Monday, July 16, 2012

Aqiqah Awra Nashrullah dan Ali Zayn


Alhamdulilah.. selesai semua majlis Aqiqah seperti yang dirancang dan segala urusan di kampung. Aku bersyukur sebab semua urusan berjalan dengan lancar dan majlis sangat meriah dengan cara orang kampung dan yang hadir semua sanak saudara. Majlis anak kesayangan ku sangat biasa.. memang betul2 cara orang kampung. 
Inilah Ali Zayn dua pupu Awra.

Boy of the day... nampak tak gigi dia dua batang tu.. hehehe..




Kambing 4 ekor disembelih pada pagi Jumaat. 2 ekor untuk Awra dan 2 ekor lagi untuk Ali Zayn yang datang dari jauh, Tasmania, Autralia khusus untuk Aqiqah dan berkhatan sekali. Yang pasti Awra tak berkhatan lagi sebab tok ma dan tok wan dia tak bagi.. takut Awra tak tahan sakit.  Aku pun ada terfikir, tak sakit ke Zayn yang kecik tu dah disunatkan tapi lepas sunat tak sampai beberapa jam.. ok jer keadaan dia. Agaknya, kalau bersunat masa baby ni, kurang sakit kut.. sebab kecik lagi.. Majlis bermula tengahari.. tapi persiapan majlis mula dari malam Sabtu lagi. Semua orang sibuk dengan tugas masing2 menyediakan bahan masakan, makanan dan uruskan pinggan mangkuk hanya aku tak dapat nak membantu sangat.. aku sedikit kesal. Majlis anak sendiri tapi aku tak dapat beria menolong sebabnya, aku duk kena melayan kerenah anak yang satu ni... Awra bukan main ligat lagi sekarang sejak dia mahir merangkak. Pantang orang dukung mula lah dia menangis.. nak kena lepas dan biarkan dia main. Ok je sebenarnya tapi masalahnya, dia sambil merangkak sambil kutip barang masuk mulut. Itu yang tak tahan... nak kena pantau dia main.. tak buat kerja lain la ibu dia. Tapi, aku sempat jugak menolong diorg didapur tapi sekejap - sekejap je la..

Menu majlis kali ni sangat special dan dimasak oleh tukang masak terkenal Kampung Beta Hulu iaitu Ummi Khalsom. Masakan utama, Nasi Putih, Gulai Kambing, Gulai Daging, Kerabu Sare special, Acar Timun dan sebagai pencuci mulut manisan labu dan Bubur Beras Pulut Hitam. Mantoooppppppp....Meletuuupppp....

sagat jangan tak sagat..



kejo jangan tak kejo..



masak.. ummi jangan tak masak..



Inilah Chef Utama Majlis kali ini... tapi dia segan.. ni je lah yang sempat dicuri snap..



Ha.. amik kau.. masak guna periuk beso.. dapur kayu... tapi masakan meletoop.. sedap!!

Inilah tukang - tukan masak untuk majlis ni... terima kasih semua..

inilah persiapan yang sedang dibuat.. gotong - royong .. takderlah ramai orang tapi majlis berjalan lancar...gambar tak jelas sebab asap dari luar sebab masak guna dapur kayu... 

 Tapi aku memang nak puji masakan kampung, memang sedap. Aku memang jenis yang tak makan daging kambing tapi bila Masterchef Kampung masak... berkali - kali aku makan nasi dgn lauk kambing. langsung takda bau hamis dan rasanya sangat sedap.. sampai aku tak sentuh makanan yang lain... terima kasih tak terhingga pada Ummi Khalsom sebab sudi masak untuk majlis yang bermakna ni. 

Acar Timun..

Kerabu Sare yang special.. di kelantan je ada..

Nak jugak huby amik gambar time sibuk duk buat keje ni..


Selain daripada majlis Aqiqah Awra dan Ali Zayn, pada majlis ini juga diadakan keraian Ulangtahun Perkawinan kami yang kedua dan juga Sambutan Hari Lahir aku.. yang lahir pada bulan Julai.. membuatkan majlis ini tambah bermakna... ada jugak la sedikit kisah lucu, sedang orang kalut buat persiapan kami aku dan suami keluar cari kek.. ada la 2jam kami cari kek yang terbaik.. akhirnya jumpa Secret Recipe di Kubang Kerian, naseb baik ada... kek itu lah yang menambahkan lagi kemeriahan majlis hari itu.

Simbolik potong kek annivesary perkahwinan dan besday... tiba- tiba anak sepupu, khatijah join sekali terletak di atas riba.. cunnya!!!


Sempena majlis ini, sepupu suami, Kak Nurul dan huby dia Hussein dan anak -anaknya Khatijah dan Ali Zayn juga balik dan bersama - sama dalam majlis ini. Aku kagum dengan mama dan papa Ali Zayn dan Khatijah sebab walaupun mereka dibesarkan di sebuah kampung kecil di Australi tapi mereka masih mengekalkan penggunaan bahasa Melayu dan masih makan nasi macam ore Kota Bharu lagi.. Alhamdulilah. 

Inilah keluarga kak Nurul... Ali Zayn dan Khatijah.. Yang tudung kuning tu kak chik..adik kak nurul


Pendek kata, majlis kali ini memang sangat meriah .... dengan caranya yang tersendiri... aku puas dan gembira walaupun penat..hehehe

Inilah antara ahli keluarga yang sempat kumpul.. yang lain semua sibuk melayan tetamu



Meriahnya bila berkumpul ramai- ramai macam ni... aku suka suasana ni...




3 comments:

  1. Best sangat makan kambing...best

    ReplyDelete
  2. salam kenal....(",)
    bestnye kerabu sare...lamo doh tak make...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam... perkenalan..

      memang kerabu sare kali ni best... da resepi terbaru ni... rasanya mmg lain dari yg lain..

      Delete

*

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...