Seorang Isteri..


Aku ingin berkongsi ilmu tentang wanita yang berkahwin menurut islam.. aku terbaca dari sebuah buku ilmiah yang baru aku pinjam. Kelebihan wanita yang berkahwin ini tidak aku ketahui sebelum ini dan selepas aku baca buku ilmiah ini baru la aku mendapat kesedaran.
  • Pertama, kelebihan wanita yang berkahwin, jika ia mengandung ia akan memperolehi pahala seperti jihad fisabilillah.
  • Apabila ia menyusukan anak maka setiap titik air susu akan diberi satu kebajikan.
  • Apabila berjaga malam kerana mengurus anak akan diberi pahala seperti membebaskan 70 orang hamba.
  • Wanita yang berpeluh kerana terkena bahang ketika membakar roti untuk keluarganya akan dibebaskan daripada neraka.
  • Bagi wanita yang mencuci pakaian suaminya akan diberi 1000 pahala dan diampuni 2000 dosa.
  • Lebih istimewa ialah bagi wanita yang tinggal di rumah kerana mengurus anak2 akan dapat tinggal bersama - sama Rasullah saw di syurga kelak.
Betapa besarnya pahala yang diberikan oleh Allah swt kepada wanita yang berkahwin.. yang juga menyedarkan aku bahawa berkahwin kerana Allah akan membawa seribu hikmah kepada umatnya...




Comments

Popular Posts