku menahan sakit. 

Caranya, jika puting susu korang luka.. kamu picit puting kamu, lalu keluar la air susu yang putih tu.. amik dengan jari dan terus sapu di puting kamu.. sapu dikeseluruhan puting.. percayalah.. ia akan hilangkan luka tersebut.. maka hilanglah rasa sakit. So, pendekatan aku selepas itu, bila selesai menyusukan anak.. aku akan picit puting hingga keluar susu dan sapu susu tersebut pada puting dan sejak itu.. tiada lagi luka aku alami...  


Sejak dari itu, aku memang sangat percaya pada susu aku sendiri berbanding dengan susu formula. Aku mula faham kenapa susu ibu penting pada bb kita. Betapa, banyaknya zat yang terdapat pada susu dari badan kita.. hinggakan boleh menyembuhkan luka. Jadi pada ibu2 diluar sana.. susukanlah anak2 anda dengan susu kami sendiri.. Jika kita tak memulakan beri susu formula pada anak2 kita.. insyaAllah susu kita akan mencukupi.. kerana sehingga kini.. saya masih meneruskan penyusuan susu sendiri pada bb saya yang dah menjangkau 7 bulan pada bulan ini. Doakan saya semoga saya mampu menyusukan dia sehingga umurnya 2 tahun.

wasalam.

Wednesday, June 17, 2015

Cara Prepare Stok Susu Ibu @EBM Ketika Kecemasan



As salam semua.. ok hari ini aku nak berkongsi dengan korang semua tentang persediaan untuk ibu2 last minit nak sediakan stok susu.. especialy utk ibu spt aku yang ssh nya nak mulakan mengepam susu,.... namun sekali dah mula aku akan susah nak berhenti.. alhamdulilah.. entry kali ni bukan dari pengalaman aku.. tapi dari blog yang aku baca untuk aku jadikan panduan... untuk aku menambah ilmu... membuat aku lebih cekap dalam bidang susu ibu ini.. entry ni aku amik di blog Zahirah Zainal  Bukan niat aku untuk mencedok hidup2 penulisan blog dia yang penuh ilmu ini... untuk kredit pada aku yer.. namun aku share sebab penulisan dia ni sangat berkaitan dengan aku... dan aku rasa penting untuk share pada semua ibu2 di luar sana.  Sila tekan link jika ingin baca pada blog asal... yang penting aku dapat share ilmu susu ibu ini dan membantu jugak pada aku...
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ok, entri kali ni, aku nak tekankan pada ibu2 yg dah ter 'naik ofis, tp stok susu dia ckup2 makan, atau bak kata aku, kais pagi makan pagi...kais petang makan petang...Maknanya, time dah naik ofis, baru sibuk nak perah susu, selama dok berpantang langsung tak buat stok..Kalau ada pun, alahai..adala 2-3 botol..cukupla utk back up, time tak de ngan baby dalam 1/2 hari...Kononnya, takpela..susu aku banyak...no problem punyer nanti...(especially ibu2 yg beranak sulung nih..lum ada pengalaman handle stok susu ibu bila dah naik ofis...termasuk aku ler tuh..dulu2 nyer citer)

Ok, pada sape2 yg dah naik ofis, tp stok susu tak de,jangan risau..jgn tergopoh-gapah terus nak bagi susu formula..ada masa lagi...Caranya gini:-

