InsyaAllah semuanya akan Selamat



Alhamdulilah, kini usia kandungan ku telah mencapai 36 minggu. Dia makin kuat dan kerap bergerak. Kebanyakanya bila dia bergerak aku akan merasa sakit kerana dia bergerak dan mengeras. Ini pertama kali aku hamil jadi aku memang tak fasih dengan pergerakan anak ku ini. Boleh dikatakan pergerakanya agak lasak dan sebelum ini aku pernah berkongsi tentang mengesan jantina anak dalam rahim tanpa menggunakan ujian Ultrasound dan ternyata ia betul. Untuk sahkan,  dalam minggu ke 30 aku berjumpa dengan pakar dan tepat sekali jantina yang aku perolehi dari ujian tersebut. Alhamdulilah.

Tetapi, sebelum aku tahu bahawa aku hamil aku pernah didatangi mimpi seorang bayi lelaki, selepas itu baru aku tahu bahawa aku hamil  dan selepas itu naluri hati ibu ini kuat mengatakan bahawa bayi dalam rahim ku ini adalah lelaki. Tetapi aku tidak 100% yakin dengan naluri ku.. dan aku serah saja pada kuasa Tuhan. Lagipun aku dan suami terima seadanya lelaki atau perempuan. Malah semasa diberitahu oleh pakar bahawa bayi ini adalah lelaki aku terpaku dan tak terkata kerana aku tidak sangka rupanya naluri ku itu benar. Suami aku yang paling gembira bila mengetahui tentang itu. Bila terlihat rupanya dan 'bird' semasa ujian ultrasound, dia tak berhenti- henti tersenyum. Aku gembira bila melihat dia gembira. sekarang aku hanya berserah padaNya Yang Maha Esa.

Bila usia kandungan ku mencapai 9 bulan ini badan aku mula rasa penat lain macam dan badan rasa sangat berat. Namun kena kuatkan semangat. Banyak rasa yang aku tak pernah rasa sebelum ini aku rasakan sekarang. Pangkal peha aku rasa sakit dan lengguh hingga menyebabkan aku rasa susah dan berat untuk berjalan. Ketika baring juga badan rasa sakit pinggang dan belakang. Ada masa aku juga rasa sakit bahagian perut bawah. Ini mebuatkan pergerakkan aku makin banyak terbatas. Hingga ada masa sangat susah untuk aku bangun jika aku duduk dilantai dan bersila.

Dia pulak makin galak bergerak dalam rahim ku yang aku rasakan sangat sempit untuk dia. Aku rasa macam tu sebab jika dia bergerak sedikit pun aku dapat pergerakan dia sangat kuat. Ada masa dia bergerak sikit je dan da masa dia bergerak banyak dalam satu masa. Semalam, selepas aku sembahyang aku dapat rasa benda pelik ari - ari aku... aku rasa sangat geli dan terasa nak kencing.. so, aku ke toilet untuk kencing tapi tak keluarpun akir kencing... aku rasa lagi.. jadi aku tanya kakak aku dan dia cakap itu la rasa rambut dia sebab kepala dia dah ke bawah..... bila aku dengar jawapan kakak ku aku terus tersenyum... " macam tu rupanya" .... 

So, kini aku masih bekerja dan mungkin dua minggu lagi aku akan balik kampung kerana aku ingin melahirkan dia di kampung dan berpantang bersama keluarga. Cuma aku terpaksa la berjauhan dengan suami tercinta sebab dia di Kuala Lipis, Pahang dan aku di Kubang Kerian, Kelantan. Terpaksa la berjauhan untuk seketika kerana bayi tersayang kami. Buat masa sekarang kami berdoa semoga semuanya akan berjalan lancar dan on due. Semoga aku dapat melahirkanya dengan mudah dan selamat. Semoga aku dan bayi ku selamat. InsyaAllah... segalanya aku berserah kepada Mu, Ya Allah. 

Comments

Popular Posts