Wednesday, June 8, 2016

Rumah Pertama



Rumah ku selepas diubahsuai

Salam Ramadhan

Baru berpeluang untuk menulis....so, hari ni aku nak berkongsi dengan korang tentang rumah pertama dalam hidup aku. 

Alhamdulilah... setelah berusia 32 tahun baru aku berjaya membeli sebuah rumah. Rumah teres, endlot dan kategori kos rendah. Biar kecil yang penting ADA dan yang penting ini yang PERTAMA dalam hidup aku. Ini adalah projek kecil dalam perancangan hidup aku. 

Sebelum ini, banyak tawaran rumah yang ditawarkan, sejak aku dapat bekerja tetap tapi aku tak pernag terfikir dan terlintas untuk membeli rumah kerana jahil tentang aset. Yelah, masih muda, macam - macam aku fikir... banyaknya lebih untuk anak - anak dan membeli aksesori atau habiskan duit tanpa tujuan. 

Masa berlalu tanpa kita sedari, bila lama bekerja dah hampir 4 tahun aku di Pahang, baru aku terfikir, kenapa aku tidak beli rumah. Bila aku dah sedar dan mula usha2 cari rumah baru aku sedar yang harga rumah di sekitar tempat aku bekerja sangat mahal. Nak cari harga bawah RM100K jangan harap. Wpun, hanya rumah kos rendah, harganya mencecah RM130K. Kalau rumah teres setingkat, lagi la, RM190K sebijik.. hambik kaww.... bukan tak mampu tapi aku kena fikirkan perbelanjaan yang lain sebab perbelanjaan paling besar pergi pada 3 orang hero kecil yang masih kecik (bawah 5thn) dan hutang - hutang yang lain. Dan gaji suami juga tidak besar....sebab tu aku terima keadaan itu dan redha.

Nak kata aku duduk di bandar besar ... tidak tapi rumah sekitar Karak ni memang mahal. Akhirnya aku frust. Malas nak fikir... tiba - tiba suami cal ada rumah yang agak sesuai untuk situasi kami sekeluarga. Pada perancangan aku, rumah tak perlu besar dan mahal, kira cukup2 untuk kami duduk dan ia adalah milik kami. dalam masa kami duduk, kami juga bayar rumah hak milk kami sendiri, berbanding sebelum ini, menyewa... RM400 - RM500 tapi bukan rumah sendiri. Buat sementara mungkin baik tapi jika bertahun, pada aku membazir. Jadi, setelah fikir semasaknya, aku pun setuju untuk membeli rumah kos rendah endlot dengan harga RM90K. Suami terjumpa iklan rumah tersebut selepas 5minit dinaikan di Mudah.com. Naseb baik kami cepat sebab rumah ni, menarik 5 orang lagi yang nak membelinya.

Kami, terus pergi tengok dan jumpa dengan tuan rumah.... dengan harga RM91K dapat diskaun dan setuju dengan harga RM90K. Rumah ni memang kecil sebab rumah kos rendah dan disebabkan ia endlot maka lagi penting untuk aku terus buat ubahsuai untuk menambah ruang supaya lebih luas. Alhamdulilah, setelah berbincang dengan peguam dipersetujui pnjaman perumahan sebanyak RM100K. 

Pada mulanya, aku rasa rumah itu agak mahal, namun setelah bertanya pada saudara dan kenalan ternyata harga tersebut sangat murah berbanding tempat lain. Malah ada yang setuju untuk terima rumah tersebut jika kami menolak. Bukan seorang tapi ramai pulak yang berminat. Jadi, aku terus setuju dan pengurusan pnjaman perumahan bermula dari Jan 2015 dan diluluskan pada Jun dan selesai semuanya pada Ogos 2015.

Selesai satu cerita... dan akhirnya rumah itu jadi milik kami pada Ogos 2015. Namun, masa tu kami masih dalam proses menguruskan urusan kerja suami. Jadi kami terpaksa menunggu hingga bulan 10 untuk membuat keputusan. Sebenarnya.. kami masih merancang jika tak duduk dirumah itu, kami akan sewakan. Namun, bila aku fikir semasak - masaknya, baik kami tinggal saja di situ dan dapat jimatkan perbelanjaan bulanan dan boleh ke projek rumah kedua pulak. Haa.. yang tu lambat lagi akan dilaksana... tapi dalam perancangan.