1. Persediaan nak naik ofis, seminggu sebelum..

-Kosongkan rak paling atas sekali untuk fridge yang kat bahagian bawah (bukan tempat beku). Kalau boleh jangan letak susu dekat pintu fridge, sebab kita banyak kali buka tutup pintu tu. So, udara sejuk peti ais tak maintain. Bukak je, kuar semua hawa sejuk tu. So, tmpt yg paling terbaik ialah rak yg paling atas sekali dan kat bhgn dalam tu. Rasionalnya aku suh kosongkan rak atas tu, sebab kalau boleh janganlah letak susu tu, bercampur ngan makanan yg berbau. Nanti bau tu lekat kat susu kita. Cuba letak bawang ke, lauk rebung lebih2 masak semalam tu ke, letak sebelah susu perah korang. Tak caya korang cuba cium. Tak best kan..Bau tak fresh. Kalau fridge tu kecik, korang nak guna gak space yg atas tu, bubuhla, apa2 barang yg tak meninggalkan bau. Macam, susu pekat ke, lauk2 lebih semalam tapi balut dengan plastik wrapping ke..camtu boleh gak..Asalkan semua benda yg korang nak letak sebelah susu dah tutup rapat2 n tak berbau, boleh je...

-k, next..contohnya, isnin depan korang naik ofis. Kalau leh, seminggu sebelum tu pun dah leh buat stok.Sbg contoh,kita amik yg paling minimum punya hasil. Supaya nanti takde yg patah semangat. Semua tu perkara biasa. Biasanya ada yg leh dpt lebih, ada yg kurang. Kan stp org lain2 hasilnya. Yg penting korang kena ingat, bukan hasil susu tu yg korang nak sibuk bersaing siapa paling banyak. Sebab stp susu, insyaallah cukup untuk anak masing2. Yang kita patut bersaing ialah, siapa yg paling lama menyusukan anak. Tu baru betul ok.! :)

Katalah kalau sekali pam dapat 1oz sebelah breast. Campur 2-2 tu adala 2oz. Untuk botol yg sukatannya 5oz. Mungkin boleh dapat dalam 2 botol sehari . . (10 oz), kalau 5 kali pam. Kalau 7 hari dah ada 70 oz.
Korang taukan, susu perah tu leh dicampur dalam masa 24 jam. Sebab tu aku kata, kena kosongkan rak tu dulu. Sebab yg ni, korang kena guna space banyak nak letak botol susu. PASTIKAN KEDUA2 SUSU TU SAMA SEJUK BARU BOLEH DISATUKAN. Tak pe, letak je susu 2oz tadi dalam peti. Pastu pas 2 jam perah lagi, dapat 2oz, simpan sebelah botol tadi dulu. Nanti perah yg kali ke 3 dpt 2oz, letak lagi sebelah botol tadi. Begitulah seterusnya..Kalau agak2 yg 2-2 botol sebelum tu dah sama sejuk, dah boleh campur dah. Tapi, kalau tak sure tunggu sikit jam lagi. Yelah, kalau tak, banyak pulak botol nak pakai nanti.

Ok, untuk pengetahuan korang, atau kalau korang perasan (bg ibu yg 1st time, biasa tak tahu lagi..), kalau korang cuti bersalin 2 bulan (60 hari) atau 3 bulan (90 hari), bayi masih minum 2oz sekali minum. Dan biasanya masih minum setiap 2 jam atau 3 jam. Jadi, kalau boleh, simpan susu 2oz je dulu setiap botol. Nanti, kalau permintaan bayi dah meningkat, minta kerjasama dari baby sitter(pengasuh) supaya beritau kita, nak kena packing setiap botol 2oz ke@ 2.5oz ke atau 3 oz ke...OK! Kita manelah tahu, sebab balik rumah bg direct je kan..

Biasanya, mula2 aku akan hantar 10 oz pada pengasuh anak aku. Maknanya setiap botol ada 2oz susu.

2. Yang nak naik ofis, ada back up malam tadi perah. Dapatla sebotol 4oz atau 5 oz. (contoh je ni..)

Nampaknya kes yg ni, korang kena balik hantar susu atau nyusukan anak tengahari. Yg ni agak penat sikit. (Tula..sape suruh tak buat stok awal2...Tp, takpe, masih ada masa lg..Jangan patah semangat..Masih boleh buat stok lagi, walaupun dah naik ofis.)

Yg ni, korang memg wajib perah susu kat ofis. Kalau sempat sebelum gi kerja nak pam sikit pun boleh. Tapi, takut kang kelam kabut lambat sampai ofis, takpela, perah je kat ofis pun boleh..

