Mengandung Kali kedua

Aku di dalam Cabel Car untuk ke Genting Highland. Masa ni kandungan dalam 7 bulan. Bila aku jalan tak hengat dunia..

Alhamdulilah.. minggu ni genap usia kandungan ku 8 bulan. Alhamdulilah, aku masih mampu meneruskan tugas - tugas yang diamanahkan kepada aku. Malah mengandung kali ini memang berbeza dengan yang lepas. Mengandung kali ni banyak tugas yang mencabar aku lakukan dengan rela dan terpaksa. Mengandung kali ini aku sangat lasak sehingga aku sendiri tak sangka yang aku mampu untuk lasak sebegitu sekali.. aku memang bersyukur pada Allah. Ini semua kekuatan yang diberikan olehNya.

Aku masih ingat masa kandungan genap 3 bulan atau 12 minggu aku bertugas di Dataran Merdeka dan Stadium Bukit Jalil dari jam 5.30pg hingga 12.30malam... sepanjang hari berjalan  dan berdiri. Kalau aku fikir memang aku tak mampu tapi memang itu yang aku lakukan... naseb baik baby baik2 saja.

Dalam kandungan bulan ke 6 aku berpindah rumah.. bayangkanlah kepenatan mengemas barang2. Suami tak bagi aku angkat barang pun. Tapi senyap2 aku angkat jugak barang. Suami tak bagi dukung anak, aku dukung jugak. Bila aku sendiri rasa sakit tang perut pandai pulak aku letak anak semula. Bila sampai tang aku tak tahan sangat aku tengok jerlah barang2 bersepah kat depan mata. Yerlah, baru pindah.. kalau kita tak kemas siapa yang nak kemaskan... alahai...

Kandungan genap 7 bulan.. pindah lagi sebab rumah yang duduk sebelum ni tak sesuai untuk keluarga kami. Mengemas lagi... dan mengemas lagi. Sampai sekarang barang tak habis kemas lagi sebab aku dah berhenti mengemas bila aku mula rasa tak larat... suami la yang slow2 mengemas.

Ternyata, semakin besar kandungan semakin besar beban tugas yang diberikan. Ada sampai satu masa dalam waktu kandungan 7 bulan.. untuk beberapa hari baby tak bergerak. Aku hampir panik.. namun masih tenang. Bila g check doktor kata aku banyak kerja berat tak sesuai untuk kandungan ku. Aku sentiasa rasa mampu untuk buat apa saja tapi impaknya pada baby... padan muka aku. 

Bab berjalan dan berlari jangan citer... shopping satu hari atau berhari2 jangan citer,.. itulah feveret aku. Pergilah mana pun aku masih mampu berjalan sambil shopping. Satu Genting Highland aku round  lagi... orang sekeliling yang masih tak kenal aku.. semua terkejut. Dengan perut boyot aku jalan tak hengat... itulah aku bila mengandung kali ni.

Satu lagi, mengandung kali ni aku langgar sikit pantang kafein. Kali ni aku minum juga Nescafe feveret dan yang aku pelik, aku suka sangat minum kopi. Kopi yang hitam pekat tu. Sebelum ini aku memang tak minum langsung kopi tapi mengandung kali ni buat aku gile dengan kopi... mungkin pembawakan budak kan...bila aku cakap kat mama. dia kata kopi tu rasa macam biasa je tapi bagi aku.. kopi tu rasa lazat dan sedap sangat... pelik sungguh....

Itulah antara kerenah aku mengandung kali ni. kerja sememangnya banyak... namun hari ni sempat jugak aku curi2 menulis dalam blog ni... sbb pas ni aku tak pasti bila pulak aku da masa nak menulis ni..


Comments

Popular Posts