Earth Hour 26 Mac 2011

Semalam, aku bersama hubby hanya berada di rumah beristirehat.... dan kebetulan malam semalam adalah sambutan Earth Hour 2011 iaitu pada tanggal 26 Mac. Earth Hour... sambutan seluruh dunia dengan menutup lampu untuk menyokong bumi dengan mengurangkan penggunaan tenaga.

Dari pemerhatian aku, tidak ramai yang tentang sambutan ini dan jika pun mereka tau mereka tidak menyokong kerana bagi mereka dengan hanya menutup lampu pada jam 8.30 - 9.30 tidak memberikan apa - apa kesan kepada bumi. Sedangkan, dengan seluruh dunia menutup lampu pada jam itu dapat megurangkan penggunaan tenaga seluruh dunia... bukan hanya pada satu tempat... tapi seluruh dunia....

Aku tengok, sambutan di Malaysia memang tidak memberangsangkan... berada di Putrajaya.. Pusat kerajaan Malaysia... lampu masih terpasang seolah - olah tiada apa yang berlaku. Sedikit terkilan... tetapi bila aku perhati sambutan di seluruh dunia.. sangat hebat... masyarakat dunia menyambutnya dengan gembira. Aku perhati sambutan di London... sangat hebat dan menarik... tak percaya tengok panorama dibawah....



Istana Buckingham, United Kingdom malap semasa menyambut Earth Hour.

Istana Buckingham terang semula selepas sejam. Cantik dan mengagumkan..

Jambatan Brige, London juga bergelap... ternyata sambutan di London sangat meriah... um, mesti sambutan seluruh dunia sangat meriah...

Terang kembali selepas sejam menandakan sambutan Earth Hour telah selesai....

Suka dengan panorama dunia yang telah bersama - sama menyambut Earth Hour yang bagi aku memberikan ruang kepada dunia ini bernafas seketika. Walaupun hanya seketika tetapi memberikan impak bumi kita.... aku sangat suka Sambutan Earth Hour. Aku harap masa depan negara kita lebih serius dengan sambutan ini...

Comments

Popular Posts