Ada org bhgikan setiap 2 jam pam susu. Kalau korang banyak masa bolehla buat gitu. Tapi, aku susah sikit nak pam setiap 2 jam. Jadi nak senang, ikut jelah cam aku ni. Sebelum gi keje, direct feed anak sikit. Kalau tak sempat, takdelah..Tapi, biasanya nyusukan anak dulu. Supaya kalau terlambat pam kat ofis, takdelah effect breast bengkak. Pastu, aku set masa untuk memerah susu:-

Sesi pertama: jam 9 pagi
Sesi kedua: jam 12 tghari
Sesi ketiga: jam 3 ptg
Sesi keempat: jam 6 ptg (aku awalkan sikit jam 5 ptg)

mesti pam susu. Sepatutnya, klu nak senang 6 ptg, tp bila dah kat rumah, aku dah sibuk nak uruskan hal rumahtangga pulak. Waktu kerja aku habis 5.30ptg,sbb tu aku pam kul 5 ptg, gantikan yg utk 6 ptg punya sesi. Aku setkan utk diri aku mesti pam, minimum 3 @ 4 kali semasa kat ofis @ semasa bayi tiada di sisi. Supaya production susu kita maintain.
Ingat ye, bengkak tak bengkak, perah je ikut masa korang. Kalau contoh aku terlambat pam pg tadi, sepatutnya kul 9 pagi, (disebabkan ada hal2 lain yg menghalang tanpa dirancang), bila dah ada masa, aku akan curik masa gak utk pam wpun jam dah dkat kul 10pagi. Pastu, camanapun, kul 12 tghari aku tetap akan pam jugak. Dulu2 aku tak tahu, pas pam kul 8.30 sbg contoh, pas 3 jam baru aku perah lagi. Cam payah je nak adjust masa. Senang amik yg genap je 9,12,3,6. Senang kan. Pastu, jangan amalkan sikap bertangguh, kita tak tahu, apa yg akan terjadi pada setiap minit. Kdg2 tiba2 bos panggil meeting ke, kena siapkan kertas kerja urgent ke..(dlm hati berkata2, tau tadi aku pam dulu kejap. Nyesal bersembang ngan peah ni, terlama la pulak.)..So, jaga masa pumping korang ok! :) hehe...

3. Stok langsung tiada.
-Dahla hari 1st nak naik ofis, stok takde pulak...Jangan kasi susu formula dulu. Sebelum bertolak ke ofis, perah sikit. Bagi kat pengasuh. (2oz tu cukupla smpi tgahri kot..sebab sblum gi kerja dah nyusu tadi..)

Sampai ofis, breakfast sikit. Pastu, pam je susu. (Tak yah tunggu bengkak2 der..Perah je..Banyak ke sikit, setiap titis susu tu berharga. Dah perah, nanti susu produce lagi..Takkan habisnyer..) Tgahri korang terpaksa balik jap. Bagi susu yg ada sikit tu (yg dah pam tadi) , kat pengasuh, untuk backup sampai 3 ptg ke..Time balik tgahri tu, jgn bg susu yg pam tadi. Tu utk back up sampai 3 ptg lbh kurg. Korang bagi direct je, tengahari tu..

Balik ofis, pam lagi..Kul 3 ptg lebih kurg, korg kena hantar stok susu pam tadi tu. Takut baby dah haus nak susu.

Kalau nasib korg baik, korg pam tadi dapat banyak, dalam 4oz, boleh backup sampai korg balik kerja.. Tak pyh balik umah htr susu kul 3 ptg.

Hah..penat tak tengok gelagat ibu yg ke 3 ni...Penat giler kan..So, iktibar nyer, mesti buat stok time pantang, kalau korg betul2 niat nak fully breastfeed...Mesti buat..Wajib. Insyaallah, korang akan senang d kemudian hari..

