Tuesday, December 1, 2015

Aku dan Antibiotik

Assalamualaikum.... sepanajng dua minggu lepas.. aku demam luar biasa.. bermula dengan aku minum air dr bekas akhtar guna..  akhtar selsema. Aku tak sangka aku boleh berjangkit selsema dan pakej demam yang hebat (batuk, selsema  dan suhu tinggi badan lemah tak bermaya) berpunca dari jangkitan tersebut. Aku jenis yang payah nak demam.. bila aku demam.. memang payah pulak nak sembuh..kenapa? Pelik kan,,.. sebab aku tak makan ubat. Sebab aku menyusu anak.. akhtar. 



Dari aku mengandungkan Awra (anak pertama) lagi aku memang dah tak makan apa - apa ubat.. sebab takut efect pada bayi (mmg doc ckp gtu pun dan mmg begitu).. dan begitu juga bila kita menyusu. Aku tak makan ubat sebab ubat itu akan mempengaruhi susu aku. Bertahan la aku.. ms aku mgandung.. aku bertahan dari mkn ubat.. alhamdulilah... sembuh tanpa mkn ubat.. tp kali ni.. kejap ok.. kejap mai blk demamnya.. dh lebih 10 hari aku bertahan.. akhirnya.. aku mkn ubat jugak akhirnya..termasuk antibiotik... mkn dan tawakal.. moga tidak effect pd bb aku.. alhamdulilah... akhirnya.. setelah makan antibiotik.. baru demam aku reda.. dan baru sembuh dari demam.. dan sepanjang aku mkn ubat.. susu aku ok.. wpun gusar di hati.. kut ubat yg aku makan akan mempengaruhi susu... namun aku tawakal.. tapi alhamdulilah.. anak aku ok.. dan aku baru terbaca datu blog ni.. tentang penggunaan antibiotik ketika menyusu... menurut pakar laktasi.. antibiotik itu terkesan sgt sedikit pada bayi dan tidak akan memberi kesan yang banyak pada bayi.. jadi pada ibu ibu semua.. jika anda terpaksa telan antibiotik.. jgn bimbang.. telan jer.. sebab ia tidak akan mempengaruhi bayi anda... namun walau apa pun.. dapatkan khidmat pakar dulu tentang antibiotik yang anda makan.. supaya ia selamat untuk anda dan bayi anda.. so.. enjoy ur breastfeeding...  

wasalam

#sayasokongpenyusuansusuibu
#sayasokongdirectbreastfeed
#susuibuhingga2tahun

No comments:

Post a Comment

*

#

$

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...