Tuesday, August 2, 2011

Bulan seribu kerahmatan tiba lagi...

Alhamdulilah.. hari ini 2 Ramadhan 1432. Akhirnya tiba jua bulan yang aku sentiasa nantikan.. bulan yang penuh dengan keberkatan. Penutup Syaaban dan membuka bulan Ramadhan Kareem ini, aku pulang ke rumah mertua ku di Lipis. Memandangkan keadaan aku yang semakin memboyot ini.. kalut lah mama dan baba menyediakan apa yang aku nak makan. Masa tu lah aku teringin makan durian kerana kebetulan musimnya dekat dengan bulan puasa. Dapat lah jugak aku merasa Raja buah itu seulas dua. Aku tidak la suka sangat makan durian tapi keinginan nak makan tu ada la.. jadi kerana itu nak tak nak aku kena makan juga.... sekali mengigit buah tu, rasa sangat nikmat... Berada dalam suasana kampung sesekali dapat menyegarkan otak dan mata. Melihat kehijauan floral dan fauna serta ayam, itik peliharaan mama dan baba. Masa aku balik kampung jugalah beberapa ekor ibu ayam berjaya menetaskan telurnya. Comelnya aku tengok anak - anak ayam tu... aku ambil dan main- main dengan anak ayam.. geram aku tengok...rasa nak picit - picit anak ayam tu.... hehehehe...





anak ayam yang baru menetas.. comel kan?

Limau madu kebun baba.. belum masak lagi ni..

ibu ayam yang bekeng dan anak- anaknya yang comel..
Alhamdulilah. Selepas dua hari di Kampung suami, kami balik ke Putrajaya kerana ada temujanji dengan klinik Kesihatan Putrajaya untuk maternity checkup bulanan... Ini kali pertama aku berpuasa dengan ada bayi dalam rahim ku. Aku ingat kali ni dapat la aku ketahui jantina baby kami tapi rupa - rupanya... tiada pemeriksaan ultrasound.. juz check air kencing, darah dan bunyi jantung baby.. itu jer... aku agak frust jadi suami mengajak aku buat pemeriksaan ultrasound di klinik private. Aku setuju dan kami ke Poliklinik An - Nur Putrajaya. Bila masuk je bilik rawatan aku terus bagitahu doktor aku hanya nak buat pemeriksaan Ultrasound dan dia terus suruh aku berbaring. Dia mula menyapukan krim dan letakkan 'monitor' untuk scan baby tu diperutku... cari punya cari rupanya bayi kami sedang meniarap patut lah bunyi jantungnya sangat perlahan. Doktor kata, dia dalam keadaan sujud jadi takder peluanglah kami nak tengok alat jantinanya... ketika melihat keadaan baby ku dalam keadaan itu, terdetik rasa tenang sebab ia memang seakan sedang sujud dalam perut ku. Doktor  cuba beberapa kali untuk alih kedudukan tapi tidak berjaya. Bagi kami pula, walaupun tidak dapat mengetahui jantinanya.. namun kami puas hati sebab, bayi kami sihat. Itu yang paling penting. Beratnya pun dah mencapai 324gram. Sebenarnya aku dah mula merasa pergerakkanya di akhir minggu ke 19... dah masuk minggu ke 20 ni.. dia makin kuat bergerak - gerak dalam rahimku... sesekali aku rasa geli. Tapi itulah yang akan dirasai oleh setiap ibu yang mengandung....  Aku berdoa kepada Tuhan semoga aku berjaya melepasi bulan Ramadhan ini dengan penuh kekuatan dan aku dapat berpuasa penuh bersama baby ku didalam rahim... InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment

*

#

$

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...