***p/s: Kalau susu kurang lancar masa balik tghari tu, minum air masak banyak2 sebelum menyusu dan selepas, untuk melancarkan pengeluaran susu tadi tu. Pastu, kena happy2 je, memang penat N stress, tp puas hati tgk anak menyusu. Senyum je, tataplah wajah anak tu semasa dia menyusu, insyaallah...laju susu kita keluar..Sebab perasaan keibuan yg tinggi merangsang hormon prolaktin utk produce susu..

Entri ni, khas untuk ibu2 yg dah terlanjur tak prepare stok EBM time pantang...Mana2 yg masih berpantang N tgh dok umah goyang kaki tu..Sila2 lah buat stok sebanyak yg mungkin...Kita tak tahu halangan yg mendatang..Mana tahu kita sakit ke, kita terpaksa berpisah dgn anak sementara atas tuntutan kerja ke...dan sbgnya..So, pam lah selagi ada masa terluang...

Monday, May 11, 2015

Akhirnya.. Medela FS

Salam..

Hari ni aku nak berkongsi dengan korang semua mengenai pam susu eletrik Medela Freestle yang   aku baru beli dan aku telah menggunakanya. Aku beli fs ni sebab untuk penyusuan eksklusif anak ketiga dan juga sebab aku nak merasa pam susu double.. alang - alang beli baik yang terbaik terus. memang Meela FS antara pam susu yang paling mahal di Malaysia.. aku rasa la.. namun memang berbaloi. Bila aku dah tekad.. nak beli pam susu baru.. sebab pam susu Tommee Tippee aku dah tak boleh nak diselamatkan lagi.. maka aku mula menabung untuk memiliki FS ni..

So, akhirnya aku beli juga FS ni melalui internet dengan harga RM 1900 dan dapat less serta hadiah lagi... melalui saudari Nora Nao. Aku beli ni masa dia buat promosi jadi rezeki aku dapat harga yang murah sikit dari di luar. Alhamdulilah.. barangnya elok sampai dan aku siap dapat hadiah lagi..

Barang - barang yg terdapat dalam pakej ni

  • Freestyle Breast pump's MOTOR
  • 1 set of Freestyle's tubing
  • 2 Personalfit Breastshields (M size - 24 mm)
  • 2 Personalfit Breastshields (L size - 27 mm)
  • Spareparts Kits ( consist of 2 connectors, 2 membranes, 2 backcaps)
  • Handsfree KITS (2 adapters, 2 Large adjustable (yellow) straps
    • with 2 bra adapters (universal)
    • with 2 bra adapters (hook&eye)
  • Power supply/power adaptor (Charger)
  • Breastfeeding Information Guide
  • Instruction Manual
  • 1 pc Medela Freestyle's rechargeable battery (included and charged in pump it self)
  • Icebrick (cooling elements)
  • Cooler bag (suitable for 4 pcs storage bottles)
  • 4 pcs Medela Storage Bottles (5 oz)
  • 1 tote/carrier bag Medela





Tak boleh dinafikan lagi.. memang ini produk terbaik yang pernah aku guna.. (sesuai la dgn harga dia kan.. ) Hisapan lembut dan susu memang meriah... masa mengepam.. tak rasa sangat.. tak sakit melainkan pakai volume besar tak sesuai dgn kita memang akan sakit...aku boleh pam susu di mana - mana sahaja. dengan kelebihan charger.. sekali charge baterinya boleh tahan untuk seminggu.. memandangkan aku hanya pam susu dipejabat 3 kali dan dirumah 2kali  jadi ia agak menyenangkan dan mengagumkan. Sangat fleksibel dan mudah.. bila rasa nak pam.. pasang .. letakkan di breast dan pam.. Tools yang diberi semua mencukupi. Masa amat jimat.. dalam masa 10m aku boleh dapat dalam 6oz...Cuma yang leceh sikit.. peralatan ia yang kecil2.. renyah sikit...itu saja. Jadi itu tak menjadi halangan langsung bagi aku. Jadi aku berharap.. dengan adanya Medela FS ni.. perjalanan pernyusuan untuk anak aku akan lebih meriah.. serta cukup susu ibu untuk anak tersayang.
So, pada sesiapa yang berminat untuk beli Medela FS... aku amat mengesyorkan.. memang mahal.. tapi boleh buat tabung.. menabung dari masa mengandung lagi.. pam susu ni sgt penting untuk kita meneruskan hasrat kita yang murni ini.. dan juga kerana kita wanita yang berkerjaya.. So.. enjoy ur BF n DBF..

