Tuesday, January 19, 2016

Misi Mengepam Susu Di Teruskan

Salam semua

Alhamdulilah..

Selamat tahun baru semua.. ini pun post yang delay jugak sebab aku naikkan gambar untuk isu masuk tahun baru hari tu.. misi aku untuk mengepam susu di pejabat dan menyusukan anak dengan susu sendiri masih diteruskan.. alhamdulilah.. masih diberi ruang oleh Tuhan untuka aku menyusukan anak dengan susu aku sendiri.. nak masuk tahun 2016 ini juga.. bulan bulan terakhir 2015, sangat banyak dugaan yang terpaksa aku lalui.. dengan suami bekerja di tempat jauh, aku seorang diri uruskan 3 anak kecik, ayah jatuh sakit dan pembinaan rumah baru kami.. rumah pertama aku beli dalam hidup aku. 

susu yang dipam di pejabat

Banyak perkara yang perlu aku uruskan, sehari hari.. pelbagai urusan perlu dilaksanakan. Semua aku buat dengan memerlukan perancangan agar semua berjalan dengan lancar. Ayah, memerlukan perhatian dan peruntukan kewangan serta kena kerap pulang ke kampung di Kota Bharu Kelantan, suami keje jauh.. perlukan perhatian pada anak - anak untuk persediaan ke sekolah dan hantar ke rumah pengasuh tiap2 pagi. Bunyi macam senang je.. tapi pada sesiapa yang melaluinya.. anda akan rasa apa yang saya rasa.. kerja utama semestinya di pejabat. Naseb baik setakat ini.. aku tidak ditugaskan untuk urusan luar.. alhamdulilah.. jadi aku masih boleh maintain uruskan anak2.

Alkisahnya.. bila banyak benda nak fikir dan perlu diuruskan.. sesekali hasil susu pam drop. Aku rasa sangat sedih.. ada masa rasa macam nak stop dah mengepam.. tapi aku sayang.. sebab hasil dari susu aku mengepam... dapat jimatkan duit dan bb naim sangat lincah.. dan dia dah berjalan sekarang.. di usia 10 bulan... aku sangat teruja.

Sebab itu aku kena kuatkan semangat. Aku berdoa agar Allah bagi aku semangat dan kekuatan untuk aku teruskan misi aku ini sehingga anak aku mencecah 2 tahun. Dalam usia bb naim 10 bulan.. gigi dia dah tumbuh 4 batang.. aku sangat bersyukur dan pada masa yang sama... nipple aku sakit.. perit sebab dia gigit dan tarik.. tapi bila tekad sangat tinggi.. wpun sakit.. lama2 aku telan je rasa sakit... orang kata lama2 serasi lah dengan kesakitan tu.. hahhahaha... 

Jadi, aku akan teruskan perjuangan.. wpun susu drop.. yang penting susu masih ada.. masih boleh dipam.. untuk pengetahuan korang, aku tidak makan apa2 suplement.. sehingga hari ini aku mengamalkan kurma.. dan Tamar Coco sahaja. Dan ada sesekali makan habatus sauda untuk kurangkan rasa letih.

Ok, itu saja perkongsian aku untuk hari ini, seperti biasa untuk memberi semangat pada aku sendiri dan untuk rakan rakan ibu di luar sana yang gigih menyusukan anak dengan susu sendiri. Hanya Allah yang akan membalas jasa kita semua...

Wasalam..


Tuesday, January 12, 2016

Susu ibu

Alhamdulilah.. masih ada susu untuk naim @akhtar setelah 11 bulan.. syukur.. dalam pelbagai dugaan dan cabaran susu ibu masih ada untukmu.. Ya Allah.. berilah peluang untuk aku menyusukan naim sehingga usianya 2 tahun.. amin amin.. insyaAllah

Wasalam.

Monday, January 11, 2016

Aku dan Naelofar Hijab

Naelofar Hijab
Salam semua..