Rumah sebelum diubahsuai

Jadi, bila bersetuju untuk duduk maka, perlu lah rumah tersebut diubahsuai terlebih dahulu. Maka bermula pula cerita pengubahsuaian rumah tersebut... yang aku akan cerita di next page. So jika nak tahu kena la follow blog aku.

Wasalam.


Tuesday, June 7, 2016

Ramadhan 1437H

Assalamualaikum dan salam kasih sayang .. salam kedamaian pada semua..


Subhannallah.. Ramadhan yang mulia, yang sangat ku nanti dan yang sangat ku kasihi, bulan Allah berikan istimewa untuk umatnya.. Ramadhan. Marhaban Ya Ramadhan.

Tak dapat gambarkan perasaan hati ini bila sehari sebelum menjelang, hati rasa tenang setenangnya... Ya Allah bulan yang berkat Kau berikan kesempatan pada aku, suami, anak - anak dan keluarga. Terima kasih Allah... Syukur Ya Allah...

Syukur...

Kurniaan Allah berikan ini, pada tahun ini, , 
Suami juga dikurniakan kerja tetap, 
Anak - anak yang comel 3 putera,
Rumah kecil juga dah menjadi milik kami,

Cabaran kau berikan untuk kami lalui...
Ayahku yang tersayang diserang strok..
Suami berulang alik dari tempat kerja yang jauh..

Namun, bagi Ramadhan yang sama.... dugaan itu sangat sedikit dan kami tempuhi dan hadapi dengan penuh sabar. Bagi aku, hati bertambah sedih dan pilu bila melihat umat Islam di Afganistan, Palestine dan Syria yang berjuang bermatian - matian demi meneruskan hidup. Bagaimana mereka meneruskan Ramadhan yang mulia ini dengan keadaan seperti itu. 




 Ahli keluarga mati
Rumah musnah dibom
Tanah ranap dimakan bedilan
Makan dan minum tiada
Pakaian koyak dan berbau



Buat semua umat Islam di sana
Buat umat semua Islam di sana,
Aku hanya mampu melihat dari sini
Aku lemah
Tiada kuasa
Aku hanya mampu berdoakan ...








Ya Allah, Ya Allah Ya Allah
Mereka umat Mu...
Mereka hamba Mu..
Mereka berjuang kerana Mu..
Kerana menegakkan Syiar Agama Mu...
Engkau Maha Besar.. Ya Allah
Engkau Maha Kuat ... Ya Allah
Ku mohon....
Kau lindungi mereka Ya Allah
Kau lindungan mereka Ya Allah..
Beri mereka kekuatan Mu
Beri mereka  semangat Mu
Kau kenyangkan perut mereka
kau hilangkan kehausan mereka
kau hilangkan rasa takut mereka
Kau hilangkan rasa rindu mereka pada yang tiada


Ya Allah Ya Allah Ya Allah
Hancurkan musuh mereka
Hancurkan musuh mereka
Lakhnat musuh mereka
Lemahkan musuh mereka
Hancurkan tanah musuh mereka
Hancurkan senapang musuh mereka
Hancurkan rancangan musuh mereka

Moga ada sedikit kegembiraan di hati mereka di bulan Ramadhan ini... Berikan nikmat Ramadhan pada mereka.. Ya Allah..

Ammiinn.. ammiinn... ammiinn... ya rabbal alamin


Akal vs Nafsu




Pernah atau tidak, selepas menyakiti hati orang lain dengan bahasa sindiran serta kritikan atau makian, kita merasa best, lega, happy dan PUAS serta MENANG! apatah lagi jika ia gagal dibalas. 

Jika PERNAH, itulah tanda hati kita dikuasai kekotoran dan rendah akhlak walau manusia melihat kita sebagai baik dan 'hero'. Ia adalah 'buah rosak' hasil dari amalan diri yang tidak betul atau mungkin betul tetapi tiada ikhlas. 

Pernah atau tidak, selepas melakukan yang tersebut diatas, beberapa minit atau jam selepasnya, kita merasa menyesal lalu bertindak sama ada meminda semula, memadam (jika boleh) atau meminta maaf. Jika PERNAH, itulah tanda hati kita masih ada sinar iman, ihsan dan akhlaq, benih menumbuhkan buah taqwa jika terus dijaga.