wasalam.
hadiah percuma

Friday, April 24, 2015

Cerita Penyusuan Susu Ibu Versi Aku (bahagian 2)

Susu aku yang dipam semasa aku dipejabat
As salam.. 

Hari ni aku nak berkongsi dengan korang cerita aku menyusukan anak secara eksklusif.. eksklusif ke?... tak lah.. ada orang lebih hebat menyusukan anak2 mereka hingga 2thn++. Aku... anak kedua pun hanya sempat  setahun 3 bulan ++ je. So eksklusif di sini hanya untuk versi aku saja... yer kawan bloggers sekalian. Ok.. jadi aku nak berkongsi dengan korang semua macam mana nak meneruskan penyusuan ibu walaupun kita masih bekerja di pejabat... macam mana ek?

Jadi, alkisahnya.. untuk meneruskan visi dan misi kita yang suci ini kita perlulah mengepam susu apabila berjauhan dari bb kita yang masih kecik itu.. sekarang dah tak pelik jika kita mengepam susu di ofis. macam aku... cukup waktu nak mengepam cth tgh.. aku akan ke surau untuk mengepam.. tetiba akan datang kawan2 ofis yang lain yg juga mempunyai anak kecik.. mereka juga mengepam susu untuk bb diorg.. jadi jgn rasa pelik yer kawan2.

So, bila nak meneruskan cita2 ni.. kita perlulah bersedia fizikal dan mental. Secara fizikal adalah.. korang kena ada lah mesin pam susu nya.. contoh yang aku guna sekarang Medela Free Style. Banyak pam susu dipasaran sekarang.. macam2 brand.. so korang pilih lah yang mana berkenaan dan ikut kemampuan masing - masing.

Kemudian, mestilah ada aksesori nya seperti ais pek, cooller bag dan botol susu untuk simpanan susu. Semua ini mesti ada sebelum korang masuk kerja tau... jgn dah kerja baru nak beli.. bengkak susu la korang kalau korang tak dapat pam susu.. tak ke naya.. boleh demam tau.. jgn memain tau.



Susu yang dipam semasa aku di pejabat
Ok.. bila pam susu dah ada.. kena tetapkan waktu untuk mengepam.. ikut masa yang korang terluang lah.. tapi biasa nya susu akan produce selang 2 jam.. so aku biasa akan mengepam antara waktu :

pagi - 10.00pagi
tgh - 1.00tengahri
petang - 4.00ptg

Ini masa yang aku dah tetapkan untuk mengepam.. sekiranya jadual kerja amat padat.. sebab aku biasanya akan keluar kerja di luar pejabat maka aku kena pandai2 la manage masa mengepam aku.. seelok - eloknya.. 3kali atau 4 kali mengepam di pejabat tapi tgk bidang kerja kita mcm mana.. bg aku. dapat mengepam 3 waktu tu pun dah cukup berharga. Setiap sesi aku akan pam selamat 15-10minit per sesi dan biasanya aku akan dapat 50z sekali pam tapi secara purata aku akan dapat 4 oz sekalu pam.. 2oz untuk sebelah kanan dan 20z sebelah kiri. Aku perasaan.. aku pernah cuba pam selang sejam.. dan susu aku akan dapat sekurang - kurangnya 2oz untuk sekali pam..  hasil susu yang dipam tak pernah sama.. da masa dapat 5oz untuk satu sesi da masa aku dapat 2oz satu sesi. 2oz tu kira paling sedikit aku pernah dapat.