Hari ni aku nak share dengan korang pasal Naelofar Hijab yang aku beli online.. aku baru sempat nak cerita sebab.. baru ada mood nak menulis.. tahun ni..azam baru tahun ni.. mesti selalu menulis untuk tingkatkan kemahiran yang dah sedia ada.. cuma kena rajin polish... 

Ok, cerita dia suami nak hadiahkan sesuatu untuk aku.. hadiah lagi.. sayang sungguh dia pada aku sebenarnya..perasan sikit je.. hehehe.. ok, dia suruh aku beli je apa yang aku nak.. then dia akan bayar.. so aku rasa memang nak merasa pakai tudung Naelofar yang glamour. 

Shawl yang aku pilih. Aurora Mustard keluaran khas untuk Hari Raya 2015


So, aku memang beli secara online.. di naelofarhijab  pilih warna yang nak. Kebetulan memang besday aku jatuh pada bulan Raya Aidilfitri.. memang seronok la.. sebab tudung raya sayangku yang beli.. berbunga bunga hati ni.. tudung Naelofar la katakan.. so ceritanya.. bila dh pilih.. dan buat pembelian seperti biasa atas talian.. setel. 2 hari lepas tu hadiah yang dinantikan sampai.. Tuhan je yang tau betapa gembira nya hati bila dapat hadiah yang bermakna ni.. bila buka plastik pos laju.. slow2 aku buka, dan pegang material.. ok, berat... warna seperti yang aku nak.. dan nampak tag brand dia.... berbunga - bunga.. seronok.. warna cantik, kain pun best tak panas...tak nipis... tapi bila aku tengok betul - betul.. aku tilik tilik.. hati sedikit kecewa.. jahitan manik swarosvski dia tak dijahit dengan kemas dan benang tercabut.. manik senget2 jahitannya..  sangat hodoh, buruk dan juga ada defect jahitan.. macam tertarik.. ada koyak benang... aku sangat kecewa. Sebab persepsi terhadap jenama ni sangat tinggi.. tapi bila dah dapat produk mcm ni persepsi aku terus merudum.. jatuh. 

Untuk pengetahuan korang.. aku memang seorang yang agak teliti berkenaan dengan material kain.. sebab aku dari dulu menggunakan shawl..sejak dari tahun 2008 dan aku juga ada jual shawl pada kawan2..bukan berjenama tapi  yang mana aku rasa sangat elok untuk pakai kerana materialnya..Jadi balik pada cerita aku ni..  aku terfikir  untuk pulangkan.. sebab shawl ini dibayar dengan harga yang mahal.. jenama yang agak besar di Malaysia sepatutnya barangnya memuaskan hati pelanggan. Namun, aku fikir, masa tu dalam beberapa hari nak cuti raya... so kalau aku pulangkan.. bila pulak aku akan dapat shawl ni... So aku terima dengan redha.. cuma aku dah tak beli jenama ni buat masa ini sebab ia dah buat aku kecewa ... mungkin aku hati aku akan terbuka lagi untuk #NaelofarHijab  .. tapi aku tak tahu bila.. perkongsian aku ni.. boleh dijadikan teladan.. mungkin aku je yang terkena.. tapi ada ke kawan2 yang lain.. kena macam aku? Aku harap kawan2 yang lain tak terkena seperti aku.. InsyaAllah. Ok, itu saja setakat ini.. wasalam!

#naelofarhijab
#hijabstailista


 

Friday, January 8, 2016

My Handbag 2015

Inilah handbag Medela yang aku bawa ke hulu dan ke hilir setiap hari.. cantik tak?



Assalamualaikum..

Hari ni aku nak berkongsi dengan korang semua pasal 'handbang' aku untuk tahun 2015.. tapi tahun ni.. memang tahun 2016.. cerita 2015 baru sekarang aku sempat nak tulis.. hahhaha. biasalah.. masa sangat cemburu dengan aku.. 