Friday, February 12, 2016

Shawl Emma Maembong

As salam semua

Tetiba hari ini aku teruja nak berkongsi cerita tentang wide shawl dengan korang... hahaha.. Takder apa pun.. cuma baru sekejap tadi aku tertengok gambar Erra Fazira yang terbaru di majlis hari lahir dia.. dia sangat cantik bertudung sekarang lebih2 lagi bila aku terlihat wide shawl nya yang sebijik seperti yang aku punyer... wide shawl emma maembong, tapi wide shawl aku ni bukan yang butik emma membong pun.. butik biasa je.. tapi katanya patern based on shawl emma maembong.. apa - apa lah.. yang penting wide shawl ni sangat lebar dan design nya sangat menarik.. kelihatan manis bila Erra Fazira pakai patern ni .. termasuklah aku... hahahaha.. jangan muntah hijau yer.. gurau sikit je.. 

Ok, ceritanya sekarang aku memang tengah giler bershawl.. dah lama aku bergaya bertudung dengan shawl ni.. seingat aku sejak tahun 2007 lagi.. aku sama - sama teruja dengan geng rumah UKM Bangi... sejak dari saat itu aku dah terbiasa memakai wide shawl.. tapi masa tu shawl tak glamour.. tak jadi trend macam sekarang... sekarang ni macam - macam jenis shawl ada..instanst shawl.. wide shawl.. macam - macam lah.. dari muda hingga ke tua suka bershawl...mak mertua aku pun suka shawl.. tapi yang isntant je.. kalu nak dia melilit - lilit.. memang tak lah. Termasuklah aku, wpun aku sibuk menguruskan anak2 kecik 3 orang.. makin rancak plak aku pakai shawl.. kalu dulu bukan main malas.. sekarang bukan main lagi.. tak per la yang penting menutup aurat yang sebetulnya.. trend tu bagus.. dan menutup aurat sepenuhnya lagi .. labuh dan menutup dada.. itulah yang terbaik.

Wasalam.

Sama ke tak sama?

Erra Fazira yang sangat menawan di hari lahirnya yang ke 42 pada 9 Februari 2016


Wide Shawl Emma Maembong

Thursday, February 11, 2016

Suatu Penantian




pondok buruk kami

Assalamualaikum.. Salam Jumaat semua.. 

Ya Allah... aku speechless tak tau nak cerita macam mana.. tapi biar gambar yang berbicara. Aku berdoa semoga Allah permudahkan semuanya.. insyaAllah.

Setahun Muhammad Akhtar Na'imullah

Alhamdulilah.. pada 8 Februari 2016 yang lepas genap setahun umur anak ketiga ku yang tersayang Muhammad Akhtar Na'imullah. Tiada kata selain ucap kalimah syukur .. syukur dan syukur pada Tuhan kerana dengan rezeki, dengan berkat dan dengan peluang yang diberikan pada aku dan suami dapat kami membesarkan seorang lagi khalifah kecil di bumi ini. 

Aku sebagai ibu kepada Naim .. aku sangat bersyukur.. aku sangat gembira kerana usia bb kesayangan telah mencecah setahun.. telah setahun pun ia berlalu.. dari saat ia dilahirkan.. dari saat ia disusukan... begitu cepat masa berlalu.. 2015 telah pergi dan Februari 2016 kini menjelma. 

Naim, kini boleh berjalan dan berlari, mulut agak bising. telah mula faham apa yang kita cakapkan. Sekiranya sesiapa melihat dengan mata yang garang atau menaikkan tangan atau mengeluarkan bunyi haaa..! Dia tahu itu bermaksud marah. Makin manja. Sangat lincah cergas dan tak boleh duduk diam. Sangat suka memanjat dan suka menari. Selalu mengikut abam - abam nya dari belakang untuk bermain bersama... walaupun selalu jatuh, kadang - kadang berdarah dan lebam sana - sini. Dia dah terbiasa. Lebih - lebih lagi semuanya adalah satu kumpulan yang sama.. budak lelaki...

Syukur Ya Allah.. Kau kurniakan 3 Anugerah Terindah  pada aku suami dan keluarga kami. Merekalah keluarga.. Mereka lah penawar sunyi.. penguat semangat ... dan bunga - bunga syurga di dunia ini untuk kami.. terima kasih ya Allah.. alhamdulilah..

Wasalam


Tuesday, February 2, 2016

Bila Datang Bulan

Hari ni susu yang dipam di pejabat hanya dapat 4 oz sahaja.. aku mula diet dan baru hari ketiga period.. tapi aku perasan.. bila aku period.. susu aku akan sikit.. wpun dh minum banyak air masak.. sedih..

*

#

$

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...