So, setiap kali rutin mengepam ia akan jadi begini.. aku akan berada di meja aku. Duduk mengadap komputer. Pasang kelengkapan pam susu.. dan mulakan mengepam. Pastikan ada air putih bersama di atas meja.. kerana semasa mengepam dalam 10minit itu aku akan jadi sangat dahaga. Bila dah selesai megepam.. tanggalkan alat mengepam. Tuangkan susu yang dipam kedalam botol simpanan. Tuliskan masa dan tarikh mengepam dan selepas itu simpankan susu tersebut dalam Cooler Bags yang mempunyai ice pack sekurang - kurangnya 2 dan peralatan megepam juga disimpan di dalam cooler bag kecuali enjin pam susu.. Jangan bimbang.. peralatan mengepam susu selamat jika disimpan di dalam cooler bag sebab bag tersebut ada ice yang beku.. peralatan itu akan aku bersihkan apabila sampai di rumah... begitu lah rutinya.. setiap kali mengepam dan setiap hari. Jika aku berada diluar ofis.. aku akan mencari tempat seperti surau atau bilik yang sesuai untuk mengepam... ingat.. apa pun keadaan mesti pam..jika tidak breast aku akan kesakitan.



Ok, cuba tengok gambar di atas susu aku yang telah di pam untuk satu hari dipejabat. Dari kiri gambar adalah hasil pam waktu paling pagi then tengah adalah hasil tengah hari dan yg paling kanan adalah hasil untuk petang sebelum  aku balik dari kerja. Itulah hasilnya... boleh la buat bekalan untuk bb esoknya... setakat ini naseb baik susu mencukupi untuk bb aku. Sekali dia minum susu dalam 3oz dan purata aku dapat dalam 11oz setiap hari.. jadi dapatlah dia minum 3 - 4 kali sementara dirumah pengasuh... alhamdulilah.

Ok, susu yang diperah haruslah dilabel masa perahannya.. macam aku.. aku akan tanda siap2 dibotol.. no 1 hingga 3.. jadi bila diberi pada pengasuh.. dia akan beri susu mengikut no di botol.. jadi mana susu yang diperah dulu itu yang akan diberi dahulu....

So, itulah sedikit perkongsian mengenai pengalaman aku yang mengepam susu dan  menyusukan anak.. yang sedang aku menikmatinya sekarang.. kerana bb aku baru berusia 3 bulan.. aku berdoa semoga aku akan mencapai target untuk menyusukan anak sehingga 2thn++.. insyaAllah.. dna buat rakan rakan ibu sekalian.. aku amat menyokong penyusuan susu ibu pada anak - anak masing - masing.. pada semua ibu yang membaca blog ini.. aku harap perkongsian ini dapat menjadi panduan dan memberi suntikan semangat pada kamu semua.. insyaAllah.. cerita penyusuan kamu macam mana? Jom la kongsi di sini...

Dari ibu yang menyokong penyusuan susu ibu,
Wasalam

 

Cerita Penyusuan Susu Ibu Versi Aku (bahagian 1)



As salam..

Ya Allah... hari ini baru sempat untuk bercerita tentang penyusuan eksklusif untuk anak kedua... sedangkan sekarang ni aku baru lepas bersalin untuk anak ketiga 2 bulan lepas... kesibukan dalam meguruskan kehidupan seharian banyak menghalang aku dari semangat untuk menulis tentang cerita yang sgt positif ini. Cerita tentang penyusuan susu ibu untuk anak kedua ni banyak juga cabarannya.. namun kerana semangat yang telah ditanam dari masa mengandung lagi... maka aku kuatkan semangat dan tekad.. dan teruskan penyusuan susu ibu hingga umur anak 1 tahun 3 bulan. Kenapa tak sampai 2tahun.. sebab lepas 1 tahun 3 bulan aku mengandung kembali ... untuk anak ketiga... Alhamdulilah.