So, korang tengoklah beg hitam 2 bijik kat atas tu... itulah beg yang aku bawa ke hulu dan ke hilir setiap hari.. ke pejabat, mesyuarat, bengkel dan segala bagai urusan harian aku.. beg ini memang peneman setia ... sebab.. aku seorang ibu yang menyusu anak. Beg ni penting sebab ada segala perkakasan mengepam susu dan juga kelengkapan handbag yang lain.


Memang beg ni tak cantik.. tak menarik.. tapi kena korbankan gaya kewanitaan aku buat sementara waktu.. sebab tekad utama.. menyusukan anak dengan susu sendiri sehingga 2 tahun.. kena korban la.. tak per la.. tak bergaya.. asalkan niat murni aku tercapai. Aku perasan.. orang tengok lain macam je..kat aku.. kiri kanan ada bag.. lain macam je tgk beg ni.. yelah.. diorg tak tau.. yg kecik tu cooler bag dan yang besar tu bag utama untuk pam susu Medela dan alat kelengapan mengepam... so pada siapan yang terserempak dengan aku.. fahamilah kenapa aku banyak beg.. hahhaha.. Nampak hitam.. gelap.. tapi harga.. boleh tahan la mahalnya.. cooler bag saja dalam RM129 yer.. tak masuk lagi beg utama tu.. korang tau je lah.. brand Medela.. eh.. aku bukan nak kata aku pakai barang mahal yerr.... aku nak berkongsi je dengan korang.. kang nanti kata aku nak menunjuk plak.. aku berkongsi dengan korang agar korang faham.. jika ada yang bawa 2 beg.. kemana - mana.. jangan salah faham.. sebenarnya diorg ada misi... iaitu.. menyusukan anak sendiri dengan susu ibu yang amat berharga.


Ok, itu saja.. nak g amik anak dah.. da misi lain yang nak kena laksankan hari ini.. wasalam.

Monday, January 4, 2016

Jadi Seorang ibu Mesti Kreatif


Assalamualaikum.... 

Ada kisah lawak hari ni yang aku nak sharing dengan korang semua.. dalam kesibukan aku menguruskan anak - anak.. aku memang ada masa menjadi seorang yang pelupa. Jadi, hari ini.. bila aku yang mesti mengepam susu di pejabat.. tertinggal botol simpanan susu.. jangan gelabah... mesti jadi kreatif... hahahahaha.. lawak besar aku..  kreatif la sangat..



Aku gelabah jugak sebenarnya.. sebab nak bawa balik susu.. nak simpan kat mana? Jadi puas aku fikir.. fikir dan fikir.. jadi aku ada plastik makanan yang belum digunakan.. aku potong jadi dua dan aku ikat pada mulut botol... botol yang ada ni.. memang botol mengepam yer.. so.. berjaya simpan di dlm cooler bag dan berjaya smp di rumah dengan selamat tanpa tumpah.. 

Dan ada juga sekali tu.. aku tertinggal jugak.. botol simpanan susu.. jadi aku guna botol air yang untuk aku simpan susu yang aku apm di pejabat sementara untuk aku simpan di rumah... bila jadi situasi ini biasanya aku akan.. gelak sorang2 sebab.. untuk aku merealisasikan penyusuan susu ibu ni.. macam2 kerenah aku hadapi.. sebab kesibukan dan kealpaan aku.. namun aku tak pernah putus asa.. alhamdulilah.. dah masuk tahun 2016.. aku masih menyusukan anak ketiga dan masih mengepam susu di pejabat.. semoga aku dapat mengharungi cabaran ini untuk setahun lagi.. insyaAllah.. doakan aku yer.. 

wasalam..

Ini susu aku yer.. bukan susu full cream.. tapi nampak memang sangat berkrim kan.. susu ibu la katakan..

*

#

$

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...