Ceritanya.. hari pertam hingga ke - 9 aku tiada susu... masa itu aku sangat tertekan kerana aku masa aku bersalin terdapat sedikit komplikasi dan ia memberi kesan pada tubuh badan aku. Aku rasa itu adalah sebab kenapa susu badan aku tak nak keluar. Aku cuba bertenang dan berdoa.. aku kuatkan semangat. Aku tahu susu badan aku tak akan keluar kerana badan aku stress..  aku berdoa tak berhenti. berusaha keran ekoran dari itu juga anak aku terkena jaundis.. sebab tidak dapat susu ibu. Perkara itu buat aku lebih stress.. aku tak berhenti suakan puting susu aku pada anak aku.. dia hisap.. wpun tiada susu.. aku amat kesiankan bb aku.. dan terpaksa berikan susu formula kerana dia menangis kelaparan. 

 Kemudian aku cuba pam sekuat hati menggunakan pam manual TT kesayangan aku..dapat la susu pertama yang dipanggil kolostrum dalam beberapa ml.. tgk gambar kat bawah.. byk itulah yang aku dapat.. dengan keadaan dan masa itu.. aku rasa sangat bersyukur.. sekurang kurangnya keluar jugak susu wpun amat sedikit.



 Aku usaha lagi pam.. dan masih berdoa.. kebetulan masa aku di hospital.. ada seorang ibu.. dia sedang memerah susu di atas katilnya..dia perah hanya guna tangan dan aku kagum sebab susu nya amat meriah.. aku tanya macam mana susu dia boleh keluar sebanyak itu..dia bgatahu aku.. doc ada berikan dia ubat banyak kan susu.. da sejurus selepas itu juga aku terus dapat idea. Aku terus minta tolong kakak aku belikan pil banyakan susu di farmasi dan aku terus makan.. alhamdulilah... selepas itu susu aku keluar seperti biasa.. Subhanallah, betapa Tuhan menunjukkan aku jalan untuk aku teruskan usaha aku untuk menyusukan anak... selepas aku makan pil tersebut akhirnya susu aku makin banyak .. dan cukup untuk anak aku Afiq Naqqiudin. Aku rasa amat bersyukur.. itulah cerita permulaan aku dalam menghadapi cabaran bagi menyusukan anak kedua aku.

Sebenarnya, aku langsung tak tahu yang diluar sana ada pil untuk banyakkan susu ibu. Memang aku tak tahu.. kalau aku tahu.. xda la aku tunggu sampai 9 hari baru aku nak makan pil tersebut. Mungkin kerana aku dalam sakit dan stress membuatkan aku blurr dan tak boleh berfikir dengan baik. Masa anak ketiga .. bila anak dh menolak xnak susu aku.. aku terus give up.. dan tiada semangat nak menyusukan anak.. dan dengan sendirinya susu badan aku susut dan takdak terus. Kerana itu.. jika korang niat untuk menyusukan anak.. pastikan semangat kena kuat dan jangan mengalah serta usaha mencari jalan untuk teruskan usaha menyusukan anak korang.


Susu aku semakin banyak selepas mengambil suplemen pil tambah susu

So, selepas itu bermula lah episod aku menyusukan bb aku dengan rela, ikhlas dari hati dan dengan semangat yang kuat. Aku amat gembira dapat menyusukan anak dengan susu sendiri. Malah aku ambil suplement ESP dan Alfafa jenama SHAKLEE bagi memperbanyakkan lagi susu aku. Alhamdulilah.. dengan menganbil suplement shaklee susu aku bertambah meriah.. syukur.



Ini gambar aku menyusukan anak di tepi highway kerana masa ini aku on the way ke Kuantan kerana ada urusan kerja. masa ini Afiq 3 bulan. aku sendiri.. memandu sendiri dengan afiq.. dan alhamdulilah.. sepanjang perjalanan.. afiq tak menangis kecuali bila dia lapar. So, bila dia lapar aku akan berhenti di kawasan yang selamat dan susukan dia direct.. bila dia dh kenyang aku sambung drive semula.. senang kan?




Ha.. gambar ni pula aku amik selepas aku pengepam susu di pejabat. Bagi wanita berkerjaya seperti aku yang selalu ke sana sini.. waktu mengepam tu sangat penting. Kerana semangat menyusukan anak adalah perkara utama.. so aku kena bijak menguruskan masa antara kerja dan mengepam susu.. di tempat kerja aku akan menyusu 3 kali sehari antara jam 10pg, 1 tgh dan last sekali 4 petang. Ada masa aku hanya sempat 2 kali.. itu pun aku rasa sedih sgt... kalau sempat pam 2 kali je.. tapi nak buat macam mana.. itu je masa yang ada.. So korang kalu nak teruskan menyusu anak wpun dh habis cuti bersalin.. kenalah bijak.. walau macam mana pun.. cari jugak masa untuk mengepam susu...


Dan aku akan mengbadikan gambar susu yang aku pam di pejabat.. kerana aku rasa inilah perkara yang berharga dan kenangan paling manis aku menjadi seorang ibu. Berusaha sedaya upaya untuk menyusukan anak dengan susu ibu walaupun bekerja... oh ya .. aku lupa.. sepanjang menyusukan anak untuk kedua ini.. aku mengunakan pam susu eletrik Tommee Tippee.. pam susu TT banyak membantu aku mengepam... dan aku gembira kerana susu aku juga meriah so.. cerita aku mengepam susu bertambah ceria dengan adanya pam susu Tommee Tippee Eletrik. Pam TT ni hanya ada yang single dan setiap kali aku mengepam ia mengambil masa 20 - 30 minit.




susu yang dipam semasa si Melaka bulan nov 2013.
Ok.. gambar di atas adalah susu yang aku pam semasa aku berkursus di Melaka. Aku tak mampu nak bawa bb ke Melaka jadi aku hanya mampu pam susu bila berada di sana. Nak dijadikan cerita bilik hotel tempat aku berkursus tiada peti ais.. aku mula panik.. mana aku nak letak susu yang aku pam? pam dan buang? Itu keje tak berapa cerdik.. aku berada di sana 3 hari.. banyak susu.. sayang jika dibuang begitu saja.. so aku berfikir.. dan fikir.. seterusnya aku berjumpa pihak hotel dan ceritakan situasi aku.. dan naseb aku baik.. pihak hotel amat memahami situasi aku.. dan mereka memberikan ruang didalam peti ais mereka.. di bahagian air untuk aku letakkan susu aku yang telah dipam.. wpun nampak pelik tapi itulah realitinya.. aku akan berusaha sedaya upaya untuk teruskan penyusuan susu ibu ini.. sebenarnya banyak lagi cabaran aku dalam usaha meneruskan penyusuan susu ibu.. xlarat nak cerita kat sini.. so satu dua cerita je aku sempat kongsikan di sini.. jadi aku harap perkongsian aku ni dapatlah berikan korang semangat dan panduan untuk menerukan perjuangan menysukan anak anak kita dengan susu ibu. Hidup susu ibu!!

Wasalam.





Monday, April 13, 2015

Hari Pertama Bertugas!

As salam semua..



Hari ni hari pertama aku bertugas setelah 2 bulan bercuti kerana bersalin anak ketiga.. alhamdulilah semuanya berjalan lancar. Agak kelam kabut tapi masih boleh on time.. aku bersyukur kerana dipermudahkan segalanya.. ini semua kuasa Allah,.. betul lah orang kata.. berdua lebih baik. naseb baik suami sokong 100%.. dia banyak menolong.

Mesti korang pelik naper aku kecoh semacam je kan... haa.. citernya sbb ini citer kami dan 3 anak yang kecik kecik.. jadi sbb tu banyak kerenah yang perlu dlalui.. bila diorg dah besar nanti.. mintaknya senang lah urusanya.. insyaAllah.

So.. bermula hari ini aku akan menikmati hari hari mengepam susu di pejabat sekali dengan tugas2 yang diarahkan oleh en bos di tempat aku kerja... semoga Allah beri aku kekuatan untuk menempuh cabaran ini... InsyaAllah.

*

#

